آرشیو فروردین ماه 1399

دانستي هاي جذاب و كاربري

جديدترين طرح هاي سينك هاي ظرفشويي آشپزخانه سال 99

۱۱۰ بازديد

جديدترين سينك هاي ظرفشويي آشپزخانه سال 99

اين مقاله راهنماي مناسبي براي انتخاب انواع سينك با معرفي مدل هاي مختلف سينك ظرفشويي مي باشد.

آدرس فروشگاه شاپرخ : 

https://shoprokh.com/

سينك يا ظرفشوئي لگني است كه معمولاً در آشپزخانه براي شستن مواد غذائي و ظروف، استفاده مي شود. لگن سينك معمولا از جنس استيل - كامپوزيت - سراميك - كورين و ... است.
اولين بار مخترعي به نام آلفرد موئن در سال 1937 با طراحي يك شير آب تك دسته و متصل كردن آن به يك ظرف با لوله كشي، سينك ظرفشوئي ساخت.

سينك ظرفشوئي يكي از كاربردي ترين وسايل در آشپزخانه است و انتخاب نوع آن از اهميت زيادي برخوردار است.
سينك ظرفشوئي داراي شير آب سرد و گرم است و معمولاً طوري طراحي مي شود تا شست و شو راحت انجام گيرد. تمام سينك ها يك سيفون براي تخليه آب دارند. برخي از سينك ها روي خود جاي مايع ظرفشوئي دارند.

همچنين از مهمترين برندهاي سينك ظرفشويي در ايران مي توان به اخوان، سينك ظرفشويي استيل البرز، ايليا استيل و ... اشاره كرد.


سينك ها انواع مختلفي از لحاظ شكل و جنس و طريقه نصب دارند:

انواع سينك ها :

سينك يكپارچه:

سينك يكپارچه سينكي است كه از همان جنس صفحه روي كابينت ساخته شده است. مثلاً اگر صفحه روي كابينت كورين باشد از همان كورين سينك هم ساخته شده و يكپارچه هستند.

 


سينك لبه دار:

اين سينك ها به صورتي نصب مي شوند كه قسمت جلويي آنها از صفحه روي كابينت جلوتر قرار مي گيرد. تعويض و جايگزين كردن اين سينك ها به راحتي انجام مي گيرد.


سينك ظرف مانند:

اين سينك ها به شكل كاسه يا لگن، دايره يا مربع طراحي شده اند و بيشتر از آنها در حمام و دست شوئي و به عنوان روشوئي استفاده مي شود.

 

 

سينك توكار
سينك استيل:
معمول ترين شكل سينك ها هستند كه معمولا از جنس استيل ساخته شده اند.


سينك چدن:
اين سينك بيشتر در قديم استفاده مي شد و امروزه طرفداري ندارد.


سينك كامپوزيت:

همانطور كه از نامش پيداست كامپوزيت يعني تركيب دو متريال با هم، هنگامي كه از سينك كامپوزيت صحبت مي شود معمولا منظور تركيب گرانيت و كوارتز است. اين محصول بسته به ميزان جنس استفاده شده در آن، انواع مختلفي دارد.


سينك چيني يا سراميكي:

اين نوع سينك ها معمولا به عنوان روشوئي و در حمام و دست شوئي استفاده مي شوند، اين سينك ها شكننده هستند و نياز به نگهداري بيشتري دارند.

 

سينك ظرفشويي استيل البرز

اخيرا جنس هاي جديدي براي سينك آشپزخانه وارد بازار شده اند كه خيلي معمول نيستند.
سينك شيشه اي:
به دليل شكننده بودن شيشه، اين سينك ها غير معمول بوده و بيشتر جنبه نمايشي و تزئيني دارند.


سينك از جنس چوب طبيعي:
همانطور كه در تصوير مي بينيد، اين سينك توكار از چوب ساج ساخته شده است و تصوير بعدي چوب طبيعي، به طور كلي اين نوع سينك ها در كشور ما معمول نيستند.

ترفند هاي تميز كردن سينك ظرفشويي

۹۸ بازديد

هر نوع ماده غذايي از ميوه گرفته تا سبزي و گوشت و هم چنين ظروف و دستمال ها در سينك آشپزخانه اخوان شسته مي شود.از اين رو براي از بين بردن باكتري ها و ميكروب ها لازم است سينك را به طور منظم تميز كنيد.

  انواع مختلف سينك ها به مواد شوينده متفاوتي نياز دارد. اما يك تميزكاري ساده مانع از تجمع ميكروب خواهد شد. در اين مطلب به شيوه هاي صحيح تميز كردن سينك اشاره مي شود كه بي گمان براي هر روزتان مفيد است.

سينك توكار

سينك هاي فولادي ضدزنگ

اين نوع سينك هر بار پس از استفاده بايد كاملا تميز شود. زيرا اسيد و نمك اثر مخربي روي جنس اين نوع سينك دارد. بنابراين مواد غذايي حاوي اسيد و نمك را نبايد روي سينك به حال خود گذاشت. براي تميزكاري روزانه از صابون يا مايع ظرفشويي ملايم و اسفنج استفاده كنيد. از شيشه پاك كن هم مي توان استفاده كرد.
هر بار پس از استفاده از صابون يا تميز كننده شيشه، سينك را با پارچه خشك كنيد.
اگر سينك لكه داشت از پارچه آغشته به سركه استفاده كنيد. براي جلوگيري از آسيب رسيدن به سطح سينك هنگام تميزكاري از سفيد كننده ، آمونياك و سيم پرهيز كنيد.
براي از بين بردن لكه ها سينك را مرطوب كنيد و جوش شيرين روي آن بپاشيد سپس با اسفنج بكشيد.

سينك از جنس سراميك

اين نوع سينك با ماده تميز كننده به صورت ژل يا كرم تميز مي شود يادآوري مي شود كه براي پيش گيري از خراشيدگي هنگام تميزكاري از سيم استفاده نكنيد.

شيرآلات و دستگيره ها

شيرآلات شودر اين لوازم با مايع كفي به آساني تميز مي شود در صورت باقي ماندن رد انگشت يا لكه هاي آب، از پارچه آغشته به سركه سفيد استفاده كنيد. سركه علاوه بر تميزكاري، ضدعفوني كننده نيز مي باشد.

 

سينك در آشپزخانه همه خانه‌ها نقش اساسي و مهمي دارد.
خيلي از غذاها قسمتي از روند آماده شدن‌شان را همين جا طي مي‌كنند. حالا اگر آب از سينك عبور نكند و به‌اصطلاح بگيرد بايد چه كرد؟! شايد نخستين چيزي كه به‌نظرتان برسد استفاده از تلمبه باشد. اما راه‌هاي ديگري هم قبل از آن هست كه به شما كمك خواهد كرد و به اصطلاح نقش پيشگيري دارند.

متهم شماره يك
تكه‌هاي غذا مانند استخوان‌هاي باقي‌مانده، سبزيجات و موادي از اين دست عوامل اصلي گرفتگي سينك ظرفشويي هستند. قبل از هركاري يك صافي كوچك لاستيكي يا استيل را سر راه خروجي آب سينك بگذاريد. هر چيزي كه نتواند از اين صافي‌ها رد شود، از لوله‌ها هم به سختي رد خواهد شد و احتمالا مشكل زاست.

متهم شماره دو
چربي‌ها در رتبه بعدي قرار دارند. چربي‌ها بعد از شسته شدن روي ديواره‌هاي لوله‌ها سرد مي‌شوند و همان‌جا تجمع مي‌كنند به مرور زمان حجم‌شان بيشتر مي‌شود و باعث گرفتگي مي‌شوند. حتي‌الامكان سعي كنيد چربي‌هاي غذاها را داخل سينك نشوييد. اگر مقدارشان كم است با دستمال كاغذي آنها را از روي ظرف‌ها جمع كنيد و اگر هم فكر مي‌كنيد دستمال جواب نمي‌دهد آنها را لاي چند تكه روزنامه بريزيد و راهي سطل زباله كنيد. زماني هم كه مجبور به شستن آنها داخل ظرفشويي شديد بعد از شستن، آب داغ را راهي لوله‌ها كنيد تا چربي‌ها را بشويد. تا اينجاي كار، پيشگيري بود اما اگر كار سينك شما از پيشگيري گذشته است ادامه متن را بخوانيد.

از تلمبه كمك بگيريد
هميشه يك تلمبه كوچك دم‌دست داشته باشيد و براي نخستين راه‌حل از همان كمك بگيريد. هنگام تلمبه زدن اگر سينك شما 2 لگنه است با دست‌تان سوراخ لگن ديگر را بگيريد تا هوا از آن خارج نشود. با اين كار ممكن است گرفتگي راه آب باز شود.

حلال خانگي
اگر تلمبه هم جواب نداد به سراغ راه‌حل خانگي ديگري برويد. از سركه و جوش شيرين استفاده كنيد. 3قاشق جوش‌شيرين را روي سوراخ سينك بريزيد و يك ليوان سركه را روي آن خالي كنيد. مواظب دست و صورت‌تان باشيد.

 

لوله باز‌كن‌هاي صنعتي
اگر هنوز جواب نگرفته‌ايد بايد به سراغ لوله‌باز‌كن‌هاي صنعتي برويد كه اغلب سوپر ماركت‌ها آنها را دارند. قبل از استفاده، دستورالعمل روي محصول را كامل بخوانيد.حتما از دستكش و ماسك استفاده كنيد. تا هر زماني كه در دستور آمده است آب را در سينك بازنكنيد. سعي كنيد ظرف محتوي محلول لوله بازكن را در داخل خانه نگهداري نكنيد. اگر تمام محتويات آن كامل استفاده نشده است آن را به انباري منتقل كنيد؛ در محلي دور از دسترس كودكان.

سينك زهكش

لوله‌ها را باز كنيد
اگر تمام راه‌هاي بالا جواب نداد اگر فكر مي‌كنيد براي شما سخت است از مرد خانه كمك بگيريد. در ابتدا لازم نيست همه لوله‌ها را وارسي كنيد؛ يك قسمت نيم كره مانند رابط لوله‌هاي زير سينك را باز كنيد. احتمالا آشغال‌ها آنجا گيركرده‌اند. همين لوله را تميز كنيد.

به لوله باز كن زنگ بزنيد
هنوز جواب نگرفته‌ايد؟! گرفتگي لوله‌ها جدي است و بايد از اسيد‌هاي قوي يا فنرهاي تاسيساتي استفاده كنيد. شماره يكي از لوله بازكن‌هاي چسبانده شده روي در ورودي خانه را برداريد و تماس بگيريد.