گوگل اناليز چيست و چه كار ميكند؟

دانستي هاي جذاب و كاربري

گوگل اناليز چيست و چه كار ميكند؟

۹ بازديد

گوگل آناليتيكس Google analytics از سرويس هاي رايگاني است كه از جانب گوگل در دسترس وبمستران و مديران وب سايت ها قرار گرفته و با ارائه ي اطلاعات مختلف از جمله موارد مرتبط با ميزان بازديد ها و رفتارهاي كاربران مي توانند به يك تحليلگر و يا سئو كار كمك نمايند تا با استفاده از اين اطلاعات ، روش هاي جديدي در جهت پيشرفت دادن وضعيت سئو و افزايش بازديد سايت انتخاب نمايد .

در بحث مشاوره ديجيتال ماركتينگ، مشاوران ابتدا اطلاعات گوگل اناليتيكز را تحليل ميكنند و بعد از آن براي بهبود عملكرد به كارفرماها راه كار ميدهند. از طريق لينك زير ميتوانيد درخواست مشاوره ديجيتال ماركتينگ بدهيد: 

https://sadeghbagheri.ir/digital-marketing-consultant/

 

گوگل آناليتيكس به طور مستقيم به تحليل و آناليز موارد مرتبط با كاربراني خواهد پرداخت كه از سايت شما بازديد دارند و اطلاعات مختلفي مانند صفحات ورودي دهنده، كاربران وارد شده ، فعاليت هاي كاربران، زماني كه حضور دارند و مسير خروجي آنها را در اختيار ادمين قرار مي دهد . به همين جهت اين روش يك روش بسيار هوشمندانه به منظور نظارت بر ميزان بازديد هاي انجام شده از صفحات داخلي و صفحه اصلي وب و نيز يك ابزار قدرتمند براي تحليل بهينه سازي وب سايت است . شايد براي شما اين سوال پيش بيايد كه تحليل و بررسي رفتار كاربران و بازديدكنندگان از طريق سرويس گوگل آناليتيكس چه فايده اي خواهد داشت ؟ در پاسخ به اين سوال مي توان گفت كه هدف اصلي از راه اندازي يك وب سايت اين است كه شما بتوانيد با ارائه ي اطلاعات و يا در معرض ديد قرار دادن خدمات و محصولات خود نظر و توجه بازديدكنندگان را جلب نماييد . هر كدام از كاربران اينترنتي به عنوان يك وضعيت مشتري در نظر گرفته مي شود و نيز در بهترين حالت مي توان متقاضي دريافت خدمات يا خريد محصولاتتان باشد وبه بهبود در وضعيت سود آوري اقتصادي كسب و كارتان كمك نمايد، به اين ترتيب زماني كه گوگل آناليتيك به عنوان ابزار راهنماي كنترل و بررسي رفتار بازديد كنندگان و تحليلگر آماري بازديدهاي تحت وب استفاده نماييد مي توانيد بفهميد كه چه زماني بيشترين بازديد از كدام يك از صفحات داخلي سايت صورت گرفته است و محبوب ترين اطلاعات و مطالب و يا محصولات شما از ديد كاربران اينترنتي كدام است ؟ و نيز بازاريابان اينترنتي با بررسي اين گزارشات مي توانند تشخيص دهند كه چه نوع تبليغاتي در فضاي مجازي موجب شده است تا بر تعداد بازديدكنندگان سايت افزوده شده است . با اين وجود شما مي توانيد با برخورداري از يك تحليل درست، استراتژي و راهكارهاي جديد را براي رسيدن به هدف خود در بازه ي زماني مشخص تعيين نماييد و گوگل آناليتيك با ارائه گزارشات تخصصي يك راهنما در جهت تحقق اهداف شما خواهد بود .

 

مزاياي استفاده از گوگل آناليتيكس

سرويس گوگل آناليتيك چه اطلاعاتي را ارائه مي دهد ؟

 

 

گوگل آناليتيكس Google analytics تمام ويژگي هايي كه مناسب براي يك برنامه قدرتمند تحليلگر تحت وب لازم است را دارا مي باشد و همچنين با برخورداري از امكانات گوناگون مي توان به بهترين شكل ترافيكي كه به يك وب سايت روانه مي شود را تعيين كند . با توجه به اينكه اين برنامه از طرف گوگل ارائه شده است به ميزان زيادي ميتواند به منظور تحليل سايت هايي كه به دنبال افزايش رتبه در موتور جستجوي گوگل هستند مناسب باشد . در جهت تحليل جامع تر  و بررسي دقيق تر وضعيت صفحات وب، مي توانيد اين سرويس را به صورت تركيبي با يكي ديگر از مهم ترين ابزارهاي گوگل به نام وب مستر تولز استفاده نماييد.

 

در ادامه اين مقاله به بررسي برخي از امكاناتي كه گوگل آناليتيك در اختيار وب مستران قرار مي دهد . مشاهده مي نماييد :

 

محل و موقعيت جغرافيايي كاربران ( كشور و شهر )

 

تكنولوژي مورد استفاده و مرورگرهايي كه كاربران براي بازديدكننده از طريق آن صفحات وب را مشاهده نموده است .

 

اطلاعاتي راجع به بازديدكنندگان سايت شما در قالب اعداد، جدول و گراف هاي نمايشي

 

رزولوشن صفحه نمايش دستگاهي كه بازديدكننده از طريق آن صفحات وب را مشاهده نموده است .

 

مشخص مي كند كه كاربران از چه منابعي به سايت شما وارد شده اند ؟ تبليغات، انواع لينك هاي موجود در سايت هاي ديگر، ايميل هاي تبليغاتي، كلمات كليدي، كانال ها، رسانه هاي اجتماعي و... )

 

مشاهده ي مدت زماني كه كاربران در صفحات وب گذرانده اند .

 

شناسايي قوي ترين و ضعيف ترين صفحات يك سايت بر اساس ميزان جذابيتي كه براي كاربران دارد .

 

اطلاعاتي در مورد تاثير محتواي سايت بر بازديد كنندگان در اختيار مديران سايت قرار مي دهد

 

ارائه گزارش كاملا تصويري از تعداد بازديد هاي وب سايت شما

 

 

چگونه مي توان از گوگل آناليتيك استفاده كرد ؟

در ابتدا شما نياز به يك حساب جيميل داريد و در آن وارد شويد .

سپس آدرس google.com/Analytics را در مرورگر خود وارد نماييد .

سپس به اين دليل كه از قبل وارد حساب جيميل خود شده ايد گزينه Access Analytics براي شما به نمايش در مي آيد، بر روي آن كليك نماييد .

در اين مرحله شما نياز داريد كه كد گوگل آناليتيك كه تركيبي از جاوا اسكريپت و HTML مي باشد را به سايت خود مي توانيد اضافه نماييد تا ربات ها بتوانند به آساني وضعيت سايت شما را رديابي نمايند .

 

https://sadeghbagheri.ir/digital-marketing/

 

بعد از آنكه مراحل نصب را به پايان رسانديد، وقت آن مي‌رسد كه طريقۀ استفاده از اين ابزار را فرا بگيريد. قبل از آنكه شروع كنيم و وارد جزئيات شويم، لازم است كه شما با معناي كلمات و عبارات كليدي براي استفاده از اين ابزار آشنا شويد. شما بارها و بارها طي خواندن اين مطلب و استفاده از اطلاعات گوگل با اين واژه‌ها روبرو خواهيد شد.

 

ابعاد (Dimensions): منظور از بعد (يا دايمنشن) يكي از خصوصيات و ويژگي‌هاي بارز وب‌سايت يا برنامۀ گوشي است كه مي‌تواند مقادير مختلفي را بپذيرد. نوع مرورگر، صفحۀ خروج كاربر، صفحات مورد بازديد و زمان حضور كاربر در وب‌سايت از نمونه ابعادي هستند كه در گوگل آناليز وجود دارد.

متريك‌ها (Metrics): متريك‌ها در واقع خصوصيات دروني يك دايمنشن هستند كه مي‌توانند به صورت مجموع يا نرخ اندازه‌گيري شوند. براي مثال تعداد بازديدها از يك صفحه يا ميانگين زماني كه كاربران در وب‌سايت گذرانده‌اند.

دوره‌ها (Sessions): دوره به مدت زماني اطلاق مي‌شود كه كاربر به صورت فعال با وب‌سايت، برنامۀ گوشي يا ساير رسانه‌هاي شما در ارتباط است. تمام اطلاعات در مورد تعاملات كاربر (تعداد صفحاتي بازديدي، رويدادها، ميزان خريد و ...) در طي يك دوره حساب مي‌شوند. دوره‌ها معمولاً بعد از 30 دقيقه عدم تعامل كاربر با وب‌سايت يا برنامۀ شما بسته مي‌شوند و در صورت بازگشت كاربر، يك دورۀ جديد باز خواهد شد.

كاربران (Users): افرادي كه حداقل براي يك دوره (Session) در وب‌سايت حضور داشته‌اند، جزو كاربران شما محسوب مي‌شوند.

بازديدكنندگان (Visitors): بازديدكنندگاني كه به وب‌سايت شما سر زده‌اند. اينها به دو دستۀ بازديدكنندگان جديد (New Visitor) و بازديدكنندگان تكراري (Returning Visitors) تقسيم مي‌شوند. بازديدكنندگان تكراري، كاربراني كساني هستند كه قبلاً يك دوره را در وب‌سايت شما گذرانده‌اند.

بازديد صفحات (Pageviews): منظور از اين عبارت تعداد كل دفعاتي است كه يك صفحه مشاهده شده است. توجه داشته باشيد كه بازديدهاي مكرر توسط يك كاربر تكراري نيز در اين مقدار حساب مي‌شود.

صفحات/دوره‌ها (Pages/Sessions): صفحات/دوره‌ها به ميانگين تعداد صفحاتي اطلاق مي‌شود كه در طي يك دوره ديده مي‌شود. بازديدهاي تكراري از يك صفحه نيز در اين مورد حساب مي‌شود.

ميانگين زمانِ دوره (Avg. Session Duration): ميانگين زماني است كه دوره‌هاي استفادۀ كاربران به طول انجاميده است.

نرخ پرش (Bounce Rate): منظور از نرخ پرش، درصد كساني است كه تنها يك صفحه از وب‌سايت شما را مشاهده كرده‌اند. (بازديدي كه در آن كاربر به وب‌سايت شما وارد شده و بدون آنكه هيچ تعاملي با آن داشته باشد، صفحه را بسته است) هر چقدر كه نرخ پرش وب‌سايت شما كمتر باشد، يعني وب‌سايت شما در حفظ كاربر موفق‌تر عمل كرده است.

دوره‌هاي جديد (New Sessions): يك تخمين از تعداد بازديدهايي است كه براي اولين بار و توسط كاربران جديد صورت مي‌گيرند. دليل تخميني بودن اين درصد اين است كه كاربر ممكن است با يك آي پي جديد به سايت شما وارد شود.

اهداف (Goals): شما مي‌توانيد در گوگل آناليتيكس اهدافي براي خود تعيين كنيد. اينكار به شما اجازه مي‌دهد كه ميزان موفقيت سايت خود را اندازه‌گيري كنيد و ببينيد كه چند درصد از كاربران يك فرآيند مشخص كه براي شما مهم است را در وب‌سايت طي مي‌كنند.

تبديل‌ها (Conversions): تبديل‌ها زماني صورت مي‌گيرند كه يك كاربر اهداف شما را عملي مي‌كند و در نتيجه تبديل به يك كاربر ثابت يا مشتري شما ‌شود. مثلاً وقتي يك كاربر در وب‌سايت شما ثبت نام مي‌كند يا يك خريد را انجام مي‌دهد.

كمپين‌ها (Campaigns): كمپين‌ها به شما اجازه مي‌دهد كه پارامترهاي شخصي خود را براي هر صفحه‌اي كه دوست داريد اضافه كنيد تا بتوانيد اطلاعات بيشتري را از كاربران خود بدست آوريد.

جذب (Acquisition): منظور از جذب، روشي است كه كاربران خود را بدست آورده‌ايد. مثلاً ممكن است طريقۀ جذب يك كاربر، موتور جستجوي گوگل باشد.

رفتار (Behavior): اطلاعات رفتاري كاربران به شما اجازه مي‌دهد كه محتواي خود را مطابق نياز آنها تغيير دهيد و آن را بهينه نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.