سرچ كنسول چيست؟

دانستي هاي جذاب و كاربري

سرچ كنسول چيست؟

۸ بازديد

هنگامي كه سايتي را راه اندازي مي كنيم لازم است روز به روز اطلاعاتي را در مورد سايت خود بدست آوريم. اما چطور مي توانيم اين اطلاعات را بدست آوريم؟ چگونه از ايندكس شدن سايت توسط گوگل اطمينان پيدا كنيم؟ آمار بازديد سايت خود را چگونه بدست آوريم؟ اين سوالات و هزاران سوالات ديگر در مورد سايت براي ما پيش مي آيد. ما در چالاك سافت يكي از مهمترين ابزارهاي آناليز سايت كه به گوگل سرچ كنسول معروف است را به اختصار توضيح مي دهيم. همچنين اهميت استفاده از آن براي سئوكاران و كاربرد سرچ كنسول را با هم بررسي مي كنيم.


گوگل سرچ كنسول (Google Search Console) يك ابزار رايگان گوگل مي باشد كه به وسيله آن مي توانيم سايت را تجزيه و تحليل كنيم و خطاهاي احتمالي را رفع كنيم، اين ابزار آمار واقعي سايت را به ما نشان ميدهد، لينك ها و بك لينك هاي سايت، امكان ثبت نقشه سايت در گوگل، ريسپانسيو بودن سايت، نرخ كليك كلمات كليدي در سايت، صفحات ايندكس شده ي سايت، خطاهاي امنيتي و… برخي از امكاناتي است كه اين ابزار ارزشمند به ما مي دهد.

 

تاريخچه گوگل سرچ كنسول

اين ابزار هنگامي كه معرفي شد در ابتدا به نام كنسول جستجوي گوگل معرفي شد و در سال ۲۰۱۵ نام آن به وبمستر تولز تغيير يافت. نسخه جديد اين ابزار در ژانويه ۲۰۱۸ با نام سرچ كنسول معرفي شد. اين ابزار به طور مداوم در حال تغيير و به روز رساني است و روز به روز امكانات بيشتري به آن اضافه مي شود.

 

كاربرد هاي سرچ كنسول

دريافت پيام ها و خطاهاي امنيتي

مشاهده و درك كاربراني كه با سرچ در گوگل وارد وب سايت ما مي شوند.

مشاهده وضعيت وب سايت در نتايج گوگل

نرخ كليك كاربران در سايت

آمار روزانه و ماهانه ورود به سايت

رفع مشكلات سايت

دريافت توصيه هاي ايمني براي حفاظت از سايت

مشاهده ايندكس نشدن صفحات توسط گوگل

مشاهده كلمات كليدي از طريق ورود كاربران به سايت

حذف صفحات دلخواه از نتايج گوگل

مشاهده ميزان رشد و عملكرد سايت

حل مشكلاتي كه باعث افت و پنالتي شدن سايت مي شوند.

كاربرد هاي سرچ كنسول

كاربرد هاي سرچ كنسول

 

يكي از ابزارهاي بسيار مهم سئوكاران و مشاوران ديجيتال ماركتينگ است :

https://sadeghbagheri.ir/digital-marketing-consultant/

 

گوگل سرچ كنسول بيشتر براي چه افرادي كاربرد دارد؟

اين ابزار براي تمام كساني كه كسب و كارهاي اينترنتي دارند مي تواند مفيد باشد اما بيشتر براي :

 

سئو كاران و مديران بازاريابي:

سئو كاران مي توان از طريق اين ابزار ترافيك سايت را ببينند و با اقداماتي كه انجام مي دهند ترافيك سايت را بالا ببرند. و همچنين كلمات كليدي سرچ شده و نرخ كليك و… را ببينند و آن ها را بهبود ببخشند.

 

مديران سايت ها:

به عنوان يك مدير سايت مي توانيد با اين ابزار خطاهاي امنيتي و ارورهاي سايت را مشاهده كرده و آنها را رفع كنيد.

 

صاحبان كسب و كار:

صاحبان كسب و كارها با تحليل و بررسي سايت هاي خود از طريق اين ابزار بايد عملكرد سايت هاي خود را بهبود ببخشند و صفحات سايت خود را براي نتايج اول گوگل بهينه كنند.

 

توسعه دهندگان وب:

اين افراد نيز مي توانند كدهاي نوشته شده براي سايت خود را از طريق اين ابزار كنترل كنند. و همچنين برخي از مشكلات را حل كنند.

 

تفاوت سرچ كنسول قديم و سرچ كنسول جديد:

با سرچ كنسول قديم ترافيك سايت را ۳ ماهه مي توانستيم مشاهده كنيم اما سرچ كنسول جديد به ۱۶ ماه تغيير يافته است.

سرچ كنسول جديد ابزارهاي بيشتر و اطلاعات بيشتري در مورد صفحات در اختيار ما قرار مي دهد.

اطلاعات جديد مانند موبايل فرندلي و ايندكس صفحات و… را بهبود بخشيده است.

در سرچ كنسول جديد مي توانيد جزئيات را دنبال كنيم و صفحاتي را كه داراي مشكل هستند را شناسايي و خطاي آن ها را حل كنيم.

بهبود در بخش گزارش دهي و برخي از ابزارهاي ديگر

اضافه شدن بخش موبايل و ارائه خدمات آنها

ثبت سايت در كنسول گوگل

براي ثبت سايت در سرچ كنسول ابتدا بايد سايت را ثبت كنيد و مالكيت خود را به عنوان مدير سايت تاييد كنيد. زيرا اين ابزار داراي اطلاعات محرمانه است به همين دليل بسيار حساس است.

 

ثبت سايت در كنسول گوگل

گوگل سرچ كنسول چيست؟ يكي از كاربردهاي آن ثبت سايت در كنسول گوگل

 

در مرحله بعدي بايد هويت مالكان و كاربران سايت را تاييد كرده و ميزان و دسترسي آن ها را نيز مشخص كنيد.

 

حالا نوبت ثبت سايت مپ شما رسيده است. ثبت نقشه سايت به گوگل كمك مي كند درك بهتري از سايت شما داشته باشد. همچنين ثبت نقشه سايت براي بهبود سئوي سايت نيز مهم است.

 

نحوه استفاده از كنسول جستجوي گوگل براي بهبود سئو سايت

بهبود رتبه بندي براي كلمات كليدي با عملكرد كم

كلمات كليدي با عملكرد كم، كلماتي هستند در موقعيت هاي يك يا دو رتبه بندي نشده اند. عملكرد آنها كم است زيرا اكثر افراد روي يكي از دو نتيجه اول كليك مي كنند، به اين معني كه اگر در موقعيت هاي پايين رتبه قرار بگيريد، تعداد زيادي از ترافيك را از دست مي دهيد. به عنوان مثال، اگر در موقعيت هشتم قرار بگيريد، تقريباً ۱٫۸٪ از جستجوگران روي نتيجه شما كليك مي كنند.

 

بنابراين اگر كلمه كليدي مورد شما ماهانه ۱۰۰۰ جستجو دارد. با رتبه بندي در موقعيت ۸ ماهانه ۱۸ بازديد از جستجوي ارگانيك داريد، در حالي كه براي موقعيت دوم ۱۶۰ كليك است.

 

صفحات با رتبه بندي كلمات كليدي بالا، اما CTR پايين را بهينه كنيد.

برخي صفحات عملكرد بهتر از حد متوسط ​​دارند و برخي عملكرد بدتري دارند. بنابراين ما بايد صفحاتي را پيدا كنيم كه عملكردشان از حد متوسط ​​كمتر است، و آن ها را تحليل كنيم. سپس ببينيم آيا راهي براي افزايش CTR آنها براي دستيابي به بازديد بيشتر وجود دارد.

 

مشكلات نقشه سايت را برطرف كنيد.

اگر نقشه سايتهايي را كه وارد كرده ايد مشكلي داشته باشد، ممكن است خزنده هاي گوگل را گيج كند. همچنين مي تواند باعث شود آنها URL هاي اشتباه را در برخي موارد ايندكس كنند.

 

مشاهده تعداد بك لينك هاي صفحات سايت.

بك لينك فاكتور مهم رتبه بندي گوگل است. گوگل بارها اين موضوع را به ما يادآوري كرده است.همچنين ما رابطه بين ترافيك جستجوي ارگانيك و بك لينك را مشاهده مي كنيم.

يكي از مهم ترين ابزاري هايي كه بايد متخصصان در خدمات سئو از ان استفاده كنن سرچ كنسول است :

https://sadeghbagheri.ir/seo/

 

پيدا كردن صفحاتي كه به لينك هاي داخلي بيشتري نياز دارند.

اين قسمت به شما كمك مي كنند صفحه جديد ما سريعتر در صفحات گوگل امتياز بگيرد. لينك هاي داخلي PageRank را به صفحه جديد منتقل مي كنند، اين كار به صفحه كمك مي كند رتبه بالاتري در نتايج جستجو داشته باشد.

 

همچنين مشاهده پست ها و صفحاتي وجود دارد كه لينك داخلي زيادي ندارند يا هيچ لينكي ندارند، احتمالاً آنها پست هاي قديمي هستند و يا فراموش شده هستند. اينها معمولاً بازديد زيادي را براي سايت شما به همراه نمي آورند يا ارزش SEO زيادي ندارند، بهتر است اين صفحات را حذف كنيد.

 

صفحاتي را كه ترافيك ارگانيك خود را از دست داده اند را به روز كنيد.

اكثر صفحات براي هميشه ترافيك ارگانيك دريافت نمي كنند. بعد از مدتي ترافيك خود را از دست مي دهند. پس بايد آن ها را به روز رساني كنيد. تا دوباره در صفحات بالا نمايش داده شوند.

 

بهترين زماني براي استفاده از سرچ كنسول براي مشاهده اطلاعات سايت چه موقع است؟

به محض ثبت نام در سرچ كنسول و تاييد مالكيت سايت مي توانيد از آمار و ارقام و داده هاي آن استفاده كنيد. اما در ابتداي تاسيس سايت اطلاعات كمي دارد و زياد به درد نمي خورد.

 

اطلاعات و داده هاي سرچ كنسول چند وقت يكبار بايد بررسي شوند؟

بررسي اطلاعات سرچ كنسول به نقش شما بستگي دارد اينكه شما مدير سايت باشيد يا سئو كار يا طراح سايت. اما معمولا گوگل توصيه مي كند حداقل هر ماه يكبار اين اطلاعات را مشاهده و بررسي كنيد. ولي گاهي لازم است هر هفته يا هر روز اين اطلاعات را چك كنيد.

 

آيا گوگل سرچ كنسول و گوگل آناليتيكس با هم تفاوت دارند؟

هر دو ابزار سرچ كنسول و گوگل آناليتيكس اطلاعات مهمي را در مورد سايت به ما مي دهند. سرچ كنسول به بررسي اطلاعات قبل از ورود كاربر مي پردازد. اما گوگل آناليتيكس به رفتار كاربر بعد از ورود به سايت مي پردازد.

 

چه مدت زمان لازم است تا سايت توسط سرچ كنسول ايندكس شود؟

بعد از درخواست در وبمستر تولز و ايندكس كردن سايت معمولا از چند روز تا چند هفته زمان براي ايندكس كردن سايت توسط گوگل سرچ كنسول لازم است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.