آرشیو آذر ماه 1400

دانستي هاي جذاب و كاربري

چرا تهيه و تدوين انواع استراتژي هاي بازاريابي ضروري است؟

۶ بازديد

چرا تهيه و تدوين انواع استراتژي هاي بازاريابي ضروري است؟

استراتژي هاي بازاريابي به برند شما اعتبار مي بخشند و منجر به يكپارچگي و هم جهت شدن كليه فعاليت هاي بازاريابي سازمان مي شوند، فرقي ندارد اين فعاليت ها توسط يك ادمين اينستاگرام انجام شود و يا يك مدير فروش باسابقه، همه به دنبال انتقال يك پيام واحد خواهند بود! افزايش كارآمدي و اثربخشي هزينه هاي دپارتمان بازاريابي، يكي از ديگر مزاياي استفاده از استراتژي هاي بازاريابي است. اگر همچنان از روش هاي بازاريابي سنتي و فروش مستقيم استفاده مي كنيد، ديگر زمان آن رسيده تا به استراتژي هاي بازاريابي جديد و به روز روي آوريد كه هم مطابق با نيازهاي در حال تغيير مشتريان است و هم اثربخشي بيشتري دارد. ميتوانيد از يك مشاوره بازاريابي يا يك مشاوره بازاريابي ديجيتال با برخورداري از تجربه بالا در زمينه تدوين و اجرا انواع استراتژي هاي بازاريابي به دنبال آن باشيد كه بهترين راهكارهاي استراتژيك بازاريابي را با توجه به صنعت، حوزه فعاليت، خدمات يا محصول، گرايش مشتريان، آخرين تغييرات اجتماعي، اقتصادي، سياسي و … مرتبط با كسب وكارتان را تدوين كنيد.

استراتژي‌هاي بازاريابي موثر، نقشه‌‌ي برندينگ مشخص و تكنيك‌هاي بازاريابي اينترنتي سه جزء كليدي هر كسب‌وكار موفقي هستند.

 

مشاوره و تدوين و اجراي استراتژي بازاريابي ديجيتال

تدوين استراتژي هاي بازاريابي به كسب وكارهاي فعال در صنايع مختلف اين امكان را مي دهد تا قبل از هر چيز فعاليت هاي فعلي بازاريابي خود را تجزيه و تحليل نمايند، سپس ميزان اثربخشي اين فعاليت ها را اندازه گيري و استراتژي هاي بازاريابي تكميلي و جديدي را پيشنهاد كنند. استراتژي هاي بازاريابي عموما در قالب 7P بازاريابي مانند استراتژي هاي توزيع، ترفيع، قيمت گذاري و ... تعريف خواهند شد. اگر قصد داريد كه تدوين اين استراتژي ها را به خارج از شركت خود واگذار نماييد و يا تمايل به دريافت مشاوره به منظور اطمينان از درستي مسير خود و كاهش هزينه هاي اشتباهات احتمالي را داريد، اين خدمات مناسب شما خواهد بود. در عين حال اگر استراتژي هاي بازاريابي خود را تدوين كرده ايد و در زمينه اجراي اين استراتژي ها نياز به يك تيم اجرايي متخصص و حرفه اي داريد.

نقش استراتژي بازاريابي در طراحي و اجراي استراتژي ها

اساس برنامه ريزي استراتژيك در تمام سطوح، شناسايي تهديدهاست به منظور پرهيز از اجتناب از آنها و شناخت فرصت هاست به منظور بهره برداري از آنها و مسئوليت استراتژيك اصلي هر مديري، كنترل و مراقبت بيرون است تا بتواند شركت با فعاليت هاي آن را با تغييرات در محيط هماهنگ و همگام سازد. از آنجا كه مديران بازاريابي موفقيت هايي را در محدوده بين شركت و مشتريان، توزيع كنندگان و رقبا اشغال مي كنند؛ معمولا بيشتر با شرايط و تغييرات در محيط بازار آشنا هستند. در نتيجه، اين مديران نه تنها مسئول طراحي طرح هاي استراتژيك براي اقلام بازار و محصول خود هستند، بلكه اغلب مشاركت كنندگان اصلي در فرايند برنامه ريزي در سطوح تجاري بنگاه نيز مي باشند.

 

نفوذ و تأثير گسترده مديران بازاريابي بر تصميم هاي استراتژيك اتخاذ شده در سطوح بالاتر به وضوح در نظرسنجي تازه اي كه از مديران ۲۸۰ واحد فعاليت شركت هاي آمريكايي و ۲۳۴ واحد فعاليت شركت هاي آلماني، در حوزه هاي تجهيزات الكتريكي، ماشين آلات مكانيكي و كالاهاي صنايع بسته بندي مصرف كننده، به عمل آمده، به اثبات رسيده است.

 

اين پيمايش، ادراكات مديران بازاريابي، نفوذ و اثر آنها بر فرايندهاي فروش، تحقيق و توسعه و فرآيند مالي را در انواع تصميم هاي استراتژيك و تاكتيكي اتخاذ شده در شركتهايشان نشان مي دهد كه ميتواند نقش استراتژي بازاريابي را در سازمان ها پر رنگ تر كند. نمايش ۱۳ نتايج اين نظرسنجي را خلاصه كرده است.

 

مشاوره تدوين استراتژي بازاريابي

اگر جزو آن دسته از مشتريان هستيد كه استراتژي هاي بازاريابي خود را به شكل مستند تهيه نموده ايد و تيم اجرايي مورد نياز براي اجراي اين استراتژي ها را نيز در اختيار داريد ولي همچنان به يك مشاور متخصص و يك استراتژيست بازاريابي احتياج داريد آمادگي لازم براي همكاري با شما را نيز دارا مي باشد. چنانچه به عنوان مدير سازمان از اجراي استراتژي هاي بازاريابي خود ناراضي هستيد ما با عارضه يابي و نظارت بر اجراي اين استراتژي ها به شما كمك خواهيم نمود تا عملكرد خود را بهبود ببخشيد. همچنين آموزش تدوين و اجراي استراتژي هاي بازاريابي در كنار مشاوره از جمله خدماتي است كه به شكل انفرادي يا گروهي به دپارتمان هاي بازاريابي شركت ها قابل ارائه است و منجر به نهادينه شدن دانش بازاريابي در اين بخش ها خواهد شد. شما مي توانيد با آموزش نيروي انساني خود، از تدوين و اجراي اصولي انواع استراتژي هاي بازاريابي در داخل سازمان خود آسوده خاطر باشيد.

 

بازاريابي در عصر تحول و ديجيتال

۸ بازديد

اصطلاح بازاريابي ديجيتال يا ديجيتال ماركتينگ (Digital Marketing) از دو دهه پيش تاكنون به عنوان زيرمجموعه‌اي از مديريت بازاريابي و نيز مديريت تبليغات مورد اشاره قرار مي‌گيرد.اما با توجه به توسعه فناوري اطلاعات طي سالهاي اخير، افزايش متوسط زمان آنلاين بودن كاربران، استفاده گسترده از موبايل و افزايش ضريب نفوذ اينترنت در جهان، امروزه به عنوان يك دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار مي‌گيرد. امروزه رشته ديجيتال ماركتينگ در دانشگاه‌ها جاي خود را باز كرده و حتي حتي دانشگاه‌هاي متعددي در جهان ديجيتال ماركتينگ و بازاريابي اينترنتي را در سطح كارشناسي ارشد ارائه مي‌كنند. رشته ديجيتال ماركتينگ در ايران هم به رغم برخورد سرد دانشگاه‌ها، مسير توسعه‌ي خود را طي كرده و انتظار مي‌رود در آينده جاي خود را در دوره‌هاي رسمي مديريتي (مثلاً دوره MBA در مقطع كارشناسي ارشد) باز كند و شغل هاي مشاوره ديجيتال ماركتينگ و متخصص ديجيتال ماركتينگ به يكي از مهم ترين شغل هاي بازار تبديل خواهد شد.

 

تعريف بازاريابي ديجيتال

سايت HubSpot كه از سايت‌هاي معتبر در حوزه بازاريابي ديجيتال و استراتژي محتوا محسوب مي‌شود در تعريف بازاريابي ديجيتال به اين نكته اشاره كرده است كه اين عبارت، يك چتر مفهومي محسوب مي‌شود.

 

به عبارت ديگر، به جاي اينكه بتوان تعريف مستقيمي براي آن ارائه كرد، بهتر است همه‌ي آن تكنيك‌ها و ابزارهايي را بشناسيم كه زير عنوان ديجيتال ماركتينگ قرار مي‌گيرند.

 

اگر چه تعريف واحدي از بازاريابي ديجيتال در دست نيست، اما به نظر مي‌رسد بتوان تعريف زير را تا حد خوبي، فصل مشترك توضيحات رايج در زمينه بازاريابي ديجيتال در نظر گرفت (+):

 

بازاريابي ديجيتال شامل مجموعه همه ابزارها و فعاليت‌هايي است كه براي بازاريابي محصولات و خدمات در بستر ديجيتال (وب، اينترنت، موبايل يا ساير ابزارهاي ديجيتال) مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

 

ابزارهاي بازاريابي ديجيتال يا ديجيتال ماركتينگ

موارد زير نمونه‌هايي از ابزارهاي بازاريابي ديجيتال محسوب مي‌شوند و انتظار مي‌رود يك ديجيتال ماركتر بر آن‌ها مسلط باشد:

 

  بازاريابي توسط موتورهاي جستجو (SEM) [شامل ترافيك ارگانيك و خريداري شده]

 

  بهينه سازي براي موتورهاي جستجو و انجام خدمات سئو  (سئو)

 

  بازاريابي محتوا (Content Marketing)

 

  بازاريابي درونگرا (Inbound Marketing)

 

  بازاريابي شبكه هاي اجتماعي (Social Media Marketing)

 

  استراتژي محتوا (Content Strategy)

 

  تبليغات بر اساس كليك (PPC)

 

  اينفلوئنسر ماركتينگ (Influencer Marketing)

 

  تبليغات بنري (Banner Advertising) و تبليغات همسان (Native Advertising)

 

  ايميل ماركتينگ

 

  بازاريابي موبايلي يا موبايل ماركتينگ (يا اصطلاح قديمي آن: تبليغات موبايلي)

 

  بازاريابي از طريق همكاري در فروش (Affiliate Marketing)

 

  توليد محتوا

 

  بازاريابي ويروسي ديجيتال (Digital Viral Marketing)

 

گاهي در فهرست ابزارهاي ديجيتال ماركتينگ، به تبليغات هدفمند و سفارشي شده (Targeted Advertising) و نيز تبليغ مستقيم (Native Advertising) هم اشاره مي‌شود.

 

اما با توجه به اينكه اين دو عنوان، عملاً فراگيرتر هستند و هم‌رده با ساير موارد نيستند (مي‌توانند ساير گزينه‌ها را هم پوشش دهند)، آنها را در فهرست بالا قرار نداديم.

 

تذكر: در حال حاضر هم، در فهرست فوق، هم‌پوشاني‌هايي وجود دارد. اما چون اين فهرست در بسياري از كتابها و مراجع رسمي به همين شيوه مورد اشاره قرار مي‌گيرد، ما هم روش رايج را مورد استفاده قرار داديم.

 

سئو

اهميت استفاده از بازاريابي ديجيتال

اگر برايتان سوال است كه بازاريابي ديجيتال چرا اهميت دارد، به نكات زير توجه كنيد:

• در حال حاضر استراتژي بازاريابي كاملا به بازاريابي ديجيتال بستگي دارد.

• باعث افزايش فروش و در نهايت افزايش درآمد مي‌شود.

• به شما در محبوب شدن برندتان كمك مي‌كند.

• به ايجاد رابطه بهتر با مشتريان و بهبود چشم‌اندازهاي كسب‌و‌كار كمك مي‌كند.

• نرخ بازگشت سرمايه (ROI) بهتري را به وجود مي‌آورد.

• داراي فرصت‌هاي شغلي گسترده و پويا است.

• به ديده شدن شما در SERP موتور جستجو كمك مي‌كند.

اين نكات مزاياي قابل توجه بازاريابي ديجيتال در كسب‌و‌كار هستند. در ادامه ۱۰ دليل اهميت بازاريابي ديجيتال را بررسي مي‌كنيم:

 

۱. نرخ رو به رشد بازارهاي ديجيتال

بازاريابي ديجيتال يك فناوري در حال تحول با سرعت بالا بوده و فرصت‌هاي شغلي بسيار زيادي را به وجود آورده است. از دهه ۱۹۹۰ تا به امروز، بازاريابي ديجيتال نيمي از وضعيت معيشت و روند فناوري را به خود اختصاص داده است.

 

۲. فرصت‌هاي شغلي متنوع

بازاريابي ديجيتال، گزينه‌هاي شغلي متنوعي را براي افراد ايجاد مي‌كند. با گسترش و توسعه روز‌به‌‌روز فناوري شاهد آگهي‌هاي استخدام بيشتري در حوزه ديجيتال ماركتينگ هستيم. بازاريابي ديجيتال فرصت‌هاي شغلي زيادي را فراهم كرده، به نحوي كه مي‌توان حتي از خانه هم به صورت دوركاري در اين حوزه فعاليت كرده و درآمد قابل توجهي كسب كرد. بهترين كتاب هاي ديجيتال ماركتينگ مي‌توانند به شما در يادگيري بازاريابي ديجيتال ماركتينگ كمك كنند.

 

driverless cars - digital marketing

 

۳. راهي آسان براي شروع يك كسب‌و‌كار خلاقانه

با استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي بسيار متداول مانند يوتيوب، اينستاگرام و حتي با ايجاد وبلاگ مي‌توانيد به راحتي كسب‌و‌كار خود را شروع كنيد. سپس مي‌توانيد با تدوين يك استراتژي مناسب، بهترين كانال بازاريابي را براي دسترسي به مخاطبان هدف خود مشخص كرده و فعاليتتان را آغاز كنيد.

 

۴. پيشرفت آسان در قيف فروش ديجيتال

شبكه‌هاي اجتماعي مانند اينستاگرام، لينكدين و يوتيوب مي‌توانند براي وب‌سايت شما ترافيك قابل ملاحظه‌اي را ايجاد كرده و حتي محصولات با خدماتتان را تبليغ كنند. با استفاده از بازاريابي ديجيتال مي‌توانيد مشتريان بالقوه را به مشتريان بالفعل تبديل كنيد.

 

۵. جذب آسان مخاطب در بسترهاي اينترنتي

هنگامي كه تمركز كسب‌و‌كار خود را روي ديجيتال ماركتينگ مي‌گذاريد، ديگر راه برگشتي وجود ندارد. بلكه بايد با كمك ديجيتال ماركتينگ مخاطبان بسياري را به برند خود جذب كنيد. براي مثال بازاريابي ديجيتال در ايجاد ترافيك بالا براي سايت شما نقش اساسي دارد.

 

۶. شكاف مهارت‌هاي ديجيتال

بازارهاي ديجيتال به دليل رو به رشد بودن، داراي فرصت‌هاي شغلي بسياري هستند و به همين دليل تقاضاي زيادي براي افرادي كه مهارت ديجيتالي دارند، وجود دارد. حتي اگر يك متخصص حرفه‌اي در اين زمينه نيستيد، باز هم مي‌توانيد با استمرار فعاليت و تجربه جايگاه خود را در ديجيتال ماركتينگ پيدا كنيد. هرچند همين بازار نو و رو به رشد باعث شده تا با شكاف مهارت‌هاي ديجيتال مواجه شويم. شكاف مهارت در واقع به تفاوت بين مهارت‌هاي مورد نياز براي انجام كار و مهارت‌هايي كه يك فرد دارد، گفته مي‌شود. در نتيجه افرادي كه با شكاف مهارت استخدام مي‌شوند، توانايي لازم را براي انجام كارها ندارند و به همين دليل حضور نيروهاي متخصص بسيار ضروري است.

 

۷. تطبيق پذيري

پس از تسلط بر مهارت‌هاي برتر براي نقش بازارياب ديجيتال، با مهارت‌هاي ديگري هم آشنا خواهيد شد. در بازاريابي ديجيتال اگر در يك حوزه تخصص داريد، براي تغيير جايگاهتان لازم است تا كمي تلاش كنيد و سپس وارد شاخه‌هاي ديگر آن شويد. شما مي‌توانيد در هر حوزه‌اي از بازاريابي ديجيتال كه مي‌خواهيد كار كنيد و با ارتقاي مهارت‌هاي قبلي، مهارت‌هاي جديدي هم ياد بگيريد. در اين زمينه، گزينه‌هاي بسيار زيادي در كنار فرصت‌هاي يادگيري وجود دارد و در نتيجه مي‌توانيد از مهارت‌هاي خود بهترين استفاده را كنيد.

 

۸. تحول در بازاريابي ديجيتال

بازاريابي ديجيتال يكي از زمينه‌هايي است كه هميشه در آن نكات جديدي براي يادگيري پيدا خواهيد كرد. اين منابع به شما امكان خلاقيت در برنامه‌هاي بازاريابي‌تان را مي‌دهد. با توجه به اينكه در موسسات بازاريابي، افراد با پيشينه‌هاي مختلف و استراتژي‌هاي گوناگون كار مي‌كنند، مي‌توانيد از آن‌ها اطلاعات متنوعي كسب كنيد. همچنين خواندن بهترين كتاب هاي ديجيتال ماركتينگ مي‌تواند باعث پيشرفت شما در اين زمينه شود.

 

۹. پشت سر گذاشتن رقيبان

تطبيق بازاريابي ديجيتال با سازمان شما يك ضرورت است و به شما امكان مي‌دهد تا شركت و چشم‌اندازتان را بشناسيد. حتي اگر شما محتوا و وب‌سايت عالي داشته باشيد، باز هم ممكن است به دليل مطلع نبودن از روند فعلي بازار، نتيجه مطلوبي نگيريد.

چگونه وارد شغل سئو شويم

۷ بازديد

درواقع درآمد اين شغل بسيار خوب و مناسب است و شما ميتوانيد هم چون صادق باقري با انجام خدمات سئو يك درآمد خوب از اين شغل داشته باشيد؛ چون سئو داراي محدوديت نيست و شما هر چه بيشتر رتبه‌هاي خوب بدست آوريد به درآمد شما افزوده مي‌شود.مي‌توانيد در جايي استخدام شويد يا خودتان براي وب سايت خودتان كار كنيد تا از راه درآمد كسب كنيد.

 

پيش نياز هاي سئو كار

براي اينكه سئوكار شويد بايد كاملا با مباني وب آشنا باشيد و همچنين بايد كد نويسي را تا حدودي ياد گرفته باشيد زيرا در مواقعي هست كه بايد كد هاي سايت را بهينه كنيد و برخي اشكالات سئو در كدنويسي است، البته اين را هم بگوييم كه اگر شما كد نويسي هم بلد نباشيد مشكل خاصي براي شما پيش نمي آيد و مي‌توانيد كار خود را به سادگي انجام دهيد.

 

 

الگوريتم ها

در مرحله بعد بايد با الگوريتم هاي جديد گوگل را كامل بدانيد به طوري كه همه آنها را برروي وبسايت مورد نظر اعمال كنيد و اگر بخشي مشكل داشت نيز آنرا رفع كنيد.

 

اگر در فرآيند بهينه سازي سايت نياز به راهنمايي داشتيد مشاوره سئو مي‌تواند براي شما مفيد است.

 

البته الگوريتم ها هميشه ثابت نيستند و شما بايستي به صورت منظم و مداوم آنها را بررسي كنيد و الگوريتم هاي جديد را نيز اعمال كنيد به خاطر ايكه در بسياري مواقع گوگل الگوريتم جديدي را معرفي ميكند

 

شناخت صحيح الگوريتم‌ها كمك بزرگي به سئو سايت مي‌كند !

seo marketing - black hat vs white hat

 

آن الگوريتم قوانين گذشته را باطل مي‌كند و اگر شما باز هم طبق آن قوانين سئوي يك وبسايت را به پيش ببريد ممكن است گوگل شما را جريمه كند.

 

در دسترس بودن

پيش نياز بعدي اين است كه شما هميشه آنلاين و در دسترس باشيد و اكثر سئو كار ها نيز به صورت پروژه اي و دوركاري كار ميكنند، شما بايد به تعهدات خود عمل كنيد پس اگر ميدانيد كه نمي توانيد براي مثال يك كلمه خاص را كه رقابت در آن بسيار زياد است براي يك سايت سئو كنيد بهتر است پروژه هاي كوچك را بگيريد تا به اصطلاحي از پس آن بر بياييد.

 

يكي از بهترين روش‌هاي پروژه‌يابي بازاريابي محتوايي ‌ست !

 

 

سرچ كنسول گوگل

سرچ كنسول ي ابزار مهم است كه براي اينكه شما سئوكار شويد بايد آشنايي كامل با آن و خطاهاي آن داشته باشيد.

 

براي بروز رساني محتوا بهتر است بدانيد توليد محتوا چيست.

 

توجه كنيد كه اين ابزار بسيار مهم و حياتي است براي ايكه درواقع خطاهايي كه به شما ميدهد را گوگل بيان كرده است و بر اساس جديد ترين قوانين و الگو هاي گوگل است، همچنين شما بايد بتوانيد آنها را رفع كنيد و اصلا معني كامل آنها را بدانيد.

 

Performance در بخش عملكرد سرچ كنسول گزارش تعداد ورودي و بازديد ارائه مي‌شود.

Coverage در اين بخش اطلاعاتي درباره صفحات سايت و وضعيت آن از نظر گوگل توضيح داده شده است.

Sitemaps بايد نقشه سايت را از اين بخش در سرچ كنسول گوگل ثبت كنيد.

Page Exprience تجربه كاربري سايت شما سنجيده مي‌شود و گزارش آن در اين بخش براي شما در دسترس قرار مي‌گيرد.

Links لينك‌هاي داخلي و خارجي سايت را از قسمت مي‌توانيد مشاهده كنيد.

كاربردهاي بخش‌هاي سرج كنسول گوگل براي استفاده در سئو

وظيفه يك متخصص سئو برطرف كردن ايرادات سرچ كنسول است !

 

براي مثال بعضي از اوقات يك خطا بسيار مهم نيست و نياز نيست كار خاصي را انجام دهيد بلكه يك خطاي كوچك است كه رفع آن هم تاثير چنداني ندارد اما برعكس شايد يك خطا آنقدر مهم باشد كه با حل نكردن آن سئوي سايت و پروژه اي كه برداشته ايد دچار خطا شود و از طرف گوگل و ديگر موتور هاي جستجو جريمه و پنالتي شويد.

 

اصطلاحات سئو

اصطلاحات مختلف و مورد استفاده سئو كار ها

اصطلاحات

همچنين اصطلاحاتي در اين مقاله به كاربرده شده است كه شما بايد مفهوم آنرا بدانيد براي مثال همين كلمه پنالتي شما بايد بدانيد كه پنالتي چيست و سايت در چه زمان هايي پنالتي ميشود و اگر ساتي پنالتي شده باشد چگونه بايد آنرا رفع كنيم.

 

ديگر ابزار مهم در علم سئو ابزار گوگل آناليز است كه يك ابزار براي بررسي آمار سايت است و با استفاده از آن ميتوانيد به صرت كامل آمار سايت را مشاهده كنيد

 

حتي ريزترين نكات آنرا، در گوگل آناليز مي توانيد شما سايت هاي مختلف را در دست بگيريد و آنها را بررسي كنيد كه مثلا نرخ ماندن كاربراني كه در سايت زمان زيادي را مي مانند چقدر است

 

آيا محتوا هاي سايت براي كاربران آن داراي جذابيتي است يا خير كه اگر اينطور بود بايد كاري كنيد كه محتوا ها جذاب تر شوند يا اگر اين بخش به دست شما نبود به مديريت سايت اطلاع  دهيد تا حتما آنرا بررسي كند و محتا هاي با كيفيت قرار دهد.

 

سئو فقط خود سايت نيست بلكه مثلا شما بايد سئوي محتوا ها را نيز ياد بگيريد ، يك مقاله را بايد طوري سئو كنيد كه نزد گوگل مهم شمرده شود و در مدت زمان كمي به نتايج بالا بيايد براي مثال شما بايد نرخ تكرار كلمه كليدي در يك محتوا را بررسي كنيد و اگر بيشتر از سه درصد باشد بايد آنرا اصلاح.

 

درمرحله  بعدي شما بايد بررسي كنيد كه گوگل چگونه يك صفحه را شناسايي و درنتايج مربوطه بالا مي آورد تحقيق كنيد

 

گاهي اوقات بايد بررسي كنيد سايت موردنظر با چه استراتژي پيشرفت ميكند و توصيه ميكنيم كه از روش هاي كلاه سفيد استفاده كنيد و به هيچ عنوان به سراغ روش هاي كلاه سياه نرويد زيرا معمولا ريسك بالايي دارند و ممكن است سايت طرف جريمه و پنالتي شود و خسارت سنگيني  به سايت وارد ميشود.

 

خزنده ها و ربات هاي گوگل به وبسايت شما مي آيند و تك به تك خط ها و كد ها و محتوا هاي سايت شما را بررسي ميكنند و گزارش آنرا به موتور جستجوگر گوگل ميدهند و همچنين موتور هاي جستجوگر ديگر الگوريتم هاي مشابه گوگل دارند پس آنها هم سايت شما را دقيقا مشابه خود گوگل بررسي مي‌كنند.

 

ابزار هاي رتبه بندي

 

حتما از ابزار هاي رتبه بندي وبسايت هاي استفاده كنيد تا خودتان را نسبت به رقباي خود بسنجيد، در دنياي امروز بررسي رقباي خود براي سئو نيز تاثير بالايي دارد و بايد بفهميد كه استراتژي سئوي آنها چيست.

 

ابزارهاي سئو عامل موفقيت سئوكار نيستند هنر سئو در دست كسي است كه با استراتژي‌ها و الگوريتم‌هاي گوگل آشنايي كامل داشته باشد و در كمترين زمان و كمترين هزينه ممكن به رتبه هدف برسد.

 

ديگر ابزار خوبي كه وجود دارد براي بررسي سايت ها ابزار و سايت است كه شما ميتوانيد بااستفاده از آن همانند الكسا رتبه سايت خود را دربين رقبا و سايت هاي ديگر بررسي كنيد، است كه شما با استفاده ميتوانيد رتبه سايت و رقباي خود را بررسي كنيد.

 

حتي شما ميتوانيد به جاي اينكه خودتان سئو را اجرايي كنيد و استراتژي را تعيين كنيد به وبمسترها و مديران كسب‌و‌كار ها مشاوره دهيد تا خودشان سئو را برروي سايتشان اجرايي كنند، همچنين براي آنها يك استراتژي تعيين كنيد تا طبق آن كسب‌و‌كار  خود را براي موتور هاي جستجو بهينه كنند و پيشرفت كنند.

 

براي مشاوره بايد متخصص سئو باشيد !

 

نكات آخر براي سئوكاري

براي شروع براي كار سئو اصلا عجله نكنيد و سعي كنيد دوره هاي مختلف را ببينيد و به صورت كامل تمام موارد سئو و بهينه سازي سايت براي موتور هاي جستجو را فرا بگيريد تا به متخصص سئو تبديل شويد.

 

در اول كارتان نبايد از مشتريان مبالغ بسيار بالايي را درخواست كنيد بلكه بايد نمونه‌كار براي خود جمع كنيد و بسيار تميز هم كار كنيد به طوري كه صاحب پروژه شما از شما تعريف كند و به راحتي و با آرامش شماره آنرا براي اينكه براي از آن سوال كنند بدهيد.

 

در زمينه سئو نبايد فقط به منابع داخلي كفايت كنيد و به سراغ مقالات و منابع خارجي مثل بلاگ هاب اسپات برويد حتي اگر نياز باشد براي اينكه آنرا ترجمه كنند هزينه بدهيد زيرا ارزشش را دارد.

 

مدرك براي سئوكار

آيا براي سئوكار نيازمند گواهي‌نامه و مدرك هستيد؟به طور كلي نيازمند گواهي نامه نيستيد و تنها بايد تجربه و نمونه كار براي خود جمع كنيد، اما ميتوانيد در دوره هاي مختلف كه مدرك نيز ميدهند شركت كنيد.

 

در نظر داشته باشيد كه مدرك براي شما سايت را بهينه سازي نمي‌كند پس نشانه سئوكار خوب به مدرك او نيست پس براي جواب به سوال چگونه سئوكار شويم به سراغ مدرك نمي‌رويم چون حائر اهميت بالا نيست.

منبع

الگوريتم گوگل چيست و چگونه كار ميكند؟

۸ بازديد

گوگل براي سيستم رتبه دهي وب سايت‌ها قوانين خودش را دارد براي اينكه كاربران به مفيدترين و مرتبط ترين اطلاعات دست يابند الگوريتم‌هايي را تنظيم كرده است تا عوامل مختلفي را بررسي كند.شايد اين سوال پيش بيايد كه الگوريتم چيست؟ طبق تعريف استاندارد به مجموعه‌اي از قوانين براي حل مشكل در تعداد محدودي مراحل مي‌گويند. الگوريتم‌هاي گوگل اگرچه به صورت كامل منتشر نمي‌شوند و مدام در حال بروزرساني و تغيير هستند اما طبق تجربه و گزارش كارشناسان برخي از مهم‌ترين الگوريتم‌هاي گوگل را با هم در اين مقاله بررسي خواهيم كرد. اما بايد قبل از آن بگوييم اگر شما براي كسب ترافيك از گوگل براي رشد كسب و كارتان نياز داريد ميتوانيد تمامي انواع خدمات سئو را از ما بخواهيد.

الگوريتم گوگل پاندا

 

 

نظارت بر محتواي توليد شده

قبل از سال ۲۰۱۱ و ظهور الگوريتم پاندا، هرروز محتواي بي‌كيفيت با سرعت بيشتري منتشر ميشد كه نارضايتي كاربران از محتواي بيهوده و اسپم را به دنبال داشت. پس بايد هر روز بهتر از ديروز عمل مي‌كرد و رضايت كاربران را جلب مي‌كرد. درست در همين زمان، گوگل از الگوريتم پاندا رونمايي كرد.

 

وظايف:

طبقه بندي كيفيت صفحات

مبارزه با محتواي بي‌كيفيت و بي‌ارزش

مبارزه با محتواي كپي شده و تكراري

اهداف:

حذف سايت‌هاي بدون محتواي ارزشمند

پاداش به سايت‌هايي محتواي باكيفيت

الگوريتم پنگوئن (Penguin)

الگوريتم ضد اسپم

گوگل، در آغاز سال‌هاي فعاليت خود، موضوع مقالات را از تكرار كلمات كليدي پيدا مي‌كرد. به اين شكل كه هر صفحه‌اي را كه كلمه‌ي كليدي، بيشتر در آن تكرار شده بود، در نتايج بالاتر نشان ميداد. از طرفي، مدتي بعد، لينك‌ها عامل مهمي در رنكينگ سايت شدند. به همين خاطر سايت‌هايي از طريق روش‌هاي اسپم مثل: لينك‌سازي اسپم و پركردن صفحه با كلمات كليدي در نتايج جستجوي گوگل، در نتايج گوگل تغيير ايجاد كرده و قصد داشتند سايت خود را به رتبه‌هاي بالاتري بياورند.

در همين راستا، گوگل نيز براي يافتن اين سايت‌هاي اسپم‌گونه، فعاليت خود را آغاز كرد. بدين ترتيب كه در سال 2012 با معرفي الگوريتم پنگوئن روش‌هاي تنبيهي را براي سايت‌هايي كه چنين اقدامات اسپم‌گونه‌اي انجام مي‌دهند، در نظر گرفت.

وظايف:

مبارزه با لينك‌سازي‌هاي اسپم و روش‌هاي غيرطبيعي

جلوگيري از رتبه گرفتن سايت‌هاي بي‌كيفيت

جلوگيري از سايت‌هاي با تعداد بالاي كلمه كليدي

اهداف:

شناسايي و بي اعتباري لينك‌هاي بي‌كيفيت و تقلبي

بررسي ميزان چگالي كلمات كليدي در هر صفحه و كاهش رتبه صفحه

كاهش تاثيرگذاري روش‌هاي كلاه سياه

الگوريتم رنك برين (Rank Brain)

آناليز عبارات جستجو

با پيشرفت هوش مصنوعي، گوگل يك مدل آناليز عبارات جستجو شده را در سال 2015 راه‌اندازي كرد كه در آن به كمك هوش مصنوعي گوگل مي‌تواند منظور كاربران را از نظر معنايي تفسير كند.

گوگل الگوريتم رنك برين را به عنوان سومين فاكتور مهم بعد از بك‌لينك و محتوا براي رتبه‌بندي سايت‌ها در صفحه نتايج موتور جستجوي خود معرفي كرده‌است و هدف اصلي آن، بهبود فرايند جستجو و جلب رضايت كاربران است. در اين الگوريتم از فاكتورهايي همچون: زمان حضور كاربران در سايت، نرخ پرش، نرخ خروج و نرخ كليك براي تشخيص استفاده مي‌شود.

وظايف:

پردازش بهتر عبارات جستجو شده

نمايش نتايج بر اساس رفتار كاربران

بررسي مفهوم عبارات سرچ شده

تشريح معنايي عبارات كليدي

اهداف:

بررسي رفتار كاربر در نتايج مختلف

بهينه‌سازي نتايج بر اساس رفتار كاربران

رضايت كاربران

الگوريتم مرغ مگسخوار

 

 

سرعت بالا، دقت بالا و انتخاب مناسب

در گذشته اگر عبارتي را در گوگل جستجو مي كرديم، ساعت ها بايد در نتايج مي‌گشتيم تا مطلب مورد نظرمان را پيدا كنيم! به صفحات اسپمي مي‌رسيديم كه در رديف اول نتايج گوگل جا خوش كرده بودند. همان صفحاتي كه هيچ محتواي مناسبي نداشتند و با ورود به آن سايت‌ها چندين پنجرۀ تبليغاتي باز ميشد. اما گوگل اجازه نداد اين داستان ادامه پيدا كند و الگوريتم مرغ مگس خوار، را در سال 2013 رونمايي كرد.

وظايف:

تجزيه و تحليل دقيق عبارات جستجو شده كاربر

درك مفهوم و معناي عبارت جستجو شده

شناخت مترادف‌ها و نمايش نتايج منطبق با مفهوم عبارات سرچ شده

ايندكس صفحات و محتوا و همچنين بررسي رفتار كاربران

اهداف:

درك منظور و مفهوم كاربر و نمايش بهترين نتيجه

عدم نمايش نتايج اسپم و نامرتبط با هدف جستجوي كاربر

پيدا كردن نتيجه بهتر در پايين‌ترين زمان براي كاربر

كسب رضايت كاربران با نمايش نتايج دقيق

الگوريتم سندباكس

الگوريتم سندباكس (Sandbox algorithm)

فيلتري براي سايت‌هاي جديد

سايت‌هاي تازه تاسيس نمي‌توانند با فريب دادن گوگل، به سرعت در صفحه اول نتايج قرار بگيرند. اين الگوريتم بسيار شبيه آزموني براي سايت‌هايي است كه تا قبل از كسب رتبه واقعي، در قسمت‌هاي پايين صفحات جستجو قرار گيرند تا از نيت خوب صاحبان آنها مطلع شود.

نكته‌اي كه در مورد آن وجود دارد اين است كه روي همه‌ي وب‌سايت‌ها عملي نمي‌شود. در مورد برخي وب‌سايت‌ها پس از شروع كار، آن‌ها را اصطلاحاً در سند باكس نگه مي‌دارد و به آن‌ها رتبه نمي‌دهد تا عملكرد آن‌ها را ببيند و در صورت خوب و با كيفيت بودن، آن‌ها را از سندباكس خارج مي‌كند. خروج از سندباكس گوگل را مي‌توان با يك جهش چشم‌گير در آمار بازديد و رتبه سايت با ابزار سرچ كنسول در كلمات مهم شناسايي كرد.

وظايف:

زير ذره‌بين قرار دادن عملكرد سايت‌هاي تازه كار

جلوگيري از رتبه گرفتن سريع سايت هاي تازه كار

اهداف:

جلوگيري از تكنيك‌هاي كلاه سياه براي فريب گوگل در ابتداي شروع فعاليت

جلوگيري از پيشرفت سريع سايت‌هاي جديد و بي كيفيت

الگوريتم كبوتر گوگل

نتايج مفيد بر اساس موقعيت مكاني و محلي

فرض كنيد در يك محله‌ي ناآشنا و جديد هستيد، وقت ناهار است و شديدا احساس گرسنگي مي‌كنيد، ولي با نقشه و مكان‌هاي اين محل جديد آشنايي نداريد. سريعا گوشي را برداشته و تصميم ميگيريد سري به گوگل بزنيد و سرچ كنيد: رستوران يا رستوران نزديك به من! و دقيقا ليست رستوران‌هاي نزديك به خود را دريافت مي‌كنيد. جاي تعجب ندارد اين نتيجه الگوريتم كبوتر است كه در سال 2014 معرفي شد!

الگوريتم كبوتر گوگل، بر اساس لوكيشن شما هنگام جستجو، خصوصاً در عبارتي مثل: «كافه‌هاي نزديك» رتبه بندي جديدي ايجاد مي‌كند و به شما نمايش مي‌دهد. از ديد اين الگوريتم گاهي اوقات فاكتورهايي مانند: فاصله مكاني، ساعت كاري و سهولت دسترسي مهم‌تر از عوامل هميشگي بهينه‌سازي هستند.

وظايف:

نمايش نتايج مفيد و ارزشمند بر اساس موقعيت مكاني كاربر

پيشنهاد نزديك‌ترين و بهترين موقعيت مكاني يا كسب و كار محلي

اهداف:

بهينه‌سازي نتايج جستجو براي كاربران

كمك به كسب و كارهاي محلي

الگوريتم موبايل فرندلي (Mobile Friendly)

بررسي ريسپانسيو بودن سايت‌ها

به طور كلي mobilefriendly بودن يك سايت به معناي اين است كه كاربران موبايل بتوانند به راحتي از سايت شما در موبايل خود استفاده كنند و نيازي به زوم صفحه جهت بهتر ديدن محتوا و يا اسكرول صفحه به چپ و راست نباشد.

با اين الگوريتم، وب سايت‌هايي كه طراحي آنها واكنشگراست در رتبه‌بندي جديد‌، جايگاه بالاتري را كسب مي‌كنند. شما ميتوانيد از اين بخش موجود در سايت سرچ كنسول mobile friendly بودن سايتتان را بررسي كنيد.

وظايف:

اطمينان از بهينه بودن وبسايت‌ها براي استفاده‌كنندگان صفحه نمايش موبايل

بهبود نتايج جستجو در تلفن همراه

اهداف:

كسب رضايت كاربران

افزايش رتبه‌بندي سايت‌هاي رسپانسيو

الگوريتم گوگل برت

الگوريتم گوگل برت (Google BERT)

درك بهتر اهداف كاربران از عبارت جستجو

اين الگوريتم در سال 2019 براي درك عميق‌تر زبان محاوره كاربران و اهداف آنها از عبارات جستجوشده ارائه شد و در واقع بروزرساني‌اي بر الگوريتم رنك برين است. گوگل برت بزرگ‌ترين و باهوش‌ترين الگوريتم كه بر پايه هوش مصنوعي است، يك الگوريتم مبتني بر شبكه عصبي كه از سيستم پردازش زبان طبيعي يا همان NLP بهره مي‌برد و هدفش تشخيص جستجوهاي كلامي و محاوره‌اي است. برت مفهوم يك رشته از كلمات را در كنار هم بررسي مي‌كند نه معني هر لغت را.

بعد از اين الگوريتم استراتژي توليد محتوا در سايت‌ها تغيير كرد و ديگر روش‌هاي قديمي پاسخگو نبود؛ پس نتيجه ميگيريم كه بايد پيش از توليد محتوا، تحقيق كلمات كليدي صورت گيرد كه بتوانيم به طور دقيق‌تري هدف جستجوي كاربران را درك كنيم و با همان زباني كه كاربران در حال جستجو هستند، شروع به توليد محتوا كنيم.

وظايف:

تحليل عبارات چند بخشي و بار معنايي كلمات

تمركز بر كوئري‌هاي طولاني و زبان محاوره كاربران

اهداف:

بهبود تجربه جستجوي كابران

درك عميق‌تر معني كوئري‌هاي جستجو شده

پيش‌بيني هدف جستجو كاربر با درصد خطاي پايين

تشخيص جستجوهاي كلامي و محاوره‌اي

همان طور كه ميدانيد سئو يكي از مهم ترين خدمات ديجيتال ماركتينگ است كه بايد كسب و كار ها از آن استفاده كنند و همچنين دانستن نحوه عملكرد الگوريتم هاي گوگل براي يك سئوكار امري بسيار مهم و حياتي است.

نكات مهم براي شروع كسب وكار

۸ بازديد

۱. خودتان را ارزيابي كنيد

تمام افراد براي شروع يك كسب و كار از همان ابتداي امر آماده نيستند. اين بدان معني نيست كه شما ايده‌هاي خوب و درخشاني نداريد بلكه ممكن است از نظر ويژگي‌هاي فردي شما آماده‌ي راه‌اندازي يك استارت آپ نباشيد. قبل از اينكه تصميم بگيريد ايده‌هايتان را جامه‌ي عمل بپوشانيد بايد بدانيد كه آيا براي تمام كارهايي كه در آينده‌ي نزديك به سرا شما مي‌آيند از بررسي اسناد و ارتباطات گرفته تا پرداخت صورت‌حساب‌ها آماده هستيد يا خير. اين نشان مي‌دهد شما بايد بتوانيد قبل از هر كاري خودتان را مديريت كنيد تا بتوانيد كسب و كارتان را هم مديريت كنيد.

 

۲. ايده‌هايتان را پرورش دهيد.

 

فقط به دنبال يك كسب و كار محدود و جزيي نباشيد. سعي كنيد به يك طيف وظايف كاري فكر كنيد كه همه‌ي آنها بتوانند براي‌تان پولسازي كنند. درواقع يك مفهوم كسب و كار بيافرينيد كه برايتان شور و هيجان و تنوع داشته باشد. و هميشه به دنبال ايده‌هايي براي شروع كسب و كار باشيد كه زندگي مردم را به سمت مثبت تغيير مي‌دهند و برايشان ارزش افزوده ايجاد مي‌كنند. در صورتي كه در زمينه استارت آپ كه بر پايه ديجيتال كار ميكند شما بايد با يك مشاور ديجيتال ماركتينگ يا مشاور بازاريابي ديجيتال راهنمايي بگيريد.

 

۳. ايده هايتان را آزمايش كنيد.

وقتي يك ايده در ذهن شما نقش مي‌بندد و به فكر اجرايي كردن آن مي‌افتيد بايد ببينيد آيا مي‌توان آنرا به واقعيت نزديك كرد يا خير. آيا محصول يا خدماتي كه قصد ارائه آن را داريد همان چيزي است كه مردم مي‌خواهند؟ آيا مي‌توانيد به سود مورد نظرتان دست يابيد؟ آيا محصول يا خدمات‌تان واقعا جواب مي‌دهد؟

 

۴. يك طرح جامع كسب و كار بنويسيد

طرح جامع كسب و كار شما را به پيشبرد اهداف‌تان هدايت مي‌كند، حتي اگر برنامه كسب و كار شما فقط يك طرح دوركاري براي ترجمه باشد باز هم براي معرفي ايده‌تان به سرمايه‌گذاران بالقوه نياز داريد. طرح كسب و كار شما بايد يك بيانيه ماموريت، يك خلاصه شركت، يك خلاصه اجرايي، يك پيشنهاد خدمات يا محصول، شرح يك بازار هدف، پيش‌بيني‌هاي مالي و هزينه عملياتي داشته باشد.

 

۵. نام تجاري خود را ثبت كنيد.

مشاور كسب و كار: سعي كنيد نام تجاري خود را سريعا در اداره ثبت شركت‌ها به نام خودتان ثبت كنيد.

 

۶. بازار خود را بشناسيد.

شما بايد نسبت به كسب و كارتان علاقمندي داشته باشيد از يان رو بايد دايما براي ارتقاي آن تلاش كنيد. ارزيابي بازار، هدف قرار دادن مشتريان، تشخيص مشتريان علاقمند و… يك كار ارزيابي رقابتي خوب است.

 

۷. هزينه‌ها را تعيين كنيد.

تحقيقات بيشتري انجام دهيد و عوامل ايجاد هزينه‌هاي ثابت را در حرفه خود مشخص كنيد. اين نه تنها به شما كمك مي‌كند كه كسب و كارتان را به طور موثرتري مديريت كنيد بلكه سرمايه‌گذاران بالقوه را هم به سمت كسب و كارتانمتمايل مي‌كنيد.

 

۸. بودجه ريزي كنيد.

مشاور كسب و كار: شما بايد تعيين كنيد كه چه مقدار بودجه براي انجام اين كار نياز داريد و چگونگي توليد محصول يا خدمات جديد را در طرح بازاريابي خود بگنجانيد.

 

۹. سرمايه‌گذار مناسب پيدا كنيد.

شما براي شروع كار خود خواه ناخواه نياز به استفاده از وام ها، كارت‌هاي اعتباري، كمك‌هاي مالي و سرمايه‌گذاران ريسك پذير داريد. سعي كنيد كه يك سرمايه‌گذاري پيدا كنيد كه نيازهاي شما را بشناسيد و از بسياري جهات با يكديگر مشابهت داشته باشيد تا بتواند به راحتي با شما كار كند.

 

مشاور كسب و كار ۱۰: به سرمايه گذارتان گوش فرادهيد.

چه خوش‌تان بيايد چه نه سرمايه‌گذارتان در بسياري امور كسب و كارتان به شما توصيه‌هايي خواهد كرد و شما بايد به توصيه‌هاي او گوش كنيد. البته اين بدان معنا نيست كه هر آنچه را او به شما مي‌گويد چشم بسته انجام دهيد.

 

۱۱. يك سيستم پشتيباني عالي ايجاد كنيد

شما براي شروع كسب و كارتان زمان و منابع زيادي را در كارتان سرمايه‌گذاري مي‌كنيد. مطمئن باشيد كه خانواده‌تان در جريان مستقيم كار شما قرار دارند. آنها بايد آگاه باشند كه اين روند به لحاظ مالي و عاطفي بسيار چالش‌برانگيز است.

 

۱۲. يك ساختار قانوني تعيين كنيد

تعيين اينكه چه جور شركتي ثبت كنيد بسيار مهم است. آيا شما نياز به يك شركت خصوصي داريد يا مشاركتي با برخي افراد، شركت سهامي عام، شركت با مسئوليت محدود يا يك شركت تعاوني مورد نياز شماست؟

 

۱۳. يك نام براي كسب و كارتان برگزينيد.

مشاور كسب و كار: در مورد انتخاب يك نام مناسب براي كسب و كارتان تصميم بگيريد و سپس بررسي كنيد كه آيا دامنه اينترنتي آن نام موجود است و شاما مي‌توانيد با آن اسم يك سايت هم برايش بزنيد. دامنه را از سايت ايرنيك تهيه كنيد.

 

۱۴. از منابع رايگان بهره ببريد

منابع رايگان متعددي مي‌توانند در زمينه آموزش، و پژوهش و تحقيقات حوزه كسب و كار به شما كمك كنند. سعي كنيد نهايت بهره را از آنان ببريد.

 

۱۵. تعهدات مالياتي خود را بشناسيد.

بايد از همان ابتداي كار بدانيد كه وضع مالياتي شما به چه گونه است. آيا مي‌توانيد از معافيت‌هاي مالياتي استفاده كنيد يا خير. آيا براي پايان سال مالياتي و پر كردن وارسال اظهارنامه آمادگي داريد.

 

۱۶. مجوزهاي دسترسي و لايسنس‌هاي مختلف را بررسي كنيد.

بررسي كنيد كه براي كسب و كار شما به چه مجوزهايي نياز است و آيا اگر لايسنس شركت خارجي خاصي را بگيريد اوضاع كسب و كارتان بهتر مي‌شود.

 

مشاور كسب و كار ۱۷: يك بيمه بخريد

اطمينان حاصل كنيد كه از يك بيمه مناسب براي كسب و كار و كارمندان‌تان استفاده مي‌كنيد. حتي در مورد محل كار و ساختماني كه در آن مستقر هستيد هم از يك بيمه خوب استفاده كنيد تا مشكلات ناشي از آسيب‌هاي غيرمترقبه را نداشته باشيد.

 

۱۸. دفاتر مالي خود را تنظيم كنيد

شما بايد بدانيد كه آيا از سيستم نقدي استفاده مي‌كنيد يا سيستم تعهدي. سال مالي خود را بشناسيد و يك سيستم قوي حسابداري تنظيم كنيد.

 

۱۹. محل مناسب كسب و كارتان را مشخص كنيد.

مكاني را انتخاب كنيد كه به بهترين وجه نيازهاي كسب و كار شما را برآورده مي‌كند و فرصت رشد و رقابت با ساير كسب و كارها را براي شما ميسر مي‌كند. همچنين به تامين‌كنندگان مواد اوليه شمانزديك است و نكته مهم‌تر اينكه براي مشتريان‌تان نيز در دسترس است.

 

۲۰. براي راه‌اندازي يك دفتر اداري خودتان را ناراحت نكنيد

مشاور كسب و كار : اگر شرايط خريد يا اجاره يك دفتر كار مناسب را نداريد اصلا ناراحت نباشيد. شما مي‌توانيد از يك اتاق منزل‌تان يا انباري كوچك‌تان هم استفاده كنيد. داشتن دفتركار همه چيز يك كسب و كار نيست.

 

۲۱. براي ثبت اختراع عجله نكنيد.

ثبت اختراع معمولا هزينه بسياري مي‌طلبد و بسيار هم وقت‌گير و خسته‌كننده است. از اين رو براي ثبت اختراع تان زياد هم عجله نكنيد بگذاريد اول مشتري هايتان را پيدا كنيد و خيالتان از بابت بازار فروش آن راحت شود و سپس به دنبال ثبت و كارهاي قانوني برويد.

 

 

۲۳. ايده‌هايتان را با اعضاي خانواده و دوستان‌تان به اشتراك بگذاريد.

معمولا دوستان و عزيزان شما نسبت به كسب و كارتان صادقانه سخن مي‌گويند. پس از آنان به عنوان مشاوران رايگان و صادق حتما كمك بگيريد.

 

۲۴. ناظران ايرادگير را فراموش كنيد.

بين انتقاد سازنده كه موجب رشد و گسترش كسب و كار شما مي‌شود و نيز ايرادگيري‌هاي از روي غرض هميشه فاصله است. سعي كنيد به انتقادات سازنده گوش دهيد اما از افراد ايرادگير كه هيچ راه‌حلي براي مشكل شما ندارند و فقط مي‌خواهند مسير شكست را برايتان هموار كنند فاصله بگيريد.

 

۲۵. عصباني نشويد

اگر در نوبت اول ايده شما توسط مشتريان يا سرمايه‌گذاران رد شد زود عصباني نشويد. سعي كنيد چيزي كه آنها دوست نداشته‌اند را پيدا كنيد و در جهت رفع آن كوشا باشيد. پس از رفع ايرادات و انجام تغييرات لازم دوباره به سمت انان برگرديد.

 

۲۶. خدمات يا محصولات‌تان را خيلي سريع تحويل دهيد.

كسب و كار شما يك كار در حال پيشرفت است و اگر محصول يا خدمات خود را به سرعت تحويل مشتري دهيد مي‌توانيد اجتماعي از مشتريان راداشته باشيد كه بازخوردهاي ارزشمندي به شما مي‌دهند و در ادامه مسير همواره كمك‌رسان شما خواهند بود.

 

۲۷. محصولات يا خدمات جديد را پيشنهاد دهيد.

مشاور كسب و كار : اگر مشترياني از گذشته داشته‌ايد شك نكنيد كه باارائه خدمات يا محصولات جديد مي‌توانيد دوباره به معامله با آنان ادامه دهيد.

 

۲۸. صبور باشيد

هميشه يادتان باشد كه موفقيت يك شبه اتفاق نخواهد افتاد. پيش از اينكه سود ببريد، بايد زمان زيادي را صرف كسب و كارتان كنيد.

 

۲۹. چيزي بيش از سطح انتظار ظاهر شويد.

وقتي يك مشتري جديد گرفتيد سعي كنيد لااقل در ماه اول خدمات و كالايي به او عرضه كنيد كه بيش از سطح انتظارش باشد. اين گونه مشتري را به خودتان وفادار كرده‌ايد.

 

۳۰. همه اتفاقات كسب و كارتان را در سايت يا وبلاگ‌تان بنويسيد

از اينكه درباره تمام موفقيت‌ها و شكست‌ها، مذاكرات و مبارزات‌تان در كسب و كار با مشتريان سخن مي‌گوييد اصلا خجالت نكشيد. مشتري بايد بداند شما زنده و فعال و پويا هستيد. پس برايش تعريف كنيد.

 

۳۱. از جنگ و جدل با شريك (شركا) خود اجتناب كنيد.

هرگز تن به درگيري‌ بين خودتان و شريك‌تان ندهيد. اگر مي‌بينيد واقعا نمي‌توانيد با هم كار كنيد سريعا رابطه كاري را قطع كنيد و به طور قانوني هركسي سهمش را بردارد و كار خودش را انجام دهد. درگير اين جنگ و جدل‌ها شدن اجازه رشد در كسب و كارتان را از شما مي‌گيرد.

 

مشاور كسب و كار ۳۲: از تنها شدن نترسيد

يادتان باشد همانطور كه شما نياز به سرمايه‌گذار داريد بعضي ادم‌ها هم هستند كه نياز به سرمايه‌گذاري در يك شركت را دارند. پس اصلا ترس به خودتان راه ندهيد و تسليم نشويد. در نهايت يك يا چند شريك سرمايه‌گذار ديگر پيدا مي‌كنيد و اوضاع را تحت كنترل خود درمي‌آوريد.

 

۳۳. يك دستيار محتوانويس استخدام كنيد.

گذشته از اينكه شما يك نويسنده زبردست هستيد اما بايد يك دستيار محتوانويس براي خودتان استخدام كنيد كه ايميل‌هاي هدفمند به مشتريان‌تان بزند و همچنين بتواند كسب و كار شما را در رسانه‌هاي اجتماعي معرفي كند و در توسعه برند شما كوشش كند.

 

۳۴. براي جلسات كاري حسابي آماده شويد.

مشاور كسب و كار : وقتي قرار ملاقات با يك مشتري داريد سعي كنيد حسابي آماده باشيد و آنچه ر ا كه فكر مي‌كنيد نياز است در دسترس داشته باشيد. مثلا اطلاعات خود رادر مورد حرفه‌تان بالا ببريد، در مورد كاركنان شركت‌تان نكات مهم و خوبي داشته باشيد و از بازار رقابت به خوبي سخن بگوييد.

 

۳۵. رقابت نبايد شما را بترساند.

هنگام صحبت با سرمايه‌گذاران يا مشتريان از كلام ناجوري درباره بازار رقابت و رقيبان‌تان استفاده نكنيد. هيچ نيازي نيست كه اين جلسه را تبديل به يك قرار ملاقات تلخ كنيد. در حقيقت گاهي اوقات به اين شيوه صحبت كردن حتي ممكن است مشتري شما را به سمت رقيب‌تان سوق دهد. به ياد داشته باشيد وقتي يك رقيب در بازار حضور دارد، پس يك بازار براي كسب و كار شما شكل گرفته است.

 

۳۶. مزيت تبليغات دهان به دهان را بدانيد.

هيچ چيزي بهتر از تبليغات دهان به دهان براي فروش كالا يا خدمات وجود ندارد. اجازه دهيد اعضاي خانواده، دوستان و افراد بانفوذي كه مي‌شناسيد چند كلمه‌اي درباره محصول يا خدمات شما با ديگران سخن بگويند. شك نكنيد آن چند نفر هم با افراد ديگر سخن مي‌گويند و همينطوري محصول شما دهان به دهان مي چرخد و معروف مي‌شود.

 

۳۷. شبكه را فراموش نكنيد.

از اينكه ديگران با چهره شما آشنا شوند نترسيد. سعي كنيد از لاك خود بيرون بياييد و خودتان را به عموم مردم چه مشتريان و چه سرمايه‌گذاران نشان دهيد. شركت در همايش‌هاي مربوطه و حضور در نشست‌هاي مختلف روش خوبي براي گسترش شبكه است.

 

۳۸. به مشتريان برجسته خدمات بيشتر ارائه دهيد.

تعامل با مشتريان بخش بزرگي از كسب و كار شماست. كسب و كار شما ممكن است مشتريان جديدي به دستآورد اما اين بخش مهم كسب و كار شما نيست. بخش مهم آن حفظ ان دسته از مشتريان است كه براي شما مشتريان برجسته و وفادار محسوب مي‌شوند.

 

۳۹. از كاركرد درست وب سايت تان مطمئن شويد.

مشتريان بالقوه مي‌خواهند تا حد امكان در مورد كسب و كار شما اطلاعات بيشتري كسب كنند و بايد بتوانند به سرعت به هر نوع اطلاعات در وب سايت شما دسترسي پيدا كنند.

 

۴۰. بيش از حد نگران اقتصاد نباشيد.

برخي از بهترين كسب و كارها در دوره ركود اقتصادي راه‌اندازي شده‌اند. طبق آمار بنياد كافمن بيش از نيمي از شركتهايي كه در ۲۰۰۹ توسط فورچون ۵۰۰ فهرست شده بودند در دوران ركود اقتصادي تاسيس شده بودند.

 

۴۱. مطمئن شويد كه مشتريان صورت حسابهاي‌شان را پرداخت مي‌كنند.

هميشه مطمئن باشيد كه پول محصولات يا خدمات‌تان به شما برمي‌گردد. سعي كنيد يك تقويم زماني داشته باشيد و در آنجا تمام پرداختها را ثبت كنيد.

 

۴۲. كارمندان مناسب استخدام كنيد.

براي كسب و كار خود كارمندان مناسب استخدام كنيد. اگر فكر مي‌كنيد اين كسب و كار شماست و نياز به فرد ديگري ندارد يادتان باشد كه شمادر هر زمينه‌اي تخصص و مهارت نداريد و براي برخي وظايف بايد از افراد داراي كيفيت و تخصص كافي كمك بگيريد.

 

۴۳. مسئوليت‌ها را به افراد مختلف واگذار كنيد.

وظايف مختلف را به كارمندان‌تان بسپاريد. به اين كار مديريت اثربخش مي‌گويند.

 

۴۴. بدانيد كه صداقت بهترين سياست است.

اگر هر موضوعي را با كاركنان درميان بگذاريد مطمئن باشيد كه مي‌توانند به شما راه‌حل‌هاي خوبي بدهند. هيچكس از اينكه پشت سرش حرف بزنند خوشش نمي‌آيد. پس تمام موضوعات حساس را قبل از اينكه درگوشي شوند خودتان بازگو كنيد.

 

۴۵. يادتان باشد كه مخالفان هميشه جذب مي‌شوند.

به استخدام افرادي كه شخصيت مخالف شما دارند اقدام كنيد. اين افراد شما را به يك چالشي مي‌كشند كه شايد دريچه‌هاي جديد در برابر ديدگان شما بگشايد و مهارت واستعدادهايشان چيزي را به كسب و كار شما مي‌دهد كه تا به حال نداشته‌ايد.

 

۴۶. با تفريحات مختلف و زندگي اجتماعي خود خداحافظي كنيد.

شما مجبوريد مدت زمان زيادي را به كسب و كار خود اختصاص دهيد از اين رو حتي يك شبانه روز هم براي برنامه‌هاي كاري يك روزه‌ي شما كم است. بنابراين مجبور هستيد بسياري از فعاليت‌هاي اجتماعي و تفريحي خود را كنار بگذاريد و اميدوار باشيد دوستان و خانواده‌تان اين موضوع را درك كنند.

 

۴۷: بدانيد كه شما فرد نهايي پرداخت تمام پولها هستيد.

به عنوان يك مديرعامل يا صاحب كار مسئوليت پرداخت چك‌ها و حقوق كاركنان با شماست. پس براي كسب درآمد بجنبيد.

 

۴۸. از موفقيت يك تعريف فايده‌مند و درست داشته باشيد.

فقط به اين دليل كه كسب و كار شما تا به حال باعث نشده كه ميلياردر شويد دليل نمي‌شود كه بگوييد كسب و كارتان شكست خورده است. همين قدر كه شما يك سلسله وظايف كاري را انجام مي‌دهيد كه به شما شور و انگيزه مي‌دهد يعني اينكه داستان موفقيت شما در حال تكميل شدن است.

 

۴۹: زمان خداحافظي را تشخيص دهيد.

شكست اجتناب ناپذير است. اگر كارها اصلا خوب پيش نمي‌روند و شما هركاري از دست‌تان برمي‌آمده انجام داده‌ايد و نتيجه نگرفته‌ايد غرورتان را كنار بگذاريد و كاسبي‌تان را جمع كنيد. خب البته كه پذيرفتن اين موضوع به همين راحتي‌ها هم نيست ولي يادتان باشد كه اين بهترين كار است.

 

۵۰. فقط به توصيه ديگران حتي يك مشاور كسب و كار تكيه نكنيد.

مشاور كسب و كاربا وجود تمام اين راهنمايي‌ها براي شما يادتان باشد مهمترين چيز روش آموختن استدر حاليكه ممكن است بسياري از توصيه‌ها براي ديگران خوب و كاربردي باشد شايد براي موفقيت و شكست شما تاثيرگذار نباشدكسي كه در نهايت مي‌تواند صلاح و صواب كار خودش را تشخيص دهد كسي جز خود خود شما نيستپس مسئوليت مستقيم تمام كارهايتان را بپذيريد و با تكيه بر دانش و مهارت خود مسير كسب و كارتان را بسازيد و آباد كنيدشايد در اين راه شكست هم بخورياما خوب  مي‌دانيد كه اين چيزي بوده كه خودتان انتخاب كرده‌ايد و به سرانجام رسانيده ايد.

 

منبع