الگوريتم گوگل چيست و چگونه كار ميكند؟

۹ بازديد

گوگل براي سيستم رتبه دهي وب سايت‌ها قوانين خودش را دارد براي اينكه كاربران به مفيدترين و مرتبط ترين اطلاعات دست يابند الگوريتم‌هايي را تنظيم كرده است تا عوامل مختلفي را بررسي كند.شايد اين سوال پيش بيايد كه الگوريتم چيست؟ طبق تعريف استاندارد به مجموعه‌اي از قوانين براي حل مشكل در تعداد محدودي مراحل مي‌گويند. الگوريتم‌هاي گوگل اگرچه به صورت كامل منتشر نمي‌شوند و مدام در حال بروزرساني و تغيير هستند اما طبق تجربه و گزارش كارشناسان برخي از مهم‌ترين الگوريتم‌هاي گوگل را با هم در اين مقاله بررسي خواهيم كرد. اما بايد قبل از آن بگوييم اگر شما براي كسب ترافيك از گوگل براي رشد كسب و كارتان نياز داريد ميتوانيد تمامي انواع خدمات سئو را از ما بخواهيد.

الگوريتم گوگل پاندا

 

 

نظارت بر محتواي توليد شده

قبل از سال ۲۰۱۱ و ظهور الگوريتم پاندا، هرروز محتواي بي‌كيفيت با سرعت بيشتري منتشر ميشد كه نارضايتي كاربران از محتواي بيهوده و اسپم را به دنبال داشت. پس بايد هر روز بهتر از ديروز عمل مي‌كرد و رضايت كاربران را جلب مي‌كرد. درست در همين زمان، گوگل از الگوريتم پاندا رونمايي كرد.

 

وظايف:

طبقه بندي كيفيت صفحات

مبارزه با محتواي بي‌كيفيت و بي‌ارزش

مبارزه با محتواي كپي شده و تكراري

اهداف:

حذف سايت‌هاي بدون محتواي ارزشمند

پاداش به سايت‌هايي محتواي باكيفيت

الگوريتم پنگوئن (Penguin)

الگوريتم ضد اسپم

گوگل، در آغاز سال‌هاي فعاليت خود، موضوع مقالات را از تكرار كلمات كليدي پيدا مي‌كرد. به اين شكل كه هر صفحه‌اي را كه كلمه‌ي كليدي، بيشتر در آن تكرار شده بود، در نتايج بالاتر نشان ميداد. از طرفي، مدتي بعد، لينك‌ها عامل مهمي در رنكينگ سايت شدند. به همين خاطر سايت‌هايي از طريق روش‌هاي اسپم مثل: لينك‌سازي اسپم و پركردن صفحه با كلمات كليدي در نتايج جستجوي گوگل، در نتايج گوگل تغيير ايجاد كرده و قصد داشتند سايت خود را به رتبه‌هاي بالاتري بياورند.

در همين راستا، گوگل نيز براي يافتن اين سايت‌هاي اسپم‌گونه، فعاليت خود را آغاز كرد. بدين ترتيب كه در سال 2012 با معرفي الگوريتم پنگوئن روش‌هاي تنبيهي را براي سايت‌هايي كه چنين اقدامات اسپم‌گونه‌اي انجام مي‌دهند، در نظر گرفت.

وظايف:

مبارزه با لينك‌سازي‌هاي اسپم و روش‌هاي غيرطبيعي

جلوگيري از رتبه گرفتن سايت‌هاي بي‌كيفيت

جلوگيري از سايت‌هاي با تعداد بالاي كلمه كليدي

اهداف:

شناسايي و بي اعتباري لينك‌هاي بي‌كيفيت و تقلبي

بررسي ميزان چگالي كلمات كليدي در هر صفحه و كاهش رتبه صفحه

كاهش تاثيرگذاري روش‌هاي كلاه سياه

الگوريتم رنك برين (Rank Brain)

آناليز عبارات جستجو

با پيشرفت هوش مصنوعي، گوگل يك مدل آناليز عبارات جستجو شده را در سال 2015 راه‌اندازي كرد كه در آن به كمك هوش مصنوعي گوگل مي‌تواند منظور كاربران را از نظر معنايي تفسير كند.

گوگل الگوريتم رنك برين را به عنوان سومين فاكتور مهم بعد از بك‌لينك و محتوا براي رتبه‌بندي سايت‌ها در صفحه نتايج موتور جستجوي خود معرفي كرده‌است و هدف اصلي آن، بهبود فرايند جستجو و جلب رضايت كاربران است. در اين الگوريتم از فاكتورهايي همچون: زمان حضور كاربران در سايت، نرخ پرش، نرخ خروج و نرخ كليك براي تشخيص استفاده مي‌شود.

وظايف:

پردازش بهتر عبارات جستجو شده

نمايش نتايج بر اساس رفتار كاربران

بررسي مفهوم عبارات سرچ شده

تشريح معنايي عبارات كليدي

اهداف:

بررسي رفتار كاربر در نتايج مختلف

بهينه‌سازي نتايج بر اساس رفتار كاربران

رضايت كاربران

الگوريتم مرغ مگسخوار

 

 

سرعت بالا، دقت بالا و انتخاب مناسب

در گذشته اگر عبارتي را در گوگل جستجو مي كرديم، ساعت ها بايد در نتايج مي‌گشتيم تا مطلب مورد نظرمان را پيدا كنيم! به صفحات اسپمي مي‌رسيديم كه در رديف اول نتايج گوگل جا خوش كرده بودند. همان صفحاتي كه هيچ محتواي مناسبي نداشتند و با ورود به آن سايت‌ها چندين پنجرۀ تبليغاتي باز ميشد. اما گوگل اجازه نداد اين داستان ادامه پيدا كند و الگوريتم مرغ مگس خوار، را در سال 2013 رونمايي كرد.

وظايف:

تجزيه و تحليل دقيق عبارات جستجو شده كاربر

درك مفهوم و معناي عبارت جستجو شده

شناخت مترادف‌ها و نمايش نتايج منطبق با مفهوم عبارات سرچ شده

ايندكس صفحات و محتوا و همچنين بررسي رفتار كاربران

اهداف:

درك منظور و مفهوم كاربر و نمايش بهترين نتيجه

عدم نمايش نتايج اسپم و نامرتبط با هدف جستجوي كاربر

پيدا كردن نتيجه بهتر در پايين‌ترين زمان براي كاربر

كسب رضايت كاربران با نمايش نتايج دقيق

الگوريتم سندباكس

الگوريتم سندباكس (Sandbox algorithm)

فيلتري براي سايت‌هاي جديد

سايت‌هاي تازه تاسيس نمي‌توانند با فريب دادن گوگل، به سرعت در صفحه اول نتايج قرار بگيرند. اين الگوريتم بسيار شبيه آزموني براي سايت‌هايي است كه تا قبل از كسب رتبه واقعي، در قسمت‌هاي پايين صفحات جستجو قرار گيرند تا از نيت خوب صاحبان آنها مطلع شود.

نكته‌اي كه در مورد آن وجود دارد اين است كه روي همه‌ي وب‌سايت‌ها عملي نمي‌شود. در مورد برخي وب‌سايت‌ها پس از شروع كار، آن‌ها را اصطلاحاً در سند باكس نگه مي‌دارد و به آن‌ها رتبه نمي‌دهد تا عملكرد آن‌ها را ببيند و در صورت خوب و با كيفيت بودن، آن‌ها را از سندباكس خارج مي‌كند. خروج از سندباكس گوگل را مي‌توان با يك جهش چشم‌گير در آمار بازديد و رتبه سايت با ابزار سرچ كنسول در كلمات مهم شناسايي كرد.

وظايف:

زير ذره‌بين قرار دادن عملكرد سايت‌هاي تازه كار

جلوگيري از رتبه گرفتن سريع سايت هاي تازه كار

اهداف:

جلوگيري از تكنيك‌هاي كلاه سياه براي فريب گوگل در ابتداي شروع فعاليت

جلوگيري از پيشرفت سريع سايت‌هاي جديد و بي كيفيت

الگوريتم كبوتر گوگل

نتايج مفيد بر اساس موقعيت مكاني و محلي

فرض كنيد در يك محله‌ي ناآشنا و جديد هستيد، وقت ناهار است و شديدا احساس گرسنگي مي‌كنيد، ولي با نقشه و مكان‌هاي اين محل جديد آشنايي نداريد. سريعا گوشي را برداشته و تصميم ميگيريد سري به گوگل بزنيد و سرچ كنيد: رستوران يا رستوران نزديك به من! و دقيقا ليست رستوران‌هاي نزديك به خود را دريافت مي‌كنيد. جاي تعجب ندارد اين نتيجه الگوريتم كبوتر است كه در سال 2014 معرفي شد!

الگوريتم كبوتر گوگل، بر اساس لوكيشن شما هنگام جستجو، خصوصاً در عبارتي مثل: «كافه‌هاي نزديك» رتبه بندي جديدي ايجاد مي‌كند و به شما نمايش مي‌دهد. از ديد اين الگوريتم گاهي اوقات فاكتورهايي مانند: فاصله مكاني، ساعت كاري و سهولت دسترسي مهم‌تر از عوامل هميشگي بهينه‌سازي هستند.

وظايف:

نمايش نتايج مفيد و ارزشمند بر اساس موقعيت مكاني كاربر

پيشنهاد نزديك‌ترين و بهترين موقعيت مكاني يا كسب و كار محلي

اهداف:

بهينه‌سازي نتايج جستجو براي كاربران

كمك به كسب و كارهاي محلي

الگوريتم موبايل فرندلي (Mobile Friendly)

بررسي ريسپانسيو بودن سايت‌ها

به طور كلي mobilefriendly بودن يك سايت به معناي اين است كه كاربران موبايل بتوانند به راحتي از سايت شما در موبايل خود استفاده كنند و نيازي به زوم صفحه جهت بهتر ديدن محتوا و يا اسكرول صفحه به چپ و راست نباشد.

با اين الگوريتم، وب سايت‌هايي كه طراحي آنها واكنشگراست در رتبه‌بندي جديد‌، جايگاه بالاتري را كسب مي‌كنند. شما ميتوانيد از اين بخش موجود در سايت سرچ كنسول mobile friendly بودن سايتتان را بررسي كنيد.

وظايف:

اطمينان از بهينه بودن وبسايت‌ها براي استفاده‌كنندگان صفحه نمايش موبايل

بهبود نتايج جستجو در تلفن همراه

اهداف:

كسب رضايت كاربران

افزايش رتبه‌بندي سايت‌هاي رسپانسيو

الگوريتم گوگل برت

الگوريتم گوگل برت (Google BERT)

درك بهتر اهداف كاربران از عبارت جستجو

اين الگوريتم در سال 2019 براي درك عميق‌تر زبان محاوره كاربران و اهداف آنها از عبارات جستجوشده ارائه شد و در واقع بروزرساني‌اي بر الگوريتم رنك برين است. گوگل برت بزرگ‌ترين و باهوش‌ترين الگوريتم كه بر پايه هوش مصنوعي است، يك الگوريتم مبتني بر شبكه عصبي كه از سيستم پردازش زبان طبيعي يا همان NLP بهره مي‌برد و هدفش تشخيص جستجوهاي كلامي و محاوره‌اي است. برت مفهوم يك رشته از كلمات را در كنار هم بررسي مي‌كند نه معني هر لغت را.

بعد از اين الگوريتم استراتژي توليد محتوا در سايت‌ها تغيير كرد و ديگر روش‌هاي قديمي پاسخگو نبود؛ پس نتيجه ميگيريم كه بايد پيش از توليد محتوا، تحقيق كلمات كليدي صورت گيرد كه بتوانيم به طور دقيق‌تري هدف جستجوي كاربران را درك كنيم و با همان زباني كه كاربران در حال جستجو هستند، شروع به توليد محتوا كنيم.

وظايف:

تحليل عبارات چند بخشي و بار معنايي كلمات

تمركز بر كوئري‌هاي طولاني و زبان محاوره كاربران

اهداف:

بهبود تجربه جستجوي كابران

درك عميق‌تر معني كوئري‌هاي جستجو شده

پيش‌بيني هدف جستجو كاربر با درصد خطاي پايين

تشخيص جستجوهاي كلامي و محاوره‌اي

همان طور كه ميدانيد سئو يكي از مهم ترين خدمات ديجيتال ماركتينگ است كه بايد كسب و كار ها از آن استفاده كنند و همچنين دانستن نحوه عملكرد الگوريتم هاي گوگل براي يك سئوكار امري بسيار مهم و حياتي است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.