11 فعاليت بسيار كليدي براي سئو تكنيكال سايت شما كه بايد بدانيد

۶ بازديد

من صادق باقري هستم و يادم هست چندين سال پيش كه مي‌خواستم تخصص SEO را ياد بگيرم، هميشه از چيزي به اسم سئو تكنيكال ترس داشتم. راستش را بخواهيد آن روزها فكر مي‌كردم براي يادگيري تكنيكال سئو نياز به يادگيري برنامه نويسي دارم و همينطور تصور مي‌كردم مسير آموزش آن خيلي طولاني و سخت است.

اما بعد از مدتي كه به مرور وارد دنياي بهينه‌سازي سايت شدم، فهميدم اصلاً سئو تكنيكال آن چيزي كه تصور مي‌كردم نيست و الكي براي خودم بزرگش كرده بودم. با توجه به اينكه مي‌دانم اين تصورات اشتباه گذشته من را خيلي از افراد ديگر از جمله شما دوستان هم داريد، مي‌خواهم به كمك اين مقاله تمامي آن‌ها را از ذهنتان پاك كنم. در اين مقاله به ساده‌ترين شكل ممكن با سئو technical آشنا مي‌شويد و جزء به جزئش را ياد مي‌گيريد.

سئو تكنيكال چيست؟
سئو تكنيكال به بهينه‌سازي وب‌سايت از نظر فني اشاره دارد. برخلاف سئو خارجي يا سئو داخلي، بيشتر كارهايي كه در سئو تكنيكال مي‌كنيم مرتبط با موتور جستجو، مسائل فني وب‌سايت، ربات‌ها، كدهاي برنامه نويسي و... هستند. لازم به ذكر است كه شما عزيزان ميتوانيد خدمات سئو در كاشان  را از ما بخواهيد. 

هدف اصلي اجراي سئو تكنيكال در وب سايت، آماده كردن سايتي است كه در مرحله اول براي ربات‌هاي موتور جستجو به راحتي قابل درك و بررسي باشد و در مرحله دوم سايتي كه ساختار صحيحي داشته و كاربر از بودن در آن و كار كردن با بخش‌هاي مختلفش، لذت ببرد!

 

 

چرا سئو تكنيكال؟
راستش را بخواهيد فكر مي‌كنم سئو تكنيكال نسبت به چندين سال قبل در ذهن مخاطبان جايگاه و اهميت كمتري دارد. چرا؟ چون امروز سيستم‌هاي مديريت محتوايي مثل وردپرس به صورت خودكار نيمي (يا شايد بيشتر) از سئو تكنيكال را در سايت پياده مي‌كنند. همين موضوع باعث مي‌شود وبمستران تصور كنند اين موضوع واقعاً قابل اهميت نيست.

مقاله ديگر ما نيز در همين وبلاگ بخوانيد : 

ترفند هاي افزايش فروش اينترنتي جطور و جگونه

 

سئو تكنيكال جزو اولين قدم‌هايي است كه هر سئوكار بايد براي بهينه كردن وب‌سايت بردارد. براي اينكه بهتر متوجه اين موضوع بشويد يك مثال از تجربه 2 سال پيشم را برايتان بازگو مي‌كنم:

2 سال پيش يكي از دوستانم تصميم گرفت فروشگاه فيزيكي‌اش را جمع كند و وارد دنياي كسب‌و‌كار آنلاين شود. بعد از راه‌اندازي سايت و انجام اقدامات اوليه، به كمك يك نويسنده شروع كرد به توليد محتوا و انصافاً هم محتواهاي جذاب و خوبي در وب‌سايتش بارگذاري مي‌كرد. حدود 3 ماه كه از اين موضوع گذشته بود يك روز با من تماس گرفت و خواست وب سايتشان را بررسي كرده و دليل اينكه در نتايج گوگل ديده نمي‌شود را پيدا كنم.

راستش نياز به بررسي زيادي نبود! بعد از يك نگاه 5 دقيقه‌اي گفتم در تمام اين چند ماه وب‌سايت شما از ديد ربات‌هاي موتور جستجو مخفي بوده! در اصل در تمامي اين مدت، گوگل وب‌سايت اين بنده خدا را نمي‌ديد و به هيچ كدام از محتواهايي كه نوشته بود رتبه نمي‌داد.

اين موضوع به دليل وجود يك تكه كد يك خطي در ميان كدهاي سايت بود؛ در اصل اين تكه كد، بخشي از همين سئو تكنيكال است. همين داستان كوتاه به خوبي نشان مي‌دهد كه چقدر اين نوع SEO مي‌تواند روي موفقيت يا حتي شكست وب سايت شما تأثيرگذار باشد.

 

آموزش سئو تكنيكال
خب به بخش اصلي مقاله برويم و ببينيم كه اين سئو تكنيكال را چطور بايد ياد بگيريم؟ اصلا از چند بخش تشكيل شده و چطور مي‌توانيم آن را در وب سايت خودمان پياده‌سازي كنيم؟ تمام سعيم را مي‌كنم كه در ادامه مقاله همه چيز را به ساده‌ترين شكل ممكن برايتان توضيح بدهم :) خب، به سراغ اولين فاكتور برويم.

1. سرعت سايت
سرعت سايت

شايد براي شما هم جالب باشد بدانيد كه گوگل وقتي قرار است يك صفحه از وب سايتتان را به نتايج اول بياورد، به عنوان يك فاكتور مهم سرعت آن را نسبت به سرعت صفحات رقبا بررسي مي‌كند. اين يعني ممكن است سرعت لود پايين وب سايت شما؛ باعث شود محتواي جذاب و مفيدتان در مقابل ديد كاربران قرار نگرفته و به قول خودمان «به پول تبديل نشود!»

اما چرا سرعت؟ خب راستش گوگل به كاربران اهميت زيادي مي‌دهد و در ادامه هم كاربران از منتظر ماندن پاي صفحات موبايل يا رايانه براي باز شدن صفحه سايت شما خوششان نمي‌آيد. يادم هست در گذشته ما ايراني‌ها حتي حاضر بوديم براي خواندن يك مقاله 300 كلمه‌اي در سايتي مثل ترفندستان، چند دقيقه به صفحه سفيد رايانه در كافي نت نگاه كنيم و منتظر بمانيم؛ اما امروز حتي 10 ثانيه منتظر ماندن آزارمان مي‌دهد.

اگر بخواهم كمي با آمار و اعداد صحبت كنم؛ بايد زمان باز شدن هر صفحه از وب سايت شما چيزي بين 2 تا 7 ثانيه باشد. بنابراين به عنوان قدم اول از سئو تكنيكال بايد شروع كنيد به بهينه كردن سرعت وب سايتتان. چطور؟ يا با كمك آموزش‌هاي سطح وب يا يك برنامه نويس حرفه‌اي و خبره. پيشنهاد مي‌كنم مقاله آموزش افزايش سرعت سايت در وبلاگ نوين را هم براي آشنايي بهتر مطالعه كنيد.

 

ساختار بهينه براي ربات هاي سئو تكنيكال

 

2. ساختار بهينه شده براي ربات‌ها
ساختار بهينه براي ربات هاي سئو تكنيكال

گوگل و بقيه موتورهاي جستجوگر براي مشاهده صفحات وب‌سايت شما، از يك‌سري ربات كمك مي‌گيرند كه به اسم‌هايي مثل كراولر (crawler) يا خزنده، عنكبوت و... شناخته مي‌شوند. نكته مهم اينجاست كه اين خزنده‌ها خيلي توانايي بالايي در بررسي صفحات وب‌سايت ندارند. يعني اينطور نيست كه امروز يك مقاله بنويسيد، آن را به اميد خدا ول كنيد و منتظر باشيد كه خزنده‌ها صفحه‌تان را پيدا كنند.

 

مقالات مرتبط : 

۱- نرفند ها و نكات بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي

۲- ديجيتال ماركتينگ (بازاريابي ديجيتال و آنلاين يا اينترنتي) چيست

۳- تكنيك هاي بازاريابي محتوايي كه بايد بدانيد

۴- ترفند هاي افزايش فروش اينترنتي جطور و جگونه

 


در اصل شما بايد براي ديده شدن سايت و صفحات آن، به ربات‌ها كمك كنيد. چطور؟ يكي از بهترين راهكارها، ايجاد يك ساختار قابل پيگيري و دنبال كردن در سايت است.

خزنده‌ها اصولاً براي پيدا كردن صفحات جديد، از لينك‌ها كمك مي‌گيرند. يعني اگر من اينجا به صفحه آموزش سئو در آكادمي نوين لينك بدهم، علاوه بر اينكه آن صفحه را به شماي كاربر معرفي كرده‌ام، راهي هم ساخته‌ام تا ربات‌ها به آن صفحه دسترسي پيدا كرده و ايندكسش كنند. (منظور از ايندكس ذخيره صفحه در ديتابيس گوگل و نمايش در نتايج است).

با توجه به همين مثال، وب سايت شما بايد به طور استاندارد داراي لينك‌هاي داخلي باشد. اگر بخواهم به صورت خلاصه بگويم، بايد براي همه صفحات وب‌سايتتان لينك داخلي وجود داشته باشد؛ در غير اينصورت ممكن است خزنده‌ها به صورت ناقص سايت را خزش كنند.

3. فايل robot.txt
تا جايي كه من مي‌دانم ربات‌ها موجودات زبان نفهمي هستند و به راحتي نمي‌شود حاليشان كرد كه ربات عزيز اين صفحه را ايندكس نكن!

اما خب با بعضي زبان‌هاي برنامه نويسي مي‌شود با آن‌ها صحبت كرد. فايل متني robot.txt كه در هاست وب‌سايت شما بارگذاري مي‌شود، حاوي يك سري دستور برنامه نويسي است كه با ربات‌هاي موتور جستجو ارتباط برقرار مي‌كند. اما چرا؟

در اصل اين فايل به شما كمك مي‌كند نسبت به رفتار خزنده‌ها در مورد وب‌سايتتان، كمي كنترل داشته باشيد. مثلاً مي‌توانيد به كمك فايل robot از آن‌ها درخواست كنيد كه صفحاتي مثل صفحه پرداخت و... سايتتان را ايندكس نكنند.

مثالي كه از دوستم زدم را يادتان هست؟ دقيقاً مشكل اينجا بود كه در حالت پيش فرض سايت‌هاي وردپرسي يك خط كد در داخل فايل روبوت مي‌گذارند تا ربات‌ها نتوانند سايت ناقص را بررسي كنند و اين وظيفه طراح سايت است كه بعد از كامل شدن پروژه، اين كد را از آن حذف كند. البته حذف كردن يا قرار دادنش هم كار سختي نيست؛ كافي است به بخش تنظيمات وردپرس برويد، سراغ گزينه خواندن رفته و تيك گزينه‌اي كه در پايين مي‌بينيد را حذف كنيد:

ايندكس كردن محتوا

اما در مورد خود فايل robot.txt به صورت پيش‌فرض وردپرس اين فايل را براي وب‌سايت شما مي‌سازد. اما پيشنهاد مي‌كنم براي آشنايي بيشتر سراغ مقاله آن در وبلاگ نوين برويد و اطلاعات بيشتري به دست بياوريد.

4. صفحات 404 و لينك‌هاي شكسته
404 error in technical seoاگر همين حالا دچار يك خوددرگيري مزمن بشوم و تصميم بگيرم مقاله آموزش سئو تكنيكال كه در حال خواندنش هستيد را حذف كنم؛ زماني كه بخواهيد بار ديگر به آن وارد شويد، با يك صفحه 404 روبرو خواهيد شد. در اصل صفحات 404 صفحاتي هستند كه محتواي آن به طور كامل حذف شده‌ است.

در ادامه هر لينكي كه از وب‌سايت شما به صفحات 404 سايت خودتان (يا ديگران) داده شود؛ يك لينك شكسته است. خب؟ در اصل تمامي اين مقدمه‌چيني‌ها براي اين بود كه بگويم ربات‌هاي گوگل از اين صفحات 404 متنفرند و وجودشان در سايت شما باعث كاهش قدرت سئو تكنيكالتان مي‌شود.

راهكار چيست؟ راهكار استفاده از ريدايركت 301 است. به كمك اين ريدايركت شما مي‌توانيد ربات‌ها و كاربراني كه وارد اين صفحات حذف شده مي‌شوند را به صفحات مرتبط (اغلب صفحه اصلي سايت) هدايت كنيد.

5. جلوگيري از وجود صفحات تكراري (duplicate content)
تگ كنونيكالمشكل محتواهاي تكراري اغلب مشكلي است كه فروشگاه‌هاي اينترنتي با آن روبرو مي‌شوند. مثلاً فروشگاهي كه در محصولاتش، 5 تلفن همراه LG مدل k8 دارد و تنها تفاوت آنها در رنگشان است. در اصل تمامي اين 5 صفحه يك محتوا و توضيحات محصول يكسان و جزئيات مشابه دارند.

گوگل در مقابل محتواهاي تكراري درون وب سايت شما ساكت نمي‌شيند و ترجيح مي‌دهد اعتبار سئوتان را كاهش دهد.

اما خب راه حل اين مشكل چيست؟ چطور يك فروشگاه مي‌تواند محصولات مشابه را هم در وب سايتش داشته باشد؟

سئوي خارجي چيست؟ (آشنايي با تكنيك‌هاي واقعاً مفيد!)حتما بخوانيد: سئوي خارجي چيست؟ (آشنايي با تكنيك‌هاي واقعاً مفيد!)
راه حلي كه خود گوگل براي اين مشكل تعيين كرده، استفاده از تگ كنونيكال است. با كمك اين تگ شما مي‌توانيد به گوگل بفهمانيد كه از ميان صفحات تكراري در سايتتان، كدام يكي نسخه اصلي است و كدام را در نتايج ايندكس نكند.

 

6. امنيت سايت!
گوگل نسبت به امنيت وب سايت‌هاي سطح وب به شدت حساس است. يعني كافي است ربات‌هاي اين موتور جستجو متوجه شوند يك جوجه هكر به سايت شما نفوذ كرده تا آبرو و حيثيت‌تان را ببرند! در اصل اگر وب‌سايت شما هك شود و گوگل آن را بفهمد، بايد در مدت زمان كوتاهي منتظر كاهش رتبه‌هاي آن باشيد.

چون در اين حالت علاوه بر كاهش خودكار رتبه‌ها، گوگل در نتايج هك شدن وب‌سايتتان را براي كاربران سطح وب هم بازگو مي‌كند تا آنها وارد سايتتان نشده و عملاً يك برندسازي منفي برايتان شكل مي‌گيرد. بنابراين پيشنهاد مي‌كنم حتماً براي افزايش امنيت سايت خودتان اقدام كنيد.

ssl
sslssl همان چيزي است كه باعث مي‌شود وب سايت ها به جاي آدرس http، با آدرس https نمايش داده شود. يعني كل قضيه سر همان s آخر آدرس است. در اصل ssl يك پروتكل امنيتي است كه از انتقال اطلاعات بين سايت و كاربرانتان حفاظت بيشتري مي‌كند. چند سالي است كه گوگل نسبت به وجود ssl در سايت‌ها حساسيت زيادي نشان مي‌دهد. يعني اگر از اين پروتكل امن استفاده نكنيد، گوگل از ورود كاربران به سايتتان جلوگيري مي‌كند. اگر قصد فعالسازي آن را داريد؛ بايد به پشتيباني هاستينگ خودتان پيام بدهيد تا شما را راهنمايي كنند؛ همينطور مي‌توانيد از مقالات رايگان آموزشي سطح وب كمك بگيريد.

7. سايت مپ
سايت‌مپ سايت هم مثل فايل روبوت، يك فايل متني با فرمت xml است؛ اما كاركرد آن‌ها با هم فرق دارد. در اصل سايت‌مپ فايلي است كه لينك همه صفحات و‌‌ب‌سايتتان درون آن قرار مي‌گيرد؛ از صفحات مقالات گرفته تا برگه‌ها و... . اما چرا؟

چون ربات‌هاي موتور جستجو به صورت خودكار هميشه سايت‌مپ سايت شما را بررسي مي‌كنند. آن‌ها با بررسي لينك‌هاي درون اين صفحه، راحت‌تر مي‌توانند صفحات را پيدا كرده و آن‌ها را بررسي كنند. بنابراين با ساخت سايت مپ روند خزش ربات‌ها روي سايتتان را راحت‌تر مي‌كنيد.

در مقاله «سايت مپ چيست» وبلاگ نوين مي‌توانيد ياد بگيريد كه چگونه نقشه سايت بسازيد و به گوگل معرفي كنيد.

در ضمن مي توانيد خدمات ديجيتال ماركتينگ در كاشان را كه شامل سئو، توليد محتوا، مشاوره، برنامه بازاريابي، سوشال مديا، طراحي سايت و... مي شود را از ما بخواهيد.

8. استراكچر ديتاها
به طور عادي، گوگل به كمك يك‌سري الگوريتم و فاكتورهاي از پيش تعيين‌شده تشخيص مي‌دهد كه محتواي وب‌سايت شما چقدر باكيفيت است. مثلاً با بررسي چگالي كلمه كليدي، وجود كلمات مرتبط، تصاوير و... در متن محتوا مي‌فهمد كه صفحه شما چقدر براي بودن در نتايج اول لياقت دارد؛ اما به طور كلي توانايي تشخيص محتواي خود صفحه را ندارد.

در ادامه يك سري كدهاي برنامه‌نويسي كه به آن‌ها استراكچر ديتا مي‌گويند؛ مي‌توانند در شناخت خود محتواي صفحه هم به گوگل كمك كنند. اگر شما از كدهاي استراكچر ديتا در برنامه‌نويسي وب‌سايتتان كمك بگيريد، گوگل محتوايتان را بهتر درك كرده و در ازاي زحمتي كه مي‌كشيد؛ علاوه بر بر افزايش اعتبارتان، نحوه نمايش سايتتان در نتايج را هم تغيير مي‌دهد. مثلا به تصوير پايين نگاه كنيد:

استراتكچر ديتا

نمايش قيمت، ستاره و... در نتايج گوگل يكي از مزاياي استفاده از كدهاي استراكچر ديتا است. پياده‌سازي اين كدها در سايت بهتر است به كمك يك متخصص سئوكار انجام شود.

9. آدرس‌ صفحه‌ها را ساختارمند كنيد
تاثير URL در سئو تكنيكال

يكي ديگر از فاكتورهاي سئو تكنيكال، موضوع URL‌هاست. در واقع گوگل به زيبايي و كوتاه بودن آدرس صفحات سايت شما هم اهميت مي‌دهد. البته نه آنقدر زياد ولي در هر حال اين موضوعي است كه مي‌توانيد با توجه به آن، سايتتان را نسبت به قبل بهينه‌تر كنيد. براي ساخت URL صفحات به اين موارد دقت داشته باشيد:

در URL از حروف بي‌معني استفاده نكنيد
از كلمه كليدي به فارسي يا انگليسي در URL استفاده كنيد
ترجيحا آدرس صفحاتتان كوتاه باشد
10. لينك‌هاي بردكرامب (Breadcrumbs)
لينك‌هاي بردكرامب همان لينك‌ها يا مسيري هستند كه در بالا يا پايين صفحات وب سايت، به كاربر نمايش مي‌دهند دقيقاً الان در كدام نقطه سايت قرار گرفته. به عنوان نمونه به تصوير پايين نگاه كنيد تا بهتر متوجه منظورم بشويد:

همانطور كه مي‌بينيد، بردكرامب از چند لينك داخلي ساخته شده. پس در مرحله اول به ايجاد يك ساختار لينك سازي در سايتتان كمك مي‌كند و در مرحله دوم باعث بهينه سازي تجربه كاربران از كار با سايت شما مي‌شود.

11. قالب ريسپانسيو و متناسب با موبايل
قالب ريسپانسيو سايت در اصل قالبي است كه نسبت به اندازه صفحه نمايش كاربر واكنش نشان مي‌دهد. مثلاً زماني كه شما با رايانه به سايت نوين سر بزنيد، سايت را متفاوت از زماني مي‌بينيد كه با تلفن همراه يا تبلت وارد آن شويد. اين به خاطر ريسپانسيو بودن سايت است كه نسبت به اندازه صفحه نمايش شما كوچك و بزرگ مي‌شود تا بتوانيد به بهترين شكل ممكن همه اجزاي آن را مشاهده كنيد.

محتواي هميشه سبز: حرفي كه تاريخ انقضا ندارد!حتما بخوانيد: محتواي هميشه سبز: حرفي كه تاريخ انقضا ندارد!
در حال حاضر گوگل نسبت به ريسپانسيو بودن وب‌سايت‌هاي شما حساسيت خيلي زيادي نشان مي‌دهد. بنابراين اگر هنوز از قالب‌هاي قديمي استفاده مي‌كنيد كه با صفحه نمايش كاربر تناسب ندارند؛ حتماً فكري به حال سايتتان كنيد.

كلام آخر
خب؛ بالاخره به انتهاي مقاله آموزش سئو تكنيكال رسيديم. تمام سعيم را كردم تا در زمان نوشتن اين مقاله، نكات تخصصي و شايد كمي سخت را به زبان ساده به شما آموزش بدهم.

در نهايت و به عنوان كلام آخر پيشنهاد مي‌كنم اگر قصد داريد در دنياي سئو فعاليت كرده يا اصلاً آن را روي سايتتان پياده كنيد؛ هميشه علمتان در اين زمينه را به روز نگاه داريد. با توجه به اينكه الگوريتم‌هاي گوگل هر روز در حال به روز شدن هستند، دانش سئو قبلي شما هميشه در معرض منقضي شدن است. اگر به دنبال يك منبع به روز براي آپديت كردن دانشتان هستيد، حتماً از مقالات وبلاگ نوين كمك بگيريد.

 

منبع : نوين هاب

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.