متمم از نخستين روز راهاندازي بر اين باور بوده است كه عصر امروز، عصر محتوا است و استراتژي محتوا و بازاريابي محتوا را بايد نه به عنوان يكي از گزينهها، بلكه به عنوان بهترين گزينه و شايد گاهي تنها گزينه براي ارتباط با مشتريان و مخاطبان، در نظر گرفت.
باور داريم كه در دوران جديد، مباحثي مانند تبليغات، روابط عمومي و حضور در شبكه هاي اجتماعي، نه به عنوان شاخههايي داراي هويت مستقل، بلكه به عنوان زيرمجموعهي كوچكي از دانش استراتژي محتوا و بازاريابي محتوا مورد توجه قرار ميگيرند.
يكي از مهم ترين استراتژي هاي مطرح شده درمشاوره ديجيتال ماركتينگ دقيقا توليد محتوا و بازاريابي محتوايي است كه بايد صاحبان كسب و كار ها بسيار به آن توجه كنند
مخاطبان درس استراتژي و بازاريابي محتوا
پيش نيازها و درسهاي مكمل استراتژي و بازاريابي محتوا
روش پيشنهادي براي مطالعه اين درس
برخي از منابع و مراجع مربوط به استراتژي محتوا و روشهاي بازاريابي محتوا
درس استراتژي محتوا و روش هاي بازاريابي محتوا براي چه كساني مفيد است؟
ما در زمان تدوين طرح اوليهي اين درس، سه گروه مخاطب را (به ترتيب اولويت) در نظر گرفتهايم:
گروه اول: كساني كه قرار است در محيط كسب و كار خود، در موقعيت يك استراتژيست محتوا فعاليت كرده و يا روش هاي بازاريابي محتوا را به صورت جدي مورد استفاده قرار دهند.
گروه دوم: مديران و سرپرستاني كه شايد حوزهي كاري آنها فراتر از بحث بازاريابي و تبليغات و ساير بحثهاي مرتبط با استراتژي محتوا باشد، اما ترجيح ميدهند زبان مشتركي با فعالان حوزه محتوا در سازمان خود (يا شركتهاي پيمانكار) داشته باشند و مطمئن شوند كه برنامه ها و استراتژيهايي كه براي توليد محتوا و ارائه محتوا تدوين و اجرا ميشود، با خواسته هاي آنها همراستا است.
گروه سوم: كساني كه شايد هرگز به صورت مستقيم و عملياتي با بحث بازاريابي محتوا يا استراتژي محتوا و يا فلسفه محتوا درگير نشوند، اما ميخواهند از طريق آشنايي كلي با اين حوزه ، درك بهتري از دنياي اطراف خود، اقتصادهاي جديد در حال شكلگيري و روندهاي آتي حوزه آموزش، اطلاع رساني و تبليغات، پيدا كنند.
پيش نيازها و درسهاي مكمل بحث استراتژي محتوا و بازاريابي محتوا
ما پيشنياز اجباري براي اين درس در نظر نگرفتهايم. اما پيشنهادمان اين است كه حتماً براي مطالعهي درسهاي سواد ديجيتال وقت بگذاريد.
براي يادگيري استراتژي محتوا و بازاريابي محتوا، لازم است برخي مفاهيم اوليهي دنياي ديجيتال را بشناسيد (مثلاً HTML، مفهوم URL، كاربرد كوكي، اصول و مباني نسل دوم وب، ديتا و متاديتا و اصطلاحات و مفاهيم مشابه).
توليد محتوا هم درس ديگري است كه بايد برايش وقت بگذاريد و با اطمينان ميتوان گفت بدون آشنايي با اصول كلي توليد محتوا، هرگز در تدوين استراتژي محتوا و طراحي برنامههاي بازاريابي محتوا موفق نخواهيد بود.
درسهاي ديگري هم وجود دارند كه ميتوان آنها را به عنوان مكمل در نظر گرفت. به عنوان مثال، درسهاي مديريت بازاريابي و مديريت ستراتژيك در اين دسته قرار ميگيرند.
شما نميتوانيد بگوييد من استراتژي محتوا ميدانم، اما با استراتژي آشنا نيستيم؛ يا اينكه بگوييد تخصص من بازاريابي محتوا است، اما بازاريابي را نميشناسم.
درس ديگري هم هست كه واقعاً ميتواند به موفقيت شما در حوزهي محتوا كمك كند: سيستمهاي كنترل مديريت.
چون پس از يادگيري مفاهيم كنترل، ميتوانيد شاخصهاي بهتري تعريف كنيد و عملكرد خود را در حوزهي محتوا بهتر بسنجيد.
استراتژي محتوا و بازاريابي محتوا چگونه به هم ربط پيدا ميكنند و در كنار توليد محتوا قرار ميگيرند؟
روش پيشنهادي متمم براي مطالعهي اين درس
در صورتي كه قصد داريد اين درسهاي استراتژي محتوا و روش هاي بازاريابي محتوا را به صورت كامل و دقيق مطالعه نموده و بحث توليد محتوا و مفاهيم مرتبط با آن را به خوبي درك كنيد، پيشنهاد متمم اين است كه گامهاي زير را به ترتيب طي كنيد.
گام اول | آشنايي با تعريف محتوا
نخستين گام در آشنايي با استراتژي محتوا و يادگيري بازاريابي محتوا، آشنايي با مفهوم محتواست. به همين علت ما يك درس را به تعريف محتوا اختصاص دادهايم و در آن درس، سه ويژگي اصلي براي محتوا در نظر گرفتهايم:
محتوا ساختار دارد.
مخاطب محتوا انسان است.
محتوا ويرايشپذير است.
پيشنهاد ميكنيم حتماً قبل از مطالعهي درسهاي ديگر، فرصت كوتاهي را به مطالعهي اين درس اختصاص دهيد:
تعريف محتوا چيست؟
گام دوم | هدف از توليد محتوا چيست؟
با وجودي كه ما درسهاي مربوط به توليد محتوا و روش تبديل شدن به كارشناس توليد محتوا را در قالب يك مجموعهي جداگانه ارائه كردهايم، اما ناگزير بودهايم يك درس پايهي مربوط به توليد محتوا را به عنوان زيرمجموعهي استراتژي محتوا بگنجانيم و توضيح بدهيم كه معمولاً محتوا با چه هدفهايي توليد ميشود.
سه گزينهي اصلي مد نظر ما به شرح زير است:
توليد محتوا براي مصرف داخلي سازمان
توليد محتوا به صورت پروژهاي براي كمك به فروش يك محصول خاص (تا حدي مرتبط با بازاريابي محتوا)
توليد محتوا به عنوان يك فرايند عملياتي و دائمي (كه در اينجا وظيفهي استراتژيست محتوا پررنگ ميشود)
بسياري از كساني كه وارد حوزهي محتوا ميشوند، محتوا را از جنس بازاريابي محتوا و به عنوان بازوي ديجيتال ماركتينگ ميبينند. مطالعهي اين درس باعث ميشود كه ديد گستردهتري نسبت به كاربردهاي محتوا داشته باشيد:
هدف از توليد محتوا چيست؟
گام سوم | تعريف استراتژي محتوا و تفاوت آن با بازاريابي محتوا
بسياري از كساني كه در زمينهي محتوا كار ميكنند – خصوصاً اگر خود را فعال ديجيتال ماركتينگ بدانند -دو واژهي استراتژي محتوا و بازاريابي محتوا را تقريباً به شكل مترادف بهكار ميبرند.
ما نميخواهيم در اين زمينه وسواس افراطي نشان دهيم و مادامي كه خودمان بدانيم از چه حرف ميزنيم و از چه ميشنويم، ديگر مهم نيست كه چه نامي بر روي آن بگذاريم.
https://www.mapleprimes.com/users/ranginkaman
بنابراين، در قالب سه درس، به تعريف بازاريابي محتوا و استراتژي محتوا و تفاوتهايشان پرداختهايم و پس از مطالعهي اين سه درس، ديگر به اين بحث بازنميگرديم و شما را درگير اين تفاوتها نميكنيم.
سه درسي كه در اين زمينه نظر گرفتهايم به شرح زير است:
بازاريابي محتوايي چيست؟
استراتژي محتوا چيست؟ استراتژيست محتوا چه ميكند؟
دقيقترين تعريف استراتژي محتوا چيست؟
خواندن درس اول و دوم را حتماً توصيه ميكنيم. اما درس سوم، صرفاً گردآوري چند تعريف از كتابها و منابع مختلف است. اگر مدرس اين حوزه هستيد يا ميخواهيد به يك متخصص استراتژي محتوا تبديل شويد، خواندن اين درس برايتان مفيد خواهد بود.
اما اگر حساسيت چنداني بر روي تعاريف دقيق نداريد، ميتوانيد از روي درس سوم (دقيقترين تعريف استراتژي محتوا) عبور كنيد و آن را نخوانيد.
گام چهارم | بازاريابي درونگرا و بازاريابي برونگرا
ميتوان گفت كليديترين بحث در بازاريابي محتوا، تشخيص تفاوت بازاريابي درونگرا و بازاريابي برونگراست. اساساً اگر به بازاريابي درونگرا اعتقاد نداشته باشيد، لازم نيست به سراغ محتوا و بازاريابي محتوايي برويد.
قبل از گسترش تكنولوژي ديجيتال و فضاي اينترنت و وب (خصوصاً وب ۲.۰) و شبكه هاي اجتماعي، تصوري از بازاريابي درونگرا وجود نداشته و معمولاً اين كسب و كارها بودند كه به زور و زحمت، محصول خود را به بازار تحميل ميكردند.
جالب اينجاست كه بسياري از كساني كه در سالهاي اخير در فضاي ديجيتال فعال شدهاند، همچنان با همان روش در حال تبليغ آزاردهندهي محصولات خود هستند و هرگز از زيرساخت ايجاد شده، براي كشاندن مشتري به سمت محصول (و نه تحميل و تبليغ محصول براي مشتري) استفاده نكردهاند.
پس از معرفي بازاريابي درونگرا و بازاريابي برونگرا خواهيد ديد كه بازاريابي برونگرا هنوز هم كاربرد دارد؛ اما قرار نيست تمام توان و انرژي و منابع ما را در اختيار بگيرد. بلكه صرفاً بخشي از كمپينهاي حرفهاي را به خود اختصاص ميدهد.
با توجه به اين توضيحات، لطفاً دو درسي را كه به بازاريابي برونگرا و درونگرا اختصاص داده شده با دقت بخوانيد و از روي آنها سريع عبور نكنيد:
بازاريابي درونگرا چيست؟
https://www.debate.org/sadegh11/
گام پنجم | مشتري و نقشه سفر مشتري
ما در زمينهي شناخت مشتري و نقشه سفر مشتري سه درس داريم.
درس اول به پرسوناي مشتري يا پرسوناي مخاطب اختصاص دارد و درآن تأكيد كردهايم كه همهي مشتريان را نميشود به يك چشم ديد. منابع شما محدود است و چارهاي نيست جز اينكه تصويري از يك يا چند مشتري هدف تعريف كرده و براي تأمين رضايت و ترغيب آنها كار كنيد.
اين كار بسيار شبيه به همان مفهومي است كه در مديريت بازاريابي با عنوان بخش بندي بازار انجام ميشود. در واقع شما با تعريف پرسونا دو كار مهم انجام ميدهيد:
جامعه هدف خود را محدود ميكنيد.
براي شناخت عميقتر جامعههدف خود تلاش ميكنيد.
درس دوم به قيف بازاريابي محتوا اختصاص دارد. قيف بازاريابي محتوا بر اساس مفهوم قيف فروش تعريف شده است.
اين مدل بسيار ساده است و ممكن است به نظرتان چندان مفيد نيايد. اما اگر روشي براي تعريف مسير مشتري از لحظهي آشنايي تا خريد نداريد، مطمئن باشيد همين مدل ساده ميتواند نگاه و عملكرد شما را متحول كند. بنابراين از كنارش به سادگي عبور نكنيد.
اما بعد از آشنايي با قيف بازاريابي محتوا، ما درسي را به نقشه سفر مشتري اختصاص ميدهيم تا با مدلهاي پيچيدهتر و عميقتر هم آشنا شويد. روزي كه بتوانيد نقشه سفر مشتري را به خوبي بهكار بگيريد و از تمام ظرفيتهايش استفاده كنيد، ديگر به مدلهايي مانند قيف بازاريابي نياز نخواهيد داشت:
نقشه سفر مشتري
گام ششم | مطالعهي ساير درسها (درسهاي تكنيكي)
بعد از طي كردن گامهاي قبل، به درسهاي تكنيكي در زمينهي بازاريابي محتوا و استراتژي محتوا ميرسيد.
اين درسها را ميتوانيد به سليقهي خودتان بخوانيد و الزامي نيست كه حتماً ترتيب پيشنهادي متمم را رعايت كنيد.
منبع : متمم