بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي چيست ؟

۹ بازديد

 

 

 

بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي يا SMM چيست؟

بازاريابي شبكه هاي اجتماعي  

 

SMM كه مخفف عبارت  Social Media Marketing كه به معناي بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي است، يكي ازخدمات ديجيتال ماركتينگ محسوب مي‌شود. در صورت بازاريابي مناسب در اين شبكه‌ها، مي‌توانيد حجم زيادي از مخاطبان را جذب كرده و به كسب‌وكار خود رونق ببخشيد. با توجه به فعاليت بخش زيادي از جامعه در پلتفرم‌هاي اجتماعي مانند تلگرام، اينستاگرام، توئيتر و … حضور و بازاريابي در رسانه هاي اجتماعي، تقريباً براي هر كسب‌وكاري مفيد واقع خواهد شد؛ اما بايد در نظر داشته باشيد كه SMM يك كانال فروش مستقيم نيست و تنها ابزاري است براي كمك به فروش بيشتر، در واقع فروش را مستقيماً انجام نمي‌دهد و نياز به زمان دارد؛ بنابراين، پيش از استفاده از اين روش بايد اهداف و نيازهاي خود را بررسي كرده و سپس تصميم بگيريد.

 

آيا به بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي يا SMM نياز است؟

هزينه ماركتينگ در رسانه‌هاي اجتماعي نسبت به ساير روش‌هاي ديجيتال ماركتينگ بالاتر است؛ درنتيجه در ابتدا بايد بررسي كنيد كه آيا واقعاً به SMM نياز داريد؟ با وجود حجم بالاي مخاطبان در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف، تمامي كسب‌وكارها از بازاريابي در رسانه‌هاي اجتماعي بهره نمي‌برند، اما در كسب‌وكار خود موفق هستند. ابتدا بايد انتظار خود از SMM را براي كسب‌وكارتان مشخص كنيد و سپس از آن استفاده كنيد. به‌صورت كلي مي‌توان گفت كه كسب‌وكارهاي زير به استراتژي SMM نياز دارند:

 

محصولات مربوط به ورزش، سلامت و زيبايي

محصولات مربوط به كودكان

كالاهاي لوكس

فروشگاه‌هاي بزرگ آنلاين

و كساني كه قصد سرمايه‌گذاري زيادي در تبليغات دارند.

پيش‌نيازهاي اجراي SMM

پس از پي بردن به اين كه قطعاً به روش SMM نياز داريد، بايد از توانايي اجراي اين روش نيز اطمينان حاصل كنيد. براي اين موضوع، بايد به سه عامل وب‌سايت، بودجه و آناليتيكس توجه كنيد. منظور از آناليتيكس داشتن يك ابزار تحليلي براي رصد نتايج كمپين‌ها است و در ادامه منظور از دو مورد ديگر را توضيح داده‌ايم:

مديااد، به شما كمك مي‌كند تا كمپين‌هاي تبليغاتي كسب‌وكار خود را در معتبرترين وب‌سايت‌هاي ايراني اجرا كنيد و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهيد.

بديهي است كه SMM از طريق هدايت كاربران به وب‌سايت، باعث بالارفتن ترافيك وب‌سايت مي‌شود و اين وب‌سايت بايد آمادگي پاسخ‌گويي به نيازهاي مخاطبان را داشته باشد و در واقع ترافيك را به خريدار تبديل كند. براي اين منظور، راه ارتباطي در وب‌سايت قرار داشته باشد، مشتريان به ‌راحتي خريد كنند، قيمت‌ها را چك كنند، سفارش دهند يا تماس بگيرند. در صورتي‌ كه چنين امكاناتي در وب‌سايت شما وجود ندارد، بايد پيش از هزينه كردن براي SMM، وب‌سايت خود را به ‌گونه‌اي كه براي خدمت‌رساني به مشتريان مناسب باشد، دوباره طراحي كنيد.

 

ميزان بودجه موردنياز براي حضور در شبكه‌هاي اجتماعي

پيش از اجراي SMM يا بازاريابي در رسانه‌هاي اجتماعي، بايد ميزان بودجه‌اي كه براي اين كار در نظر گرفته‌ايد را مشخص كنيد. به خاطر داشته باشيد كه حضور و فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي و ترك ناگهاني آن‌ها كاري غيرحرفه‌اي است و باعث خراب شدن اعتبار شما خواهد شد. مخاطبان در چند ماه نخست، تنها با رسانه‌هاي شما درگير مي‌شوند و نمي‌توان از همان ابتدا انتظار سود زياد داشت. سؤالي كه پيش مي‌آيد اين است كه چقدر هزينه كنيد تا SMM بازدهي خوبي براي شما داشته باشد؟ پاسخ به اين سؤال براي هر كسب‌وكاري متفاوت است، اما به‌طوركلي پيشنهاد مي‌شود كه 25 درصد از كل هزينه‌اي كه براي تبليغات و سئو در نظر گرفته‌ايد را براي SMM خرج كنيد.

 

7 مرحله حضور و بازاريابي

در ادامه، مراحل انجام SMM را توضيح داده‌ايم. چهار مرحله نخست در جهت حضور در شبكه‌هاي اجتماعي و سه مرحله آخر براي اجراي بازاريابي در اين شبكه‌ها مطرح شده است. بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه تمامي اين مراحل به يكديگر وابسته هستند. با اين ‌وجود، ممكن است بعضي كسب‌وكارها در شبكه‌هاي اجتماعي حضور نداشته باشند، اما قصد تبليغ در اين شبكه‌ها را داشته باشند.

 

به ‌عنوان ‌مثال، صاحب يك برند لباس ممكن است حساب كاربري اينستاگرام نداشته باشد، اما به دليل حجم بالاي كاربران اين پلتفرم اجتماعي، قصد تبليغ و نمايش كسب‌وكار خود در اينستاگرام را داشته باشد و از اين طريق كاربران اينستاگرام را به بازديد از وب‌سايت خود هدايت كند و ترافيك وب‌سايت خود را افزايش دهد. يا اينكه يك توسعه‌دهنده بازي، ممكن است به كانال تلگرامي براي كاربران خود نياز نداشته باشد، اما براي تبليغ بازي، جذب مخاطبان ايراني بيشتر و به دست آوردن نصب بيشتر از طريق تبليغ در تلگرام كه داراي محبوبيت زيادي نزد ايرانيان است، استفاده كند. مراحل حضور و ماركتينگ در شبكه‌هاي اجتماعي را مي‌توان به‌صورت خلاصه به شكل زير بيان كرد:

 

1- عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي

با توجه به اهداف كسب‌وكارتان، پلتفرم مورد نظر خود را انتخاب و در آن عضو شده و يك حساب كاربري براي كسب‌وكارتان بازكنيد. قبل از برنامه‌ريزي و اجراي استراتژي، ابتدا به نكات زير توجه كنيد:

 

هدف از حضور در شبكه‌هاي اجتماعي چيست؟

براي عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي، چه چيزهايي نياز است؟

آيا شبكه‌هاي اجتماعي شما از لحاظ محتوا، عكس، طراحي، URL و … بهينه شده است؟

كدام شبكه در حال حاضر براي شما مفيدتر است؟

پروفايل شما در مقايسه با پروفايل رقبا چگونه است؟

2- مشخص كردن مشتري ايده‌آل

مخاطبان هدف 

 

 

در اين مورد هرچه مشتري نهايي را دقيق‌تر توصيف كنيد، بهتر خواهد بود. به ‌عنوان ‌مثال، اگر مخاطبان هدف شما والدين ساكن تهران باشد، هدفمندي خوبي است، اما اگر بتوانيد جزئيات بيشتري مانند سن و سطح درآمد را نيز به‌عنوان معيارهاي انتخاب خود قرار دهيد، به كسب‌وكار شما كمك شاياني خواهد كرد. در صورت انتخاب مخاطبين هدف اشتباه، ماركتينگ با شكست مواجه خواهد شد. براي يك انتخاب صحيح و مناسب ابتدا معيارهاي زير را در مورد افراد بررسي كنيد:

 

سن

محل سكونت

عنوان شغلي

درآمد

بيشترين شبكه‌هاي اجتماعي مورداستفاده

3- مشخص كردن موقعيت در شبكه اجتماعي

 پس از ايجاد حساب كاربري در شبكه‌هاي اجتماعي، بايد موقعيت حضور خود در اين شبكه‌ها را به‌گونه‌اي تثبيت كنيد كه نشان‌دهنده قصدتان از اين حضور و منعكس‌كننده برند شما باشد. براي اين كار، مشتريان ايده آل خود را نيز در نظر بگيريد. در صورت مشخص نكردن هدف حضور در شبكه‌هاي اجتماعي و انتشار پست‌هاي عمومي به‌صورت رندوم و بي‌هدف، اين استراتژي با شكست مواجه خواهد شد؛ زيرا مردم هميشه افراد متخصص در يك حوزه را دنبال مي‌كنند نه افرادي كه به‌صورت عمومي فعاليت مي‌كنند.

 

 آناليتيكس بازاريابي شبكه هاي اجتماعي

 

واژه نامه ديجيتال ماركتينگ  (از A تا Z) را در كالج تپسل بخوانيد.

 

 

 

4- ايجاد و تنظيم محتواي درگير كننده 

 

متأسفانه، بسياري از كسب‌وكارها مستقيماً و بدون انجام مراحل قبل، اقدام به اجراي اين مرحله مي‌كنند. با در دست داشتن اطلاعاتي نظير مشتريان ايده‌آل و هدف از حضور براي اين مشتريان، ايجاد محتواي مربوطه آسان به نظر مي‌آيد. در مقاله ديگر ما با عنوان ترفندهاي بهينه سازي محتوا براي كمك به افزايش عملكرد سئو اطلاعات بسيار كاربردي را بدست آوريد.

 

انواع محتوا در شبكه هاي اجتماعي

تصوير

ويدئو

پست‌هاي وبلاگ

اخبار شركت

اينفوگرافيك

كتاب‌ها يا eBook

مصاحبه‌ها

محتوا اشكال مختلفي دارد، اما شما بايد از محتوايي استفاده كنيد كه هم ‌راستا با اهداف مشخص ‌شده براي مشتريان ايده‌آل و مهارت‌هاي شما باشد. در نظر گرفتن محتواي باكيفيت، جذاب و مرتبط بايد در اولويت قرار گيرد. به ‌منظور مشخص شدن زمان، فركانس و موضوعات پست كردن هر محتوا، پيشنهاد مي‌شود كه يك تقويم محتوا ايجاد كرده و طبق آن عمل كنيد. همواره كيفيت محتوا را نسبت به كميت آن در اولويت قرار دهيد.

 

5- تعيين شاخص‌هاي كليدي موفقيت (KPI)

 به ‌منظور پي بردن به ميزان موفقيت حضور خود، نياز به تعريف و اندازه‌گيري فاكتورهايي است. علاوه بر ميزان موفقيت استراتژي، بايد تأثيرگذاري زمان و پول صرف شده براي اين استراتژي را نيز اندازه گرفت. برخي از شاخص‌هايي كه بايد اندازه‌گيري شوند شامل موارد زير است:

 

نرخ تبديل

زمان صرف شده در صفحات وب‌سايت

(mention)، ذكر كردن نام برند

تعداد كل اشتراك‌گذاري

تعداد بازديد

6- سرمايه‌گذاري روي ابزار مديريت شبكه‌هاي اجتماعي

اغلب بازاريابان به ‌منظور افزايش سود خود، از ابزارهايي براي مديريت شبكه هاي اجتماعي استفاده مي‌كنند. استفاده از اين ابزارها باعث تسهيل استفاده از اين شبكه‌ها مي‌شود. يكي از مزاياي اين ابزارها، امكان زمان‌بندي انتشار پست‌ها است. براي عملكرد مناسب، ابزار مديريت خود را با تقويم محتوايي كه در مرحله قبل ايجاد كرده‌ايد، هماهنگ كنيد.

 

7- دنبال كردن، آناليز، بهينه‌سازي 

 

مي‌توان گفت كه اين مرحله، مهم‌ترين نقش در موفقيت كسب‌وكارها در رسانه‌هاي اجتماعي را دارد. با اين ‌وجود، بسياري از بازاريابان از آزمون ‌و خطا استفاده مي‌كنند كه ممكن است همواره نتيجه دقيقي را از اين كار به دست نياورند؛ اما دنبال كردن (track) نتايج، تجزيه‌وتحليل داده‌هاي به ‌دست ‌آمده و ايجاد تغييرات براي بهينه‌سازي نتايج بهترين راه‌حل ممكن است.

در نظر داشته باشيد، بازاريابي در رسانه‌هاي اجتماعي، كار ثابتي نيست و همواره در حال تغيير است و شما نيز بايد خود را با اين تغييرات همگام سازيد؛ بنابراين، يك استراتژي ايجاد كرده و با گذر زمان و به دست آوردن اطلاعات بيشتر در مورد كسب‌وكار و مخاطبين خود، به ‌صورت مداوم آن را بهينه سازيد تا بهترين نتيجه را به دست آوريد.

 

 

 

روش‌هاي اجراي بازاريابي در هر رسانه اجتماعي

براي اجراي SMM، ابتدا بايد پلتفرم مورد نظر خود را بر اساس اهداف كسب‌وكارتان، اهداف بازاريابي در رسانه هاي اجتماعي، ميزان بودجه و مشتريان هدف خود انتخاب كنيد. در نتيجه، پيش از انتخاب پلتفرم مناسب، بايد تحقيقاتي را انجام دهيد. به ‌عنوان ‌مثال، بايد بدانيد كه مخاطبان هدف شما اغلب در كدام ‌يك از پلتفرم‌ها فعاليت دارند. تعدادي از پلتفرم‌هاي مورد استفاده كسب‌وكارهاي ايراني و روش‌هاي استفاده از آن‌ها براي تبليغات را در زير توضيح مي‌دهيم:

 

يكي از پركاربردترين و محبوب‌ترين رسانه‌هاي مورداستفاده ايرانيان براي چت كردن و اشتراك انواع محتوا مانند متن، عكس، ويدئو، gif و … است. علاوه بر اين كاربردها، از اين پلتفرم مي‌توان براي بازاريابي، فروش محصول و كسب درآمد استفاده كرد. طبق آخرين اخبار منتشرشده، ميزان درآمد كانال‌هاي تلگرامي پرمخاطب تنها از طريق تبليغات ماهانه 30 ميليون تومان است. روزانه بيش از 10 ميليارد پيام در تلگرام ردوبدل مي‌شود. امكانات وسيعي كه تلگرام در اختيار كاربران قرار مي‌دهد، موجب محبوبيت اين اپليكيشن و افزايش روزبه‌روز كاربران ايراني آن مي‌شود. با توجه به آمار بالاي 30 ميليون كاربر ايراني در تلگرام، بهترين فرصت براي صاحبان كسب‌وكار و بازاريابان ايراني فراهم‌شده تا در سريع‌ترين و ساده‌ترين روش به مخاطب هدف خود دست يابند و به كسب درآمد بپردازند.

 

همه اين آمار و ارقام، نشان‌دهنده اهميت بالاي تلگرام براي ماركتينگ است. به دليل حضور اقشار و سنين مختلف كاربران در تلگرام، انجام تبليغات در اين پلتفرم‌براي هر نوع كسب‌وكاري سودآور خواهد بود. براي يك ماركتينگ موفق در تلگرام، بازاريابي محتوايي بسيار مهم است. روش‌هايي كه براي بازاريابي تلگرامي مورداستفاده قرار مي‌گيرد شامل موارد زير مي‌شود:

 

ايجاد كانال تلگرامي

كانال‌هاي تلگرامي محل بسيار مناسبي براي تبليغ محصولات و خدمات شما است. كانال‌ها از لحاظ تعداد عضو هيچ‌گونه محدوديتي ندارند. امكان قرار دادن چندين ادمين براي يك كانال وجود دارد كه باعث افزايش سرعت مي‌شود. همچنين، تلگرام توانايي شمارش تعداد بازديد هر پستي كه منتشر مي‌كنيد را فراهم مي‌كند و از اين طريق مي‌توانيد تعداد بازديد پست‌هاي خود را متوجه شويد كه در تجزيه‌وتحليل نتايج بسيار كمك مي‌كند.

 

تبليغات در كانال‌هاي پرمخاطب

ايجاد يك بنر با محتواي مناسب و پخش آن در گروه‌ها و كانال‌هاي پرمخاطب يكي از راه‌هاي جذب مخاطب است. شعار تبليغاتي و مطالب موجود بنر بايد كوتاه، جذاب و نشان‌دهنده كسب‌وكار شما باشد. اين بنر بايد در بردارنده دكمه CTA باشد. اين دكمه مي‌تواند لينك كانال تلگرام، آدرس وب‌سايت، آدرس اينستاگرام يا هر چيز ديگري باشد. معمولاً در صورتي ‌كه تعداد اعضاي يك كانال، بالاي 20 هزار نفر باشد، تبليغات در آن‌ها بازخورد خوبي خواهد داشت. البته همواره تمركز روي قشر مخاطب يك كانال مهم‌تر از تعداد اعضاي آن است. اگر محصول شما يك وسيله آشپزي است، تبليغ آن در يك كانال پرمخاطب اخبار بازي منطقي نيست، اما اگر كانالي با تعداد اعضاي كمتر در زمينهٔ معرفي دستور غذا فعاليت دارد، تبليغ در آن مي‌تواند بيشتر به اهداف SMM شما كمك كند.

 

تبليغات در كانال‌هاي معرفي

برخي كانال‌هاي تلگرام مخصوص معرفي هستند و اغلب مردم براي پيدا كردن كانال‌هاي مورد نظرشان عضو اين كانال‌هاي معرفي مي‌شوند. اين روش در ابتداي فعاليت كانال تلگرامي، راه‌حل خوبي براي معرفي خود به ديگران است. اين كانال‌ها براي نمايش پست تبليغات به مدت طولاني به ‌عنوان آخرين پست، پول زيادي دريافت مي‌كنند.

 

تبادل لينك

براي افزايش تعداد عضو كانال تلگرام خود مي‌توانيد با ادمين‌هاي كانال‌هاي ديگر قرارداد ببنديد كه بنر تبليغات يكديگر را براي مدت مشخصي در كانال خود قرار دهيد. بهتر است كانال‌هاي انتخابي براي اين كار، مرتبط با كسب‌وكار شما باشد. به ‌عنوان ‌مثال، گذاشتن بنر تبليغات آشپزي در كانال فروش قطعات خودرو عاقلانه نيست.

 

تبليغات در وب‌سايت

اگر وب‌سايت فعالي داريد كه تعداد بازديدكنندگان آن زياد است، در قسمت معرفي وب‌سايت، حتماً آدرس كانال تلگرام خود را قرار داده و با ارائه اطلاعات جديد كاربر، او را به عضويت در كانال تشويق كنيد. اگر در مرحله‌اي هستيد كه هدف SMM شما افزايش تعداد اعضاي كانال تلگرام است، اين روش بسيار مناسب خواهد بود.

 

ايميل ماركتينگ

در صورتي ‌كه از ايميل ماركتينگ در كسب‌وكارتان استفاده مي‌كنيد، حتماً آدرس تلگرام خود را به مشتركين فهرست خود معرفي كنيد. در مورد ارتباط ايميل ماركتينگ و SMM به اين جلسه از بلوك ايميل ماركتينگ كالج مراجعه كنيد.

 

تبليغات در صفحات اجتماعي ديگر

اگر كسب‌وكارتان داراي صفحات اجتماعي ديگري مانند اينستاگرام، توئيتر، فيس‌بوك و … است كه مخاطبان زيادي دارند، با قرار دادن آدرس تلگرامي خود، همان مخاطبان را به كانال خود دعوت كنيد و مطالب متفاوتي نسبت به بقيه صفحات اجتماعي را در كانال خود ارائه دهيد. با توجه به محبوبيت اينستاگرام در بين ايرانيان، حتماً آدرس كانال تلگرام خود در قسمت معرفي (Bio) قرار دهيد.

 

آدرس كانال در تمام پست‌ها

با توجه به اينكه مطالب و عكس‌هاي كانال شما ممكن است توسط افراد زيادي به اشتراك گذاشته شوند، بايد آدرس تلگرام خود را در تمامي پست‌ها قرار دهيد. از اين طريق افراد زيادي با كانال شما آشنا خواهند شد.

 

 

 

طبق نظرسنجي سالانه كالج، در سال 96 تلگرام پركاربردترين و كم‌بازده‌ترين ابزار جذب كاربرجديد براي اپليكيشن‌ها بوده است. نتايج اين نظرسنجي توسعه دهندگان ايراني در سال 96  را ببينيد.

 

 

اينستاگرام با داشتن بيش از 200 ميليون كاربر فعال به ‌طور روزانه و بيش از 700 ميليون كاربر فعال به‌صورت ماهانه، يكي از محبوب‌ترين شبكه‌هاي اجتماعي محسوب مي‌شود. هيچ‌كس دوست ندارد كه در شبكه‌هاي اجتماعي با تبليغات مواجه شود. اين تبليغات بايد به شيوه‌اي غيرمستقيم به دست مخاطبين برسد. در صورت استفاده مناسب از امكانات موجود، اينستاگرام مي‌تواند بستر مناسبي را براي نمايش محصولات و تبليغات به مخاطبين هدف را با شرايط مذكور فراهم كند. ساخت تبليغات باكيفيت و استفاده از تكنيك‌هاي فروش، به ‌راحتي شما را قادر مي‌سازد محصولات خود را از طريق اينستاگرام به فروش برسانيد. روش‌هاي تبليغات در اينستاگرام شامل موارد زير است:

 

1: امكانات رايگان اينستاگرام

پروفايل اينستاگرام

پس از ايجاد حساب كاربري در اينستاگرام، در قسمت بيوگرافي پروفايل، آدرس وب‌سايت و آدرس ايميل كاري و موقعيت جغرافيايي خود را قرار دهيد تا مخاطبان به‌راحتي بتوانند به وب‌سايت شما نيز دسترسي داشته باشند. از تصاوير و نوشته‌هاي مناسب براي پروفايل خود استفاده كنيد به‌گونه‌اي كه به ‌راحتي توسط كاربران قابل شناسايي باشد. توضيحات مناسبي را در قسمت پروفايل خود ارائه دهيد كه به‌صورت واضح نشان‌دهنده كسب‌وكار شما باشد. همچنين، اينستاگرام، امكان قرار دادن contact براي اكانت‌هاي تجاري را اضافه كرده است كه از آن طريق، مخاطبان به‌صورت مستقيم با شما در ارتباط خواهند بود. از ديگر قابليت‌هاي پروفايل تجاري مي‌توان به گزارش‌هاي آماري كه توسط خود اينستاگرام ارائه مي‌شود، اشاره كرد. در اين گزارش‌ها تعداد مشاهده شدن پست‌ها، تعداد لايك‌ها، ميزان فعاليت مخاطبان در ساعات مختلف روز و روزهاي مختلف هفته، دموگرافي مخاطبان و … قابل مشاهده هستند.

 

پست هاي اينستاگرامي

تصاوير و ويدئوهاي جذابي را در صفحه خود قرار دهيد و از اين طريق كاربران را جذب كنيد. همان ‌طور كه مي‌دانيد ارزش يك عكس به‌اندازه هزار كلمه است. قدرت تصاوير در خريدهاي اينترنتي بسيار زياد است، بنابراين از ايده‌هاي خلاقانه و تبليغات غيرمستقيم براي معرفي محصولات خود استفاده كنيد. به سايز و حجم تصاوير خود نيز توجه كنيد. از فيلترها و ويرايش‌هاي مناسب استفاده كنيد. با وجود اين كه تصاوير نقش مهمي در جلب نظر كاربران دارند، توضيحات تصاوير نيز بايد بتوانند كاربران را تشويق كنند. توجه داشته باشيد كه نوشته‌ها نبايد طولاني باشند. براي توضيحات طولاني از وبلاگ يا فيس‌بوك استفاده كنيد.

 

پاسخ‌گويي در كامنت هاي اينستاگرامي

زماني كه كاربران براي پست‌شما كامنت مي‌گذارند، توقع دارند كه پاسخ آن‌ها را در سريع‌ترين زمان ممكن بدهيد. پاسخ‌گويي مناسب باعث ايجاد اعتماد و رضايت مشتريان مي‌شود و روابط بهتري بين شما و مشتريان برقرار خواهد كرد.

 

استوري اينستاگرامي

از قابليت‌هاي مختلف اينستاگرام مانند استوري،لايو و فيلترها و … نيز استفاده كنيد. به ‌عنوان ‌مثال، يك روز از كسب‌وكار خود را در قالب عكس يا ويدئوهاي 15 ثانيه‌اي در Story قرار دهيد، يا طريقه استفاده از محصولات خود را به نمايش بگذاريد. اين كار باعث آشنايي بيشتر مخاطبان با كسب‌وكار شما مي‌شود. با توجه به اينكه اينستاگرام از الگوريتم‌هاي خاصي براي نمايش پست‌ها به مخاطبان استفاده مي‌كند و ممكن است بسياري از آن‌ها پست‌هاي شما را در اوايل صفحه خود تماشا نكنند، Story بستر قدرتمندتري براي ارتباط روزانه با مخاطبان است.

 

هشتگ هاي اينستاگرامي

براي افزايش تعداد فالوئرهاي خود در اينستاگرام ، از #هشتگ‌ها استفاده كنيد. بسياري از افراد براي پيدا كردن عكس مورد نظر خود، از هشتگ‌هاي اينستاگرام استفاده مي‌كنند؛ بنابراين بايد هشتگ‌هايي كه براي جست‌وجو بيشتر مورداستفاده قرار مي‌گيرند را در پست‌هاي خود قرار دهيد. در صورتي‌ كه حس مي‌كنيد هشتگ‌هايي كه در كپشن مي‌نويسيد باعث طولاني شدن كپشن مي‌شود، مي‌توانيد هشتگ‌ها را در كامنت‌ها بنويسيد.

 

مسابقات اينستاگرامي

بودجه‌اي را براي برگزاري مسابقه اينستاگرامي اختصاص دهيد. به‌عنوان ‌مثال، از مخاطبين خود بخواهيد زير يك پست به‌خصوص، 3 نفر از دوستانشان را تگ كنند و از بين افرادي كه اين كار را كرده‌اند، قرعه‌كشي كنيد. از اين طريق علاوه برجذب مخاطبين جديد، مشتريان قبلي خود را نيز به فعاليت وادار مي‌كنيد. همچنين، از پيشنهادهاي ويژه مانند تخفيف‌ها براي تشويق مشتريان به خريد، استفاده كنيد.

 

2: اسپانسرينگ اينستاگرام يا Sponsored Ads

 امكان قرار دادن لينك عكس محصولات به صفحه وب‌سايت، ويژگي جديدي است كه اينستاگرام در آپديت‌هاي جديدش منتشر كرده است و به تبليغ‌دهندگان امكان خريد اين امكان را مي‌دهد. تعداد محدودي از برندها از اين ويژگي بهره مي‌برند. اگر براي اجراي كمپين تبليغاتي در اينستاگرام به كمك نياز داريد، تپسل باتجربه اجراي كمپين‌هاي تبليغاتي براي برندهاي بزرگي مثل ايرانسل، مي‌تواند به شما در اين امر ياري دهد. كافي است با تپسل تماس بگيريد و نياز SMM خود را مطرح كنيد تا از مشاوره كارشناسان آن استفاده كنيد.

 

3: استفاده از اينفلوئنسرها

SMM

افرادي كه در اينستاگرام داراي دنبال‌كنندگان (فالوئرها) زيادي هستند، اينفلوئنسر ناميده مي‌شوند. نكته قابل‌توجه اين است كه تبليغات انجام‌شده توسط اين افراد بيشتر مورد توجه مردم قرار مي‌گيرد و مانند ساير روش‌هاي تبليغات آزاردهنده نيستند. اين پست‌ها اغلب به شيوه‌اي خلاقانه و گاهي با زباني طنزگونه انتشار مي‌يابند. روش انجام آن به اين صورت است كه با پرداخت پول به اين افراد، آن‌ها يك پست تبليغاتي از كسب‌وكار شما در اينستاگرام خود قرار مي‌دهند و آدرس اينستاگرام شما را در نوشته خود ذكر مي‌كنند (mention) يا در عكس تگ مي‌كنند. البته روش‌هاي استفاده از اين راهكار پرمخاطب امروز در بازار ايران، به اين توضيح كوتاه محدود نمي‌شود.

 6 راه استفاده ازاينفلوئنسر هاي در شبكه هاي اجتماعي

 

 

علت اصلي استفاده از توئيتر، توانايي آن براي انتشار گسترده و سريع پست‌ها است. هرچه كاربران بيشتري پست‌هاي شما را به اشتراك بگذارند و محتواي شما را Retweet كنند، دنبال‌كنندگان (فالوئرها) بيشتري به دست خواهيد آورد. يكي از راه‌هاي افزايش فالوئرها، پيشنهادهاي ويژه و ارائه تخفيف در ازاي Retweet كردن است. هشتگ‌ها نقش بسيار مهمي را در ديده شدن پست‌ها ايفا مي‌كنند، بنابراين سعي كنيد از هشتگ‌هاي مناسب و به ‌روز براي پست‌هاي خود استفاده كنيد.

 

تقريباً همه افراد و شركت‌ها بايد از اين پلتفرم براي آغاز كسب‌وكار، جذب و ارتباط با مشتري استفاده كنند. مرتبط بودن، شخصي‌سازي و كوتاه بودن، نكاتي است كه براي انتشار پست‌ها بايد در نظر بگيريد. فركانس انتشار مي‌تواند چندين پست در روز باشد. استفاده از Buffer در مديريت اين پلتفرم به شما كمك مي‌كند. (در ادامه اين جلسه به معرفي اين ابزار خواهيم پرداخت.) توئيتر هم مانند اينستاگرام، امكان ارائه آمار و ارقام مهم در مورد هر پست را به شما مي‌دهد، كافي است در قسمت تنظيمات اكانت خود، استفاده از آناليتيكس را فعال كنيد.

 

 

 

شبكه اجتماعي لينكدين

بازاريابي در لينكدين

 

در صورتي ‌كه كسب‌وكار شما درزمينهٔ B2B فعال است، اين پلتفرم براي شما بسيار مفيد خواهد بود. ساده‌ترين راه براي ارتباط با متخصصان هر صنعتي، لينكدين است. اين پلتفرم به شما اجازه هدفمند كردن تبليغات بر اساس عنوان شغلي، نوع صنعت و … را مي‌دهد. تبليغات در لينكدين در دو دسته اصلي قابل اجرا است. مي‌توانيد از تبليغات بنري استفاده كنيد و يا مانند اينستاگرام، تبليغات را به‌عنوان يك پست محتوايي در Feed كاربر به نمايش بگذاريد. اگرچه قيمت تبليغات در اين شبكه براي كسب‌وكارهاي ايراني كمي بالاست (شروع قيمت از 2 دلار است) ولي هدفمندي دقيق اين پلتفرم براي انتخاب مخاطب، براي هر كسب‌وكار B2B وسوسه‌انگيز است.

 

 پيشنهاد ميكنيم پست لينكدين ماركتينگ در كالج تپسل را مطالعه كنيد

به اين موضوع توجه داشته باشيد كه لينكدين جايي براي فروش محصولات به‌صورت مستقيم نيست، بلكه محل مناسبي براي معرفي و تبليغات محتوايي است. به‌عنوان‌مثال، اگر كار شما فروش محصولات آرايشي بهداشتي است، در لينكدين به ‌جاي قرار دادن عكس محصولات و شماره تماستان، بهتر است به معرفي و مقايسه كيفيت و قيمت محصولات بپردازيد. در لينكدين بايد خود را از سمت بازارياب خارج كرده و خود را در جايگاه يك متخصص يا كارشناس قرار دهيد.

 

كسب‌وكارها، كارمندان و جويندگان كار بايد از اين پلتفرم براي انتشار پست‌هايي مانند آگهي‌هاي شغلي، توصيفات شركت و جستجوي كار استفاده كنند. در مورد فركانس انتشار پست در LinkedIn به طور تقريبي 2 تا 4 مرتبه در هفته مطلوب است. لينكدين هم مانند اينستاگرام و توئيتر، آماري از هر پست به شما ارائه خواهد كرد. دقت ارائه آمار در اين پلتفرم نسبت به دو پلتفرم ديگر بيشتر است و اطلاعات دموگرافي آن در مورد مخاطباني كه با هر پست تعامل داشته‌اند، بينش دقيقي براي مديريت حضور و SMM به شما خواهد داد.

 

 

 

فيس‌بوك، بزرگترين پلتفرم اجتماعي دنيا

بازاريابي در فيسبوك

 

 

فيس‌بوك با داشتن حدود 1.59 ميليارد كاربر، بزرگ‌ترين پلتفرم اجتماعي است. اين رسانه، محيط بسيار مناسبي براي ارتباط با مشتريان بالقوه در سراسر جهان و در نتيجه، ارتقاي كسب‌وكار شما خواهد بود. همچنين، استفاده و مديريت اين پلتفرم بسيار ساده است. انواع تبليغاتي كه مورد نياز هر كسب‌وكاري است در فيس‌بوك انجام مي‌شود. اين پلتفرم براي همه اقشار و سنين مردم با هر عنواني قابل استفاده است و ازنظر محتوايي بسيار متنوع است. فركانس مناسب انتشار پست در فيس‌بوك، يك يا دو بار در روز است.

 

 

 

مزاياي بازاريابي در رسانه‌هاي اجتماعي

اگر در تلاش براي ارتقاي كسب‌وكارتان هستيد، رسانه‌هاي اجتماعي كمك بزرگي به شما خواهند كرد. استفاده از اين روش مزاياي بسياري دارد كه تعدادي از آن‌ها در ادامه آورده شده است:

 

1- مخاطبان زياد

يكي از مزاياي اصلي SMM، دسترسي به حجم مخاطبان زياد است. ماركتينگ به روش سنتي، مانند تبليغات تلويزيوني تنها مختص به تماشاچيان ثابت تلويزيون است، درصورتي‌كه SMM توانايي دستيابي به حجم نامحدود و گسترده‌اي از مخاطبان در سراسر جهان را دارد. مهم‌ترين دليل استفاده 92 درصد بازاريابان از روش ماركتينگ در رسانه هاي اجتماعي براي ارتقا برند و كسب‌وكارشان، حجم زياد مخاطبان اين روش است. فيس‌بوك به ‌تنهايي 1.59 ميليارد كاربر دارد. علاوه بر فيس‌بوك، توئيتر در هرماه 313 ميليون كاربر فعال دارد و اينستاگرام نيز داراي 200 ميليون كاربر روزانه است. ايجاد حساب كاربري در حداقل دو پلتفرم محبوب باعث ديده شدن كسب‌وكارتان توسط ميليون‌ها نفر خواهد شد.

 

در حال حاضر، 89 درصد از كاربران اينترنت كه 18 تا 29 ساله هستند، در شبكه‌هاي اجتماعي فعاليت مي‌كنند. درنتيجه در صورت هدف قرار دادن محصولات و خدمات خود براي اين محدوده سني، نتيجه بسيار خوبي از ماركتينگ خواهيد گرفت. همچنين، اين گستردگي فراتر از مخاطبان هدف شما مي‌رود، زيرا دوستان و آشنايان مخاطبان نيز مي‌توانند از طريق شبكه‌هاي اجتماعي به كسب‌و‌كار شما كمك كنند.

 

2- ارتباط بهتر با مشتريان

يكي از مشكلات كسب‌وكارها براي استفاده از روش‌هاي ماركتينگ سنتي، برقراري و حفظ روابط طولاني ‌مدت با مشتريان است. روش SMM مبتني بر تعامل اجتماعي است و در بلندمدت باعث ايجاد اعتماد بين مشتريان و كسب‌وكارها مي‌شود. هرچه تعامل شما با مشتريان بيشتر باشد، روابط بهتري بين شما برقرار خواهد شد و در نهايت سود بيشتري را براي شما به ارمغان مي‌آورد.

 

3- امكان اشتراك‌گذاري

شايد بتوان گفت كه منحصربه‌فردترين ويژگي شبكه‌هاي اجتماعي، قابليت كمك گرفتن از خود كاربران شبكه‌هاي اجتماعي است. برخلاف ساير روش‌هاي ديجيتال ماركتينگ مانند سئوي وب‌سايت و تبليغات پولي، محتواي شبكه‌هاي اجتماعي معمولاً به اشتراك گذاشته مي‌شود.

 

4- افزايش وفاداري مشتريان

هرچه در شبكه‌هاي اجتماعي تعاملات بهتري با مشتريان و مخاطبان هدف خود داشته باشيد، اعتبار آنلاين شما و وفاداري مشتريان به برندتان افزايش خواهد يافت. ارتباط فردي و تعامل با مخاطبان هدف به معني اهميت قائل شدن براي آن‌ها است كه منجر به ايجاد اعتماد و وفاداري بيشتر در آن‌ها مي‌شود. طبق مطالعه‌اي كه توسط THE SOCIAL HABIT انجام شده است، 53 درصد از آمريكايي‌هايي كه يك برند را در شبكه‌هاي اجتماعي دنبال مي‌كنند، تمايل بيشتري براي خريد از آن برند دارند و به آن وفادارتر هستند.

 

5-استفاده از ديدگاه مشتري

براي كسب اطلاعات ارزشمند در مورد مشتريان خود مي‌توانيد از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده كنيد كه به شما در تصميم‌گيري‌هاي هوشمندانه كمك مي‌كند. به ‌عنوان ‌مثال، اطلاع از نظرات، پيشنهادها و انتقادهاي مردم در شبكه‌هاي اجتماعي به شما در بهبود محصولات و خدماتتان كمك مي‌كند.

 

6- تبليغات همسان و كاربرپسند

اكثر تبليغات در شبكه‌هاي اجتماعي به دليل خلاقانه بودن و استفاده از جذابيت فضاي مجازي، مانند ساير روش‌هاي تبليغات آزاردهنده نيستند و در صورت استفاده مناسب از پلتفرم‌هاي اجتماعي، كاربران به تبليغات جذب و به مشتريان شما تبديل مي‌شوند. يكي از مهم‌ترين روش‌هاي نمايش تبليغ در شبكه‌هاي اجتماعي، نمايش محتوا در Feed كاربر است كه عليرغم تبليغات آزاردهنده بنري در وب‌سايت‌ها، اين روش موجب آزار مخاطبين نمي‌شود.

 

 

 

معايب بازاريابي در رسانه‌هاي اجتماعي

شايد بزرگ‌ترين عيب روش بازاريابي رسانه هاي اجتماعي هزينه‌هاي بالاي اجراي آن باشد اما به ‌جز اين مشكل، مانند هر روش ديگري، استفاده از روش SMM نيز داراي معايب و خطراتي است كه كسب‌وكار شما را به ‌شدت تحت تأثير قرار مي‌دهد.:

 

1- زمان‌بر بودن

بر اساس گزارش‌ها، 64 درصد از بازاريابان ديجيتالي حداقل شش ساعت در روز را صرف ماركتينگ در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌كنند. زمان زياد مورد نياز براي موفقيت در اين روش، براي بسياري از كسب‌وكارهاي نوپا و براي مديران ارشد در برندهاي بزرگ، مشكل‌آفرين است. در صورت داشتن يك تيم كوچك و عدم اختصاص يك نيروي تمام ‌وقت به ديجيتال ماركتينگ، براي پياده‌سازي اين روش با مشكل مواجه خواهيد شد. همچنين اگر منابع مالي محدودي داشته باشيد و نتوانيد از يك استراتژي بلندمدت براي بازاريابي رسانه هاي اجتماعي حمايت كنيد، شانس موفقيت اندكي در آن خواهيد داشت. علاوه بر اين، در صورت اشتباه در SMM، تمامي تلاش‌هاي انجام شده در اين راه منجر به نتيجه مطلوب نمي‌شود و تمام زمان صرف شده هدر خواهد رفت.

 

2- اثرات منفي

يكي از مشكلات رسانه‌هاي اجتماعي اين است كه قشرهاي مختلف جامعه، حتي افراد منفي و مخرب را نيز به خود جذب مي‌كنند. به ‌عنوان ‌مثال، گاهي نظرات منفي در مورد محصولات و خدمات شما، حقيقت ندارند و تنها براي خراب كردن برندتان مطرح مي‌شوند ولي بازخوردهاي منفي در ساير مخاطبانتان ايجاد مي‌كنند.

 

3- دشوار بودن اندازه‌گيري دقيق ROI

مطالعات اخير نشان داده است كه 89 درصد از بازاريابان در تلاش براي فهميدن ميزان واقعي ROI حاصل از ماركتينگ رسانه‌هاي اجتماعي هستند. تنها 37 درصد از آن‌ها موفق به اندازه‌گيري ROI شده‌اند، 35 درصد از آن‌ها نيز از صحت عدد به ‌دست‌آمده مطمئن نيستند و 28 درصد از آن‌ها چگونگي اندازه‌گيري ROI حاصل از ماركتينگ از طريق شبكه‌هاي اجتماعي را نمي‌دانند.

 

شاخص كليدي عملكرد KPI 

شاخص هاي اندازه گيري بازاريابي شبكه هاي اجتماعي

 

 

شاخص‌هاي كليدي بسياري هستند كه بازاريابان در حوزه رسانه‌هاي اجتماعي بايد به آن‌ها توجه كنند و با اندازه‌گيري و آناليز نتايج، عملكرد خود را در اين شبكه‌ها بهبود ببخشند. KPIهايي كه در ادامه توضيح داده شده است، براي ماركتينگ در شبكه‌هاي اجتماعي مهم هستند و بايد بر آن‌ها نظارت كرد. براي بررسي چگونگي حضور كسب‌وكار خود در شبكه‌هاي اجتماعي، معيارهاي زير را بررسي كنيد:

 

تعداد فالوئرهاي اينستاگرام

اندازه‌گيري تعداد فالوئرها در اينستاگرام و توئيتر و طرفداران در فيس‌بوك و اعضاي كانال تلگرام، به‌راحتي انجام مي‌شود. هر چه تعداد اين افراد بيشتر باشد، بيشتر در معرض ديد قرار خواهيد گرفت و امكان موفقيت كسب‌وكار شما نيز بيشتر خواهد شد.

 

درگيري مخاطب unique يا Reach

از طريق محاسبات پيچيده بر اساس تعداد فالوئر، اشتراك‌گذاري و … تعداد حداكثر افرادي كه مي‌توانند با پست‌هاي شما مواجه شوند را مي‌توان اندازه‌گيري كرد كه نشان‌دهنده ميزان Reach است. در اينستاگرام اين عدد بيانگر تعداد كاربراني يكتايي است كه با پست شما مواجه شده‌اند.

 

تعداد دفعات نمايش يا Impression

بيانگر تعداد دفعات نمايش يك پست است. اگر يك كاربر تكراري چند بار با يك پست مواجه شود اين عدد افزايش مي‌يابد و شمارش‌هاي تكراري براي كاربران را هم لحاظ مي‌كند.

 

تعداد بازديد ويدئو

با استفاده از ويژگي‌هاي جديد پلتفرم‌هاي اينستاگرام، تلگرام، يوتيوب و … اندازه‌گيري اين عدد بسيار ساده است و هركسي مي‌تواند اين عدد را به دست آورد. هرچه بازديد ويدئو بيشتر باشد، نشان‌دهنده توجه بيشتر مخاطب به پست شما است.

 

تعداد اشتراك‌گذاري در فضاي مجازي

اشتراك محتواي صفحه شما توسط مخاطبان كه باعث افزايش آگاهي از برند و افزايش تعاملات مشتريان مي‌شود. اين تعداد براي اينستاگرام، تلگرام و فيس‌بوك بسيار مهم است. اين در توئيتر با عبارت Retweet اعلام مي‌شود.

 

تعداد كليك بر روي تبليغ

هرچه اين تعداد بيشتر باشد، نشان‌دهنده كيفيت بالاتر عنوان و تصوير و محتواي تبليغاتي براي يك لينك در شبكه‌هاي اجتماعي است.

 

تعداد لايك و كامنت

تعداد لايك و كامنت‌هاي كاربران يكي از بهترين راه‌ها براي پي بردن به علايق مخاطبان است.

 

تعداد تگ يا Mention ها

به فرايند تگ كردن نام اكانت شخص ديگري در شبكه‌هاي اجتماعي، Mention كردن مي‌گويند. با به دست آوردن اين عدد، به ميزان فراگير بودن كسب‌وكارتان پي مي‌بريد. اين معيار در فيس‌بوك و اينستاگرام مهم است.

 

ترافيك وب سايت

ميزان ترافيك هدايت‌شده از شبكه‌هاي اجتماعي به وب‌سايت كه نشان‌دهنده ميزان تأثيرگذاري شبكه‌هاي اجتماعي شما است.

 

تعداد بازديد از پروفايل

اندازه‌گيري تعداد بازديدكنندگان از پروفايل نشان‌دهنده ميزان توجه كاربران به شما است. البته همه پلتفرم‌ها چنين امكاني را ندارند.

 

نرخ تبديل (Conversion Rate) چيست؟

درصد افرادي كه پس از كليك بر روي CTA و هدايت به وب‌سايت، عمل موردنظر شما مانند خريد آنلاين، ثبت‌نام در خبرنامه، دانلود كتاب يا هر عمل ديگري را انجام مي‌دهند و در واقع به مشتري تبديل مي‌شوند با نرخ تبديل بيان مي‌شود. اين نرخ براي همه پلتفرم‌ها مهم است و شاخص موفقيت نهايي براي بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي خواهد بود.

 

مفهوم  غير مجاز مي باشدt Per Lead

مقدار پول هزينه شده براي هدايت هر فرد از شبكه‌هاي اجتماعي را CPL مي‌نامند

 

Sale Revenue

ميزان كل فروش يك كسب‌وكار با استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي است كه اين عدد را نمي‌توان به‌راحتي به دست آورد.

 

Customer Lifetime value

پيش‌بيني ميزان ارزشي است كه يك كسب‌وكار از تمام روابط اجتماعي خود با هر مشتريان به دست مي‌آورد.

 

 

 

ابزار مديريت سوشال مديا 

مديريت بازاريابي شبكه هاي اجتماعي

 

 

همان ‌طور كه گفتيم، اين ابزارها به بازاريابان شبكه‌هاي اجتماعي كمك مي‌كند تا از طريق راه‌هاي خلاقانه‌اي با مخاطبان در ارتباط باشند و همچنين نتايج تلاش‌هايشان را بررسي كنند. در ادامه به معرفي تعدادي از اين ابزارها مي‌پردازيم:

 

Iconosquare: با استفاده از اين ابزار به‌راحتي مي‌توانيد اينستاگرام خود را مديريت كرده و داده‌ها را آناليز كنيد و با استفاده از نتايج به‌دست‌آمده، اينستاگرام خود را بهينه‌سازي كنيد. يكي از مهم‌ترين مزاياي اين ابزار، ارائه اطلاعات جالب در مورد آمار فعاليت رقباي شما در اينستاگرام است. استفاده از اين ابزار براي 14 روز رايگان است.

 

Buffer: اين ابزار در سال 2015 شروع به كار كرد و در زمان كمي توانست به يكي از ابزارهاي رايگان مناسب براي مديريت شبكه‌هاي اجتماعي تبديل شود. استفاده از اين ابزار بسيار ساده و اصطلاحاً user- friendly است به‌گونه‌اي كه هر كسي بدون داشتن مهارت خاص، مي‌تواند از آن استفاده كند. با استفاده از اين ابزار مي‌توانيد محتواي موردنظر را توسط يك داشبورد مركزي در چندين شبكه اجتماعي به اشتراك بگذاريد. اين ابزار براي مديريت توئيتر و LinkedIn پيشنهاد مي‌شود. شروع استفاده از اين ابزار رايگان است و براي اطلاع بيشتر در مورد تعرفه‌ها، مي‌توانيد به وب‌سايت آن مراجعه كنيد.

 

Hootsuite: اين ابزار معروف‌ترين و ساده‌ترين ابزار در زمينه مديريت شبكه‌هاي اجتماعي است كه با كمترين هزينه از طريق آن مي‌توانيد محتواي يكسان را در چندين شبكه اجتماعي به ‌طور هم ‌زمان پست كنيد. اين ابزار به دليل سيستم آناليز و گزارش دهي قوي مورد توجه بازاريابان واقع شده است.

 

در جلسه بعدي اين بلوك يادگيري همراه ما باشيد تا با يك روش ديگر در ديجيتال ماركتينگ آشنا شويد و در اين مسير حرفه‌اي‌تر شويد. براي مطالعه جلسه آينده اين بلوك، كه در مورد تبليغات درون اپليكيشني هست را مطالعه كنيد.

 

منبع : كالج تپسل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.