ديجيتال ماركتينگ (بازاريابي ديجيتال و آنلاين يا اينترنتي) چيست

۱۴ بازديد

ديجيتال ماركتينگ (بازاريابي ديجيتال و آنلاين يا اينترنتي) چيست و چرا اهميت دارد؟ با نفوذي كه اكنون اينترنت دارد، شايد باور كردن اين كه تعداد كاربران اينترنت هر روز بيشتر مي‌شود، دشوار باشد. بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه در سه سال گذشته استفاده مرتب از اينترنت در ميان بزرگسالان پنج درصد رشد داشته است و اين موضوع رفتار خريد مشتريان را نيز با خود تغيير داده است. اين بدان معني است كه بازاريابي سنتي ديگر به اندازه‌ي گذشته كارآمد نخواهد بودماركتينگ همواره به اين مسئله مي‌پردازد كه چگونه در زمان و مكان مناسب با مخاطبان خود ارتباط برقرار كنيم. در دنياي امروز اين موضوع به اين معني است كه شما بايد در جايي كه مخاطبان زمان زيادي در آن صرف مي‌كنند (يعني اينترنت) به سراغ آن‌ها برويد. ديجيتال ماركتينگ به هر شكلي از بازاريابي اشاره دارد كه در فضاي اينترنت انجام مي‌شود.

 

بازاريابي ديجيتال

ديجيتال ماركتينگ يا بازاريابي ديجيتال چيست؟

اكنون مي‌خواهيم به اين سوال پاسخ دهيم كه امروز بازاريابي ديجيتال به چه شكلي تعريف مي‌شود؟ خدمات ديجيتال ماركتينگ شامل چه فعاليت هايي مي شود.  ديجيتال (ديجيتال ماركتينگ) شامل تمامي فعاليت‌هاي بازاريابي‌اي مي‌شود كه از دستگاه‌هاي الكترونيك و يا بستر اينترنت استفاده مي‌كنند. در اين سبك از بازاريابي، كسب‌وكارها از كانال‌هاي ديجيتال نظير موتورهاي جستجو، شبكه‌هاي اجتماعي، ايميل، وب‌سايت‌ها و اپليكيشن‌هاي ديگر براي برقراري ارتباط با مشتريان فعلي و آتي خود استفاده مي‌كنند.

 

بازاريابي درونگرا (اينباند ماركتينگ) نيز موضوعي است كه اين روزها توجه زيادي را به خود جلب كرده و به عنوان روشي كارآمد براي جذب، جلب تعامل و سرگرم كردن مشتريان در فضاي آنلاين شناخته مي‌شود. ولي با وجود جذابيت‌هاي ديجيتال ماركتينگ، سؤالات زيادي در مورد نحوه‌ي كاركرد روش‌هاي مربوط به آن وجود دارد. مديران بسياري درگير جزئيات انتقال بودجه‌ي بازاريابي خود از فضاي آفلاين به فضاي آنلاين هستند. وجود چنين دغدغه‌هايي سبب شد كه اين متن را براي پاسخ به سؤالات فعالان حوزه‌ي بازاريابي آماده كنيم. در ادامه به پاسخ سوالاتي مي‌پردازيم كه ذهن افراد زيادي را به خود درگير كرده‌اند.

 

بازارياباني كه در حوزه‌ي بازاريابي درونگرا فعاليت مي‌كنند ممكن است بگويند اين شكل بازاريابي و بازاريابي ديجيتال با تقريب خوبي يكسان هستند، بااين‌حال تفاوت‌هاي كوچكي ميان اين دو اصطلاح وجود دارد. در ادامه به بعضي از اين تفاوت‌هاي كوچك مي‌‎پردازيم.

نقش بازاريابي ديجيتال (ديجيتال ماركتينگ) براي شركت‌ها به چه صورت است؟

به طور كلي بازاريابي سنتي به صورت تبليغات چاپي، ارتباطات تلفني يا بازاريابي در فضاهاي فيزيكي تعريف مي‌شود. در نقطه‌ي مقابل بازاريابي ديجيتال به صورت اينترنتي و الكترونيك رخ مي‌دهد. اين پديده گزينه‌هاي زيادي را در اختيار شركت‌ها قرار مي‌دهد و به آن‌ها اجازه مي‌دهد از بسترهايي نظير ايميل، ويدئو، شبكه‌هاي اجتماعي يا فرصت‌هاي بازاريابي مبتني بر وب‌سايت‌ها و اپليكيشن‌هاي موبايلي استفاده كنند.

در جهان امروز، بازاريابي ديجيتال براي رقابت كسب‌وكارها و افزايش آگاهي از برند حياتي محسوب مي‌شود. اكنون به نظر مي‌رسد تمامي برندها از وب‌سايت استفاده مي‌كنند و اگر چنين كاري نكنند، حضور جدي در شبكه‌هاي اجتماعي دارند و يا با كمك استراتژي‌هاي تبليغات آنلاين در چنين فضاهايي حاضر مي‌شوند.

محتوا و ديجيتال ماركتينگ به شكلي گسترش يافته‌اند كه مشتريان براي ايجاد شناخت از برندها حتماً به سراغ فضاي ديجيتال مي‌روند. به عبارت ديگر، براي اين كه يك كسب‌وكار بتواند رقابتي باقي بماند، بايد بتواند دست كم بعضي از جنبه‌هاي بازاريابي ديجيتال را در خود ايجاد و از آن‌ها استفاده كند.

https://www.crunchbase.com/organization/ranginstore

به دليل تنوع روش‌ها و استراتژي‌هاي بازاريابي ديجيتال، ديجيتال ماركتينگ فضايي است كه اجازه خلاقيت زيادي به افراد مي‌دهد، همچنين به افراد اين امكان را مي‌دهد كه با يك بودجه‌ي مشخص، از روش‌هاي بازاريابي مختلفي براي كار خود استفاده كنند.

در ديجيتال ماركتينگ يا بازاريابي اينترنتي، مديران قادرند از ابزارهايي نظير داشبوردهاي تحليل براي نظارت بر موفقيت و نرخ بازگشت سرمايه‌ي كمپين تبليغاتي خود استفاده كنند، اين موضوع يكي از تفاوت‌هاي عمده‌اي است كه ديجيتال ماركتينگ با روش‌هاي سنتي تبليغات نظير بيلبورد يا تبليغات چاپي دارد. در ادامه با جزئيات بيشتري به صحبت در مورد روش‌هاي بازاريابي ديجيتال مي‌پردازيم.

انواع خدمات بازاريابي ديجيتال

مشاوره ديجيتال ماركتينگ

بهينه‌سازي براي موتورهاي جستجو يا سئو

بازاريابي محتوا

بازاريابي شبكه‌هاي اجتماعي

تبليغات ديجيتال

بازاريابي افيليت يا همكاري در فروش (Affiliate Marketing)

تبليغات همسان (Native)

اتوماسيون بازاريابي

بازاريابي ايميلي

مديريت روابط عمومي آنلاين

 

بازاريابي درونگرا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.