نرفند ها و نكات بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي

۱۰ بازديد

در اين مقاله از وبلاگ مديااد به بررسي يكي ديگر از روش هاي بازاريابي آنلاين يا ديجيتال ماركتينگ به نام بازاريابي شبكه هاي اجتماعي مي پردازيم و علاوه بر تعريف بازاريابي شبكه هاي اجتماعي، تكنيك هاي اين نوع بازاريابي، مزيت ها و معايب بازاريابي شبكه هاي اجتماعي را مورد بررسي قرار مي دهيم.

 

مفهوم بازاريابي شبكه هاي اجتماعي (SMM) چيست ؟

 

با توجه به گسترش فضاي شبكه هاي اجتماعي و استفاده روزافزون از پلتفرم هاي مختلف شبكه هاي اجتماعي، مانند لينكدين، فيسبوك، اينستاگرام، توييتر و …، شايد بارها اصطلاح بازاريابي شبكه هاي اجتماعي به گوشتان خورده باشد كه ما در اين مقاله اين عبارت را كامل تر برايتان توضيح مي دهيم. بازاريابي شبكه هاي اجتماعي به عنوان مثال بازاريابي در لينكدين  يك مدل از بازاريابي اينترنتي است كه در آن از شبكه هاي اجتماعي به عنوان ابزاري براي بازاريابي در فضاي وب استفاده مي شود، هدف از بازاريابي شبكه هاي اجتماعي توليد محتوايي است كه كاربر آن را در رسانه هاي اجتماعي به منظور كمك براي شناساندن برند كسب و كار شما، منتشر مي كند.از بزرگترين مزيت هاي اين نوع بازاريابي مي توان به اين اشاره كرد كه در اين نوع بازاريابي، كسب و كارها در زمان بسيار كوتاهي مي توانند به مشتريان جديدي دست پيدا كنند.

 

يكي از اصلي ترين قسمت هاي بازاريابي شبكه هاي اجتماعي، بهينه سازي شبكه هاي اجتماعي(SMO) است. مانند بهينه سازي موتورهاي جستجو(SEO)، بهينه سازي شبكه هاي اجتماعي يك استراتژي براي هدايت كردن كاربران جديد به سمت وب سايت ها است.كه اين كار به دو  روش انجام مي شود يا از طريق اضافه كردن لينك هاي شبكه هاي اجتماعي به محتوا مانند RSS و يا از طريق افزايش فعاليت در شبكه هاي اجتماعي مانند توليد پست هاي توييتري، آپديت كردن محتواي مقالات و …

 

با توجه به تعريف بازاريابي شبكه هاي اجتماعي، بهتر است به بررسي تكنيك هاي موثر در اين نوع بازاريابي بپردازيم:

 

بازاريابي شبكه هاي اجتماعي

 

بهترين تكنيك ها براي بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي

 

براي داشتن كمپين موفقي در شبكه هاي اجتماعي علاوه بر داشتن يك استراتژي مناسب شبكه هاي اجتماعي، لازم است يك سري تكنيك هايي را در اين زمينه در نظر داشته باشيد كه در ادامه به معرفي ۶ تكنيك موثر در شبكه هاي اجتماعي پرداخته ايم:

 

۱-اهداف خود را بيان كنيد.

 

داشتن يك برنامه كامل و هدفمند از هدف موردنظرتان در استفاده از شبكه هاي اجتماعي بسيار لازم است. با اينكار تمام تلاش هاي شما براي يك بازاريابي موفق درست انجام مي شود و براساس سايت bloggingwizard اگر اهداف تان را بنويسيد، حدود ۳۰ درصد به موفقيت شما در كسب و كارتان اضافه خواهد شد.

 

۲-مخاطبين هدفتان را شناسايي كنيد

 

ارتباط داشتن با مشتريان يكي از اصلي ترين نيازهاي بازاريابي است كه براي اين منظور لازم است كه مشتريان خود را بشناسيد، با كمك روش هاي زير مي توانيد به مخاطبين هدفتان نزديك شويد و آنها را بشناسيد:

 

 موقعيت جغرافيايي مخاطبين را در نظر داشته باشيد.

در تالارهاي گفتگو با مخاطبين خود مكالمه داشته باشيد.

 

به كامنت هاي بلاگ ها پاسخ دهيد و در بلاگ هايي كه مخاطبين هدفتان به شما نزديك است كامنت بگذاريد.

 

تمام كامنت ها و سوالات را در شبكه هاي اجتماعي پاسخ دهيد.

 

از ابزارهاي آناليز شبكه هاي اجتماعي براي گرفتن بازخورد استفاده كنيد.

 

۳-از كارهايي كه رقيبانتان ميكند با خبر باشيد.

 

قبل از آنكه بخواهيد براي شبكه هاي اجتماعي توليد محتوا كنيد بهتر است بدانيد كه رقيبانتان مشغول چه كاري هستند. در نظر داشتن اينكه رقيبان شما كجا هستند اين ديد را به شما مي دهد كه بتوانيد استراتژي مناسب براي بازاريابي شبكه هاي اجتماعي تان داشته باشيد.ولي هدف در اينجا اين نيست كه ايده رقيبان تان را بدزديد و يا كپي كنيد بلكه از آنها در بهبود استراتژي تان كمك بگيريد.

 

۴-براي داشتن محتواي مناسب برنامه ريزي داشته باشيد.

 

بازاريابي شبكه هاي اجتماعي حول داشتن محتواي مناسب مي چرخد، به همين دليل شما بايد ايده ي عالي براي منتشر كردن مطالب بر اساس نياز كسب و كارتان را داشته باشيد. محتواي شما نبايد نه خيلي جنبه تبليغاتي داشته باشد و نه خيلي غير مرتبط با برند تان باشد چون در اين صورت تعداد كساني كه شما را آنفالو ميكنند بيشتر خواهد شد. با توجه به تكنيك هاي شبكه هاي اجتماعي  سال ۲۰۱۹، محتوايي ويديويي و محتوايي كه خود كاربران توليد مي كنند بسيار مورد توجه كاربران خواهد بود.

 

۵-در نظر داشتن زمان مناسب براي توليد پست ها

 

انتشار به موقع پست ها در شبكه هاي اجتماعي ميتواند حس اعتماد و احترام به كاربران دهد. پس بايد به اين آگاهي برسيد كه چه زماني براي انتشار پست در شبكه هاي اجتماعي  مناسب است كه بتوانيد با كاربران تعامل داشته باشيد.

 

۶-آناليز و تحليل كاربران

 

پس از ايجاد استراتژي مناسب بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي، براي موفق شدن كمپين هايتان در شبكه هاي اجتماعي بهتر است از ابزارهاي تحليلي براي آناليز استراتژي تان استفاده كنيد كه راحت تر بتوانيد بازاريابي تان را بهبود دهيد.

 

مزيت بازاريابي شبكه هاي اجتماعي

 

مزيت هاي استفاده از بازاريابي شبكه هاي اجتماعي

 

مزيت هاي شبكه هاي اجتماعي ميتواند به روش هاي مختلفي تعريف شود آن هم به اين دليل است كه اهميت آن از زواياي مختلفي مورد بررسي قرار ميگيرد. در ادامه چندين مزيتي كه شما از بازاريابي شبكه هاي اجتماعي براي برندتان انتظار داريد را برايتان آورده ايم:

 

داشتن مخاطبين هدفمند

دسترسي مستقيم به مخاطبين

 

افزايش آگاهي از برند

 

هزينه پايين اجرا

 

افزايش فروش وسرنخ

 

ايجاد ارتباط با افراد مختلف

 

معايب بازاريابي شبكه هاي اجتماعي در ايران

 

با توجه به نداشتن محدوديت در استفاده از انواع كانال هاي شبكه اجتماعي در تمام دنيا، اين نوع بازاريابي بسيار رايجتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است ولي در ايران به دليل داشتن محدوديت هايي در استفاده از بعضي كانال هاي شبكه هاي اجتماعي  مانند فيسبوك، توييتر، هنوز بازاريابي در شبكه هاي اجتماعي در ايران به درستي انجام نمي شود و شايد به همين دليل است كه كسب و كارها براي به دست آوردن درآمد از فضاي آنلاين به تبليغات آنلاين مانند تبليغات همسان، تبليغات بنري، تبليغات نمايشي و … روي مي آورند.

منبع : مديااد 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.