بازاريابي ايميلي چيست؟

دانستي هاي جذاب و كاربري

بازاريابي ايميلي چيست؟

۱۰ بازديد
نخستين ايميل توسط رِي تاملينسون ارسال شد. برخي اين اتفاق را مربوط به سال 1971 و برخي سال 1978 مي‌دانند. به هر حال ايميل، ارتباطات را وارد مرحله مدرن كرد. نخستين ايميل، حاوي پيغام خاصي نبود؛ شامل تعدادي عدد و حروف كه بيشتر شبيه يك رمز عبور بود. اما همين چند كاراكتر نافهموم تاريخ‌ساز شد.
اين ايميل از كامپيوتري به كامپيوتر ديگر ارسال شد. مسير ارسال آن، از طريق شبكه‌اي پيچيده بود كه با اينترنت امروزي تفاوت زيادي داشت. تاملينسون همچنين نماد @ را كه در همه آدرس‌هاي ايميل استفاده مي‌شود براي نخستين بار معرفي و استفاده كرد.
سال‌ها بعد، گَري تِرك كه مدير بازاريابي يك شركت تجهيزات ديجيتال بود، نخستين ايميل تبليغاتي را ارسال كرد. او يك ايميل را به ليستي از آدرس‌هاي ايميل ارسال كرد. اينچنين بود كه ايميل ماركتينگ به وجود آمد. در ليست تِرك فقط چند صد ايميل وجود داشت، اما همين مقدار كافي بود تا لقب «پدر هرز نامه» را به او بدهند.
امروزه ايميل ماركتينگ بسيار پر كاربرد است و يكي از ابزارهاي بازاريابي ديجيتال شده است. البته هنور بخش زيادي از اين ايميل‌ها شبيه هرزنامه به نظر مي‌رسند. اما در ثأثير گذار بودن يك ايميل با ساختار مناسب، هيچ شكي نيست.
ايميل ماركتينگ، به شما كمك تا با مخاطبانتان در تماس باشيد، با افزايش محبوبيت برند، فروشتان را بيشتر كنيد. با ايميل كارهاي زيادي مي‌توانيد انجام دهيد؛ از فروش محصولات گرفته تا انتشار اخبار.


به طور كلي، ايميل ماركتينگ (email marketing)به منظور معرفي و ترويج يك محصول يا سرويس استفاده مي‌شود. اما استفاده درست‌تر از آن، براي ايجاد يك رابطه خوب با مشتريان است. ايميل ماركتينگ بخشي از اينترنت ماركتينگ است.
ايميل‌هاي تبليغاتي كه همه ما دريافت مي‌كنيم و عموماً در بخش هرزنامه ذخيره مي‌شوند، بدترين نوع ايميل ماركتينگ هستند. در اين موارد معمولاً فرد يا شركتي، ليست ايميل مي‌خرد و يك ايميل را به همه اعضاي آن ليست ارسال مي‌كند. چنين ايميل‌هايي كه اغلب مضموني شامل خريدن يك محصول با قيمت مناسب است، هرگز عملكرد خوبي ندارد. عملكرد خوب را كه كنار بگذاريم، ايميل ماركتينگ را كاري بي‌ارزش و آزار دهنده جلوه مي‌دهند.
اما ايميل ماركتينگ، با تعريف و عملكرد درست، به حفظ كاربران و مشتريان كمك مي‌كند. آن‌ها را از فرصت‌هاي خوب -كه بسته به نوع كسب و كار متفاوت است- آگاه مي‌كند. ايميل ماركتينگ، به مشتري خدمات ارائه مي‌دهد، نه اينكه باعث آزار او شود! مشتري خودش بايد بخواهد كه ايميل‌هاي ارسالي را مشاهده كند.
شركت هاي بزرگ ارائه دهنده سرويس ايميل ماركتينگ شامل mailchimp و sendinblue , ptinmonster. و ...
ايميل ماركتينگ مي‌تواند شخصي‌سازي شود
مي‌توان خدمات خاصي را با ايميل ماركتينگ به مشتريان دائمي و كاربران ويژه ارائه داد. به عنوان مثال، فروش ويژه محصولات را در مرحله اول فقط به مشتريان دائمي خود اطلاع دهيد. در اين حالت مشتري به جاي اينكه از دريافت ايميل از سوي شما عصبي شود، هميشه منتظر دريافت ايميلي از شما خواهد بود. همچنين مي‌توانيد در روز تولد مشتريان، خدماتي خاص يا تخفيف ويژه‌اي براي او در نظر بگيريد. به عنوان مثال، اين شرايط را در بگيريد كه رستوران مورد علاقه‌تان در روز تولدتان 50% تخفيف براي شما در نظر بگيرد. چنين اقداماتي رابطه خوبي با مشتري ايجاد خواهند كرد. اين بهترين اتفاق براي هر كسب و كاري است! فروش بيشتر و رضايت مشتري.
در بهترين حالت ايميل ماركتينگ، ليست ايميل‌ها توسط خود مشتريان كامل مي‌شود. وقتي مشتري خودش درخواست دريافت ايميل مي‌دهد، به ايميل‌هاي ارسالي بي‌توجه نخواهد بود. يك ليست كوتاه از ايميل چنين مشترياني، ارزشي به مراتب بيشتر از يك ليست آماده خريداري شده خواهد داشت. اين نكته را فراموش نكنيد كه ايميل‌هاي ارسالي را طوري طراحي كنيد كه در تلفن همراه هم به درستي نمايش داده شوند. چرا كه درصد بالاي از ايميل‌ها در تلفن‌هاي همراه باز مي‌شوند.

ايميل ماركتينگ خوب يا بد

مهم‌ترين مزاياي ايميل ماركتينگ، هزينه و سادگي است. به نسبت روش‌هاي ديگر بازاريابي، ايميل ماركتينگ بسيار كم هزينه است. همچنين به سادگي مي‌توان اين سبك از بازاريابي را راه‌اندازي و شخصي‌سازي كرد. از مشاغل كوچك گرفته تا شركت‌هاي بزرگ، ايميل ماركتينگ براي همه قابل استفاده و مفيد است.
ايميل ماركتينگ هنوز نتيجه مي‌دهد؟
وقتي مي‌خواهيد در مورد برند خود، مطابي را منتشر كنيد يا اجناس خود را بفروشيد، ايميل ماركتينگ يكي از ارزان‌ترين راه‌هاست كه اتفاقاً تأثير گذار نيز هست.
در واقع، در سال 2015 تحقيقاتي كه توسط DMA انجام شد ثابت كرد كه هر 1 دلاري كه براي ايميل ماركتينگ هزينه مي‌شود، ميانگين 38 دلار بازده سرمايه‌گذاري خواهد داشت. وقتي يك خريدار قصد خريد چيزي را دارد، در صندوق ايميل‌هايش به دنبال فروشگاه‌هاي مورد علاقه‌اش مي‌گردد. اما مشخص بودن در ميان انبوهي از ايميل‌ها نيز كار هميشه ساده‌اي نيست.
با توجه به رشد روزافزون بازاريابي در شبكه‌هاي اجتماعي، ايميل ماركتينگ همچنان گزينه مناسبي است. گزارشي كه ارائه مي‌شود، نتيجه تحقيقاتي است كه توسط HostPapa انجام شده است:
– در بين كاربران اينترنت، 94% از ايميل و تنها 61% از شبكه‌هاي اجتماعي استفاده مي‌كنند.
– 75% از كاربران بالغ اينترنت اعلام كرده‌اند كه ايميل ماركتينگ را به روش‌هاي ديگر بازاريابي ترجيح مي‌دهند.
– قابل ثبت نام بودن، ايميل ماركتينگ را با رضايت كاربر همراه مي‌كند.
– ايميل ماركتينگ اجازه هدف قرار دادن مشتريان بر اساس جمعيت شناسي را با معيارهايي مثل سن، درآمد و … مي‌دهد.
– در ايميل ماركتينگ، براي قالب بندي كردن شخصي سازي زياد خواهيد داشت. در شبكه‌هاي اجتماعي شخصي سازي به اندازه ايميل وجود ندارد.
– امكان ارائه گزارش و تجزيه و تحليل‌هاي متنوعي را به شما مي‌دهد. مثل نرخ كليك، نرخ باز كردن و…
ايميل ماركتينگ اينباكس
چطور يك ليست ايميل داشته باشيم؟
بيشترين بازده سرمايه‌گذاري وقتي ايجاد مي‌شود كه ليست مناسبي از مخاطبين داشته باشيد. اين ليست بايد شامل كساني باشد كه مي‌خواهند ايميل‌هاي شما را ببينند يا حتي خودشان انتخاب كردند كه از شما ايميل دريافت كنند. ايجاد يك ليست مناسب از ايميل‌ها براي شروع كار بهترين كمك است.
راه‌هاي زيادي براي پيدا كردن ايميل‌هاي مورد نظر وجود دارد. چند نمونه مناسب از اين راه‌ها را مرور مي‌كنيم.
روي سايت يك فرم ثبت نام قرار دهيد. كاربراني هستند كه وارد سايت شما مي‌شوند و از آنچه مي‌بينند خوششان مي‌آيد. چنين كاربراني احتمالاً دوست دارند كه از اخبار مربوط به برند شما آگاه شوند. يك فرم براي آگاهي كاربران از بخش اخبار طراحي كنيد. خوب است كه اين فرم در اولين مراجعه كاربر، به صورت پاپ‌آپ نمايش داده شود.
از يك برگه ثبت نام مناسب استفاده كنيد. مي‌توانيد از ايميل ماركتينگ براي اطلاع رساني از هر چه در فروشگاهتان موجود شده يا رويدادي كه قصد برگذاري‌اش را داريد استفاده كنيد. وقتي كه افراد علاقمند به كار شما اطرافتان باشند، جايي برايشان در نظر بگيريد كه با عضويت در آن بخش بتوانند اطلاعات بيشتري دريافت كنند.


شبكه‌هاي اجتماعي

فرم ثبت نام را در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كنيد. اگر ليست آدرس ايميل زيادي نداريد اما در شبكه‌هاي اجتماعي مخاطبان زيادي داريد، اين كار به شما كمك بزرگي خواهد كرد.
در صورتي كه تعدادي مخاطلب براي ايميل‌هايتان داريد و قصد افزايش مخاطبانتان را داريد، مي‌توانيد از اين راه‌ها استفاده كنيد:
– محتواي جديدي را اضافه كنيد يا تخفيف در نظر بگيريد. همچنين تعيين مسابقه‌اي همراه با جايزه نتيجه خوبي خواهد داشت. در نظر گرفتن جايزه براي برخي از مشتركين يا دادن كد تخفيف به اولين مشتركين نيز راه مناسبي است.
– ايميل‌هايتان را طوري طراحي كنيد كه خود كاربران هم منتشرشان كنند. وقتي ايميل‌هايي با ظاهر زيبا و محتواي مناسب طراحي كنيد، كاربران هم آن‌ها را منتشر مي‌كنند.
ليست ايميل
آيا مي‌توان ليست ايميل خريد؟
بله، شما مي‌توانيد يك ليست ايميل خريداري كنيد. اما به هيچ عنوان اين كار را پيشنهاد نمي‌كنيم. حتي بسياري از برنامه‌هاي واسطه مربوط به ايميل ماركتينگ، اجازه استفاده از ليست ايميل خريداري شده را نمي‌دهند.
ليست‌هاي خريداري شده، به هيچ عنوان تأثير مثبتي ايجاد نمي‌كنند. اگر ايميل‌ها را به چنين ليستي ارسال كنيد، بيشتر افراد ليست، ايميل شما را به عنوان هرزنامه خواهند دريافت خواهند كرد. برخي از فيلترهاي مشخص كردن هرزنامه، در صورتي كه شخصي آن ايميل را به عنوان هرزنامه علامت گذاري كند، براي افراد ديگر نيز آن را به عنوان هرزنامه دسته بندي مي‌كنند.
به طور كلي با رعايت اين سه قانون، احتمال قرار گرفتن در ليست هرزنامه را به كمترين مقدار ممكن مي‌رسانيد:
-از ليست‌هاي آماده ايميل استفاده نكنيد. اين ليست‌ها براي فروش يا كرايه ارائه مي‌شوند. چنين ليست‌هايي را به هيچ عنوان پيشنهاد نمي‌كنيم.
-از كاربران براي ارسال ايميل اجازه بگيريد. هر شخصي كه ايميل‌هاي شما را دريافت مي‌كند بايد از قبل مجوز انجام اين كار را به شما بدهد.
-بايد حتماً گزينه لغو اشتراك را در ايميل‌هاي ارسالي قرار دهيد. با انجام اين كار، اگر هم كاربري از دريافت ايميل‌هاي شما منصرف شود، به جاي علامت زدن به عنوان هرزنامه، از گزينه لغو اشتراك استفاده مي‌كند.

ايميل ماركتينگ يا شبكه‌هاي اجتماعي

مزيت اصلي ايميل به نسبت شبكه‌هاي اجتماعي، ديده شدن ايميل است. اينكه شما در شبكه‌هاي اجتماعي يك مطلب ارسال كنيد، لزوماً به معناي ديده شدن آن توسط كاربران نيست. اين احتمال وجود دارد كه مطلب ارسالي شما حتي در صفحه اول شبكه‌هاي اجتماعي كاربرانتان نمايش داده نشود. اما يك ايميل، تا وقتي كه خوانده نشود، يا پاك نشود، در اينباكس كاربر باقي خواهد ماند. يعني كاربر الزاماً ايميل ارسالي را خواهد ديد.
به صورت ايده‌آل، ايميل ماركتينگ و شبكه‌هاي اجتماعي يكديگر را كامل مي‌كنند. اضافه كردن گزينه «انتشار روي شبكه‌هاي اجتماعي» در ايميل‌هاي ارسالي، كار مناسبي براي افزايش مخاطب است. مي‌توانيد امكاني در نظر بگيريد كه كاربران هنگام انتشار محتواي شما، نظر شخصي خودشان را به آن اضافه كنند. اين كار باعث مي‌شود دوستان و آشنايان يك مشتري، نظر كسي كه به او اطمينان دارند را مشاهده كنند.
اگر ايميل ماركتينگ را درست انجام دهيد، درآمدتان را به صورت چشم‌گير افزايش خواهد داد. با ايميل ماركتينگ، كاربران بيشتر به وبسايت شما مراجعه مي‌كنند. اين نكات را براي بهبود اجراي ايميل ماركتينگ در نظر بگيريد.
پنج نكته براي اجراي بهتر ايميل ماركتينگ
نكته اول: ليست خودتان را بسازيد. با اين كه پيش از اين هم اشاره كرديم، ولي خريد ليست ايميل اشتباه بزرگي است. ارسال ايميل ناخواسته به مردم، شانس مشتري شدن آن‌ها را از بين مي‌برد. همچنين احتمال تشخيص داده شدن ايميل‌هاي شما به عنوان هرزنامه را افزايش مي‌دهد.
نكته دوم: به قوانين CAM-SPAM پايبند باشيد. قوانين اصلي از اين قرارند؛ عنوان فريبنده و غير واقعي تعيين نكنيد. گزينه لغو اشتراك را در نظر بگيريد. نام و آدرس خود را در انتهاي ايميل قرار دهيد.
نكته سوم: ايميل‌ها را فقط به قصد فروش كالا استفاده نكنيد. براي ايجاد ارتباط با مشتريان يا به اشتراك گذاشتن تجربياتتان از آن استفاده كنيد. نكات جالب را به مشتريان بگوييد. اطلاعات بيشتري از خودتان و شركتتان به مشتريان ارائه دهيد.
نكته چهارم: حواستان به ليست ايميل‌هايتان باشد! كساني كه در خبرنامه ايميلي شما عضو شده‌اند، به شما اعتماد كرده‌اند و حداقل ايميل و نام كامل خود را در اختيار شما قرار داده‌اند. فراموش نكنيد كه بايد اين اعتماد را با احترام پاسخ دهيد.
نكته پنجم: اگر ايميل‌هايي را به صورت خبرنامه منتشر مي‌كنيد، طبق برنامه پيش برويد. وقتي برنامه منظمي داشته باشيد و به آن پايبند باشيد، مشتري آن روز و ساعت را به ياد خواهد داشت و منتظر ايميل شما خواهد بود.
اگر قصد اجراي ايميل ماركتينگ براي كسب و كار خودتان را داريد، مي‌توانيد از دوره‌هاي آموزشي ايميل ماركتينگ فرانش استفاده كنيد.
قطعاً شما هم از بخش زيادي از ايميل‌هاي تبليغاتي كلافه شده‌ايد. اما آن دسته از ايميل‌ها كه براي شما مناسب و كاربردي بودند چه مشخصاتي داشتند؟
منبع : فرانش
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.