سئو خارجي و داخلي چه فرقي دارند؟

دانستي هاي جذاب و كاربري

سئو خارجي و داخلي چه فرقي دارند؟

۱۰ بازديد

 

سئو يكي از مهم ترين كانال هاي ديجيتال ماركتينگ است كه معمولاً در نخستين گام‌هاي آشنايي با موتورهاي جستجو و مباحث مربوط به سئو، دو اصطلاح را زياد مي‌خوانيد و مي‌شنويد: سئو داخلي و سئو خارجي.

اين درس به تعريف و توضيح اين دو اصطلاح اختصاص يافته است. لازم به تأكيد است كه براي تكنيك‌هاي سئو داخلي و خارجي درس‌هاي جداگانه‌اي در نظر گرفته شده و خواهد شد. بنابراين درس حاضر، صرفاً به توضيح چهار نكته‌ي كليدي محدود شده است. لازم است كه بدانيد در صورت كسب و كار شما نياز به انجام پروژه سئو دارد با ما تماس بگيريد.

 

 

سئو داخلي و سئو خارجي و تفاوت سئو داخلي با سئو خارجي

 

آيا فهرست معتبري از فاكتورهاي مهم در سئو وجود دارد؟

طبقه‌بندي فاكتورها و تكنيك‌هاي سئو

تعريف سئو داخلي سايت

تعريف سئو خارجي سايت

آيا فهرست معتبري از فاكتورهاي مهم در سئو وجود دارد؟

كافي است با عبارت SEO Ranking Factors در گوگل جستجو كنيد تا ده‌ها هزار مطلب و نوشته در اين زمينه پيدا كنيد (مثلاً فهرست Backlinko).

 

همان‌طور كه در تاريخچه سئو و موتورهاي جستجو توضيح داديم، الگوريتم‌هاي جستجو، خصوصاً موتور جستجوي گوگل، به تدريج از شكل ساده‌ي مكانيكي (در حد بررسي كلمات كليدي) به الگوهاي بسيار پيچيده‌ي هوشمند و تطبيق‌پذير رسيده‌اند.

 

به اين معنا كه كسي كه به سراغ جستجو با گوگل مي‌رود، با يك ماشين يادگيرنده‌ي قدرتمند رفته كه با هر سرچ كاربران، نسبت به لحظه‌ي قبل، هوشمند‌تر مي‌شود و خود را با شرايط محيطي جديد (شامل محتواي وب و نيازهاي كاربران) بيشتر و بهتر تطبيق مي‌دهد.

https://sadeghsb1.livejournal.com/profile

 

طبقه‌بندي فاكتورها و تكنيك‌هاي سئو

با توجه به تعداد و تنوع فاكتورهايي كه به نظر مي‌رسد در سئو مهم هستند، لازم است كه آن‌ها را طبقه‌بندي كنيم تا استفاده از اين فاكتورها و به‌كارگيري‌شان ساده‌تر باشد.

 

اين نوع طبقه‌بندي‌ها كاملاً سليقه‌اي هستند و شما هم بسته به تجربه‌ي خود مي‌توانيد طبقه‌بندي مناسبي را طراحي كنيد و به‌كار بگيريد.

 

 

مثلاً ما در متمم دو نوع طبقه‌بندي داريم:

 

فاكتورهاي ساختاري در مقابل فاكتورهاي محتوايي (كه طبيعتاً بر اساس آن‌ها، تكنيك‌هاي ساختاري و تكنيك‌هاي محتوايي هم شكل مي‌گيرند).

فاكتورهاي سئوي توليد محتوا در مقابل فاكتورهاي سئوي بازسازي و بازآفريني محتوا (كه اين‌ها هم طبيعتاً تكنيك‌هاي خودشان را به همراه مي‌آورند).

اما در ميان انواع دسته‌بندي‌هاي قابل تصور، يكي از رايج‌ترين و شناخته‌شده‌ترين دسته‌بندي‌ها، تقسيم اصول و تكنيك‌هاي سئو به دو دسته‌ي سئو داخلي (On-page SEO) و سئو خارجي (Off-page SEO) است كه در ادامه هر يك را به صورت بسيار مختصر تعريف مي‌كنيم (+/+).

 

تعريف سئو داخلي

سئو داخلي را به زبان ساده مي‌توان به اين صورت تعريف كرد:

 

وقتي از سئوي داخلي يا On-page SEO حرف مي‌زنيم، منظورمان كار كردن روي همه‌ي اصول، ابزارها و تكنيك‌ها در وب‌سايت خودمان است؛ يعني جاهايي كه اختيار و كنترل كامل روي آن‌ها داريم.

 

پس مثلاً وقتي روي عنوان اصلي مطلب و عناوين فرعي، كلمات كليدي به‌كار رفته در متن، لينك سازي داخلي، آدرس URL، ساختن يك سنگ زيربنا (Cornerstone)، افزايش سرعت سايت و يا كاهش بانس ريت وقت مي‌گذاريد، مشغول بهينه سازي داخلي سايت يا On-page SEO هستيد.

 

تعريف سئو خارجي

احتمالاً با توضيحاتي كه درباره‌ي سئو داخلي سايت ارائه شد، تعريف سئو خارجي سايت را حدس مي‌زنيد:

 

وقتي از سئوي خارجي يا Off-page SEO حرف مي‌زنيم، منظورمان تلاش و تمركز بر روي وضعيت محتوا و سايت ما از نگاه ديگران است؛ يعني جاهايي كه معمولاً اختيار و كنترل كامل روي آن‌ها نداريم.

 

اگر در تعدادي از شبكه هاي اجتماعي اكانت ساخته‌ايد و مي‌خواهيد با استفاده از الگوي هاب و اسپوك (قطب و اقمار) ترافيك را از جاهاي ديگر به وب‌سايت خود بياوريد و از طرفي، به گوگل هم نشان دهيد كه در فضاهاي ديگر هم سايت و مطلب شما اشاره شده، مي‌توانيد اين فعاليت‌ها را بخشي از سئوي خارجي تلقي كنيد.

 

هم‌چنين اگر در وبلاگ و سايت‌هاي ديگران كامنت مي‌گذاريد و به مطالب خودتان لينك مي‌دهيد؛ يا مطالبي را به عنوان مهمان در وبلاگ دوستان‌تان منتشر مي‌كنيد (تا به صورت مستقيم و غيرمستقيم به نوشته‌هايتان اشاره شود)، باز هم در حال بهينه سازي سايت با تكنيك‌هاي سئو خارجي هستيد.

 

توجه داشته باشيد كه تفاوت سئو داخلي و سئوي خارجي صرفاً در اين است كه تلاش‌ها در كدام قلمرو (داخل سايت يا بيرون آن) انجام مي‌شود. اما در نهايت، همه‌ي آن‌ها از جنس بهينه‌سازي براي موتورهاي جستجو هستند.

 

بنابراين، با وجودي كه حرف زدن از تأثير نسبي اين دو دسته تكنيك، منطقي و قابل درك است، اما بايد همواره به خاطر داشته باشيم كه سئو داخلي و سئو خارجي مكمل يكديگر هستند و موتورهاي جستجو چنين تفكيكي را قائل نيستند و اين بحث، صرفاُ يك طبقه بندي است.

 

من صادق باقري هستم از لينك زير وارد سايت شويد : 

https://sadeghbagheri.ir/

 

همان‌طور كه در ابتداي درس اشاره شده، اين مطلب صرفاً در حد معرفي دو اصطلاح سئو داخلي و سئو خارجي بود و قرار نبوده در آن، به جزئيات تكنيكي بپردازيم. تكنيكهاي سئو داخلي و خارجي در درس‌هاي مستقل، مطرح شده و در آينده نيز تكميل‌ خواهد شد.

 

 

اگر ديدگاهي مطرح مي‌كنيد، بر اساس قوانين كامنت‌گذاري، وارد جزئيات تكنيكي كه به درس‌هاي آتي مربوط هستند نشويد و نكات كلي‌تر را مطرح كنيد.

همواره به تجربيات خودتان (و نه مطالب پراكنده در وب) ارجاع بدهيد و مشخصاً بگوييد كه در كدام سايت و سئوي كدام مطلب، چه كاري انجام داده‌ايد و چه نتيجه‌اي گرفته‌ايد.

 

منبع : متمم

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.